וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בואי שרה, נצא למלחמה: "המרסק" של משפחת נתניהו

24.8.2018 / 8:42

טוטאלי, אגרסיבי ונאמן: עו"ד יוסי כהן הוא האדם האחרון שרעיית ראש הממשלה רואה לפני חדר החקירות, הראשון שמחבק אותה עם צאתה ורשת הביטחון של בנה יאיר. אבל האם זה משתלם לו? פרופיל

באמצע ינואר האחרון נערך לאשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, שימוע בפרשת המעונות. כלי התקשורת עסקו בטענות ובהצעות שהעלו עורכי דינה בפני היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ופרקליט מחוז ירושלים, כדי לחלצה מכתב האישום המסתמן. אולם, כעת מתברר שלפני השימוע התרחש מאחורי הקלעים מאבק של ממש דווקא בין עורכי דינה.

עו"ד יוסי כהן רצה להגיש בתגובה לכתב החשדות מסמך אגרסיבי ביותר עם מתקפות על המשטרה והפרקליטות, וכן את הטענה, שעד אז הושמעה בעיקר בתקשורת, לפיה מי שהזמין ואכל את רוב כמויות האוכל האדירות שהוזמנו למעון בבלפור היה מני נפתלי. הסיבה הייתה דרישת הלקוחה - שרה נתניהו.

מנגד, עורכי הדין יעקב וינרוט ועמית חדד לא הסכימו לכלול את הטענות האלה במסמך שיוגש ליועמ"ש ולפרקליט מחוז ירושלים. בסופו של דבר הוגשו שתי תשובות נפרדות בכתב.

שרה נתניהו ולשמאלה עו"ד יוסי כהן בבית הדין בירושלים 6 ביוני 2016. אמיל סלמן/ חדשות הארץ, מערכת וואלה! NEWS
ישתמש בטקטיקות שיגרמו לעורכי דין אחרים לעקם את האף. כהן ונתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן/ חדשות הארץ

זה לא היה מוקד העימות היחיד. גם השאלה מי ידבר בשימוע, ולמשך כמה זמן, עוררה מחלוקת קשה. בשלב מסוים נאלץ ראש הממשלה, שהיה באותו הזמן בביקור מדיני בהודו, לשוחח עם עורכי הדין בטלפון כדי לפשר ביניהם. בסופו של דבר היה זה וינרוט שדיבר ראשון בשימוע. לאחר הפסקה קצרה שטח כהן במשך כשעה את טיעוניו. לבסוף דיבר גם עו"ד חדד דיבר בקצרה.

מכריו של עורך הדין יוסי כהן אומרים שהסיפור הזה מצליח לתפוס במדויק את אופיו המקצועי: עורך דין שיהיה מוכן לעשות הכל בשביל הלקוח, אפילו להשתמש בטקטיקות שיגרמו לעורכי דין אחרים לעקם את האף. והדבר נכון הרבה יותר כאשר שם המשפחה של הלקוח הוא נתניהו.

משרדו של עו"ד יוסי כהן בתל אביב, 23 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
הצטמצם בחצי. משרדו של כהן/ראובן קסטרו

כהן, בן 69, נשוי בשלישית לרננה ואב לחמש בנות. אחת מהם, מיכל, עובדת במשרד עורכי הדין שלו ליד שוק הכרמל בתל אביב. בעבר היה נשוי לעו"ד איריס לושי-עבודי - כיום שופטת בבית המשפט המחוזי בתל אביב. כהן מתגורר באחוזה רחבת ידיים במושב רשפון, הכוללת חוות סוסים, בריכה, מרתף לייצור יינות וחדר מלא בפסלים ותמונות של אלביס פרסלי. בחדר הזה מתכנסים אחת לכמה זמן חבריו, בהם אנשי עסקים מהמצליחים במשק, לערבי שירה של "המלך".

בשנים האחרונות אירחו בני הזוג בביתם את אירוע ההתרמה השנתי של עמותת "חום", שמסייעת לילדים רעבים. "אני רוצה להגיד לך - שהוא חבר", סיפרה לוואלה! NEWS ג'ודי ניר מוזס, העומדת בראש העמותה, ואינה דמות אהודה בבית בבלפור. "כל ההתנהלות שלו נובעת מזה שהוא חבר נאמן. פשוט מתאבד בשביל חברים, ובגלל זה יש לו כל כך הרבה אנשים שאוהבים אותו ומוכנים לעשות הרבה בשבילו. הוא ממש ככה. וגם כשהיינו צריכים להשיג אמנים למשל, אז הכל הוא השיג. הכל דרך קשרים שלו, והפעיל כל מה שהוא יכול בשביל הילדים הרעבים שלנו. תאמין לי, אני ממש אוהבת את האיש הזה".

עו"ד יוסי כהן רוכב על סוס, יוני 2002. ראובן קסטרו
חוות סוסים פרטית באחוזה ברשפון וערבי שירה של "המלך". יוסי כהן רכוב על סוסו ב2002/ראובן קסטרו

האחוזה הענקית רחוקה שנות אור מהבית שבו נולד וגדל כהן בשכונת נווה צדק בתל אביב. אביו היה מזכיר בבית המשפט בעיר ואמו טיפלה בתינוקות ובקשישים. בערב היו השניים משלימים הכנסה בעבודה עבור חנות בולים. כהן סיפר בעבר ששנא ללמוד, וחשב שאחרי הצבא יהיה בכלל מציל או מכונאי. למעשה, אדם שהיה לאחרונה במשרדו בתל אביב סיפר שעל הקיר עדיין תלויות תעודת המציל ותעודת המכונאי שהוציא כנער. אלא שלמציאות היו תוכניות שונות.

במהלך שירותו הצבאי של כהן בצנחנים, במלחמת ההתשה, התרחש האירוע ששינה את חייו. בזמן ניסיון לחלץ פצועים שנתקעו במדרון באזור בקעת הירדן, הידרדר אחד הזחל"מים למדרון, התהפך על כהן ועלה באש. כהן נפצע באורח קשה מאוד, והיה בתרדמת במשך יותר מחודש. לאחר שהתעורר, הבין שאיבד את רגלו השמאלית וריסק את אחת מידיו. החלום להיות מציל או מכונאי נגוז.

כהן סיפר בעבר שלאחר הפציעה נשלח לשיקום בגרמניה, ושם שכב ליד קשיש גרמני. לאחר שחרורו מהשיקום הממושך התברר לו כי שותפו לחדר היה קולונל בדימוס בגסטאפו. החוויה הזו גרמה לו לכתוב ספר מתח בשם "תיבת הכסף", שאף תורגם לגרמנית.

עו"ד יוסי כהן לאחר שנפצע במלחמת ההתשה. ראובן קסטרו, רפרודוקציה
תרדמת של חודש. יוסי כהן בשיקום בגרמניה/רפרודוקציה, ראובן קסטרו

בשנות השמונים, לאחר שסיים את לימודי המשפטים, חיבר שלושה ספרים בתחום דיני החברות. מאז כתב גם רביעי, ולאחד מהם אף יצאה בעשור שעבר מהדורה מחודשת. התיק הגדול הראשון שנפל לחלקו היה בג"ץ שהגישו אלמנות ויתומי צה"ל נגד ייצוגן האוטומטי על ידי ארגון "יד לבנים". כנגד כל ההערכות, עורך הדין הצעיר ניצח. הוא זכה לפרסום והכרה, שהביאו לחיקו כמה תיקים בפרופיל גבוה. בין היתר מונה למפרק של "שטיחי שפירא", וייצג את עופר נמרודי במשך שנים, כולל בפרשת האזנות הסתר.

גם בשנים האחרונות ממשיך כהן לעסוק בתיקים אחרים, במקביל לעבודה עבור משפחת נתניהו. בין היתר, ניצח בתביעת דיבה שהגיש עבור חבר מועצת העיר רמת גן נגד הח"כ לשעבר כרמל שאמה, והאחרון נדרש לשלם פיצוי בגובה 320 אלף שקלים. הוא גם מייצג את להקת אתניקס בסכסוך המתוקשר מול קלידן הלהקה ואחד ממייסדיה, תמיר קליסקי. אך רוב התיקים שעוברים תחת ידיו של כהן הם תיקים כלכליים, בייחוד סכסוכים בין בעלי מניות, ורק לעתים נדירות הם מגיעים לתקשורת. לאחרונה הוא העריך שהעבודה עבור משפחת נתניהו מהווה אולי חמישה אחוזים מהעבודה במשרדו.

ועדיין, בשנים האחרונות הפך כהן מזוהה יותר מכל עם ייצוגם של בני הזוג נתניהו, ולאחרונה גם של בנם יאיר. הזיהוי עם משפחת נתניהו גובה מכהן מחיר מקצועי. לפני שנתיים, במוצאי שבת 3 בדצמבר 2016, שלח ליועץ המשפטי לממשלה ולמחלקה לחקירות שוטרים מכתב. הוא דרש לחקור הדלפות מתוך חקירתה של נתניהו בפרשת המעונות, שלדבריו עלו לכדי שיבוש חקירה וניסיון להדחת עדים. המכתב נשלח על נייר רשמי של משרדו של כהן, ובראשו שמותיהם של 12 עורכי הדין במשרד, כולל כהן עצמו. מי שייכנס היום לאתר האינטרנט של משרד עורכי הדין של יוסי כהן ימצא שצוות המשרד מונה כיום שישה עורכי דין בלבד. לא יהיה מוגזם להניח שהצמצום במשרדו של כהן נובע, לפחות בחלקו, מהזיהוי המוחלט שלו עם בני הזוג נתניהו, שמבריח לקוחות עסקיים - הלחם והחמאה של המשרד.

"את צודקת, אני לצדך, בואי נלחם וננצח"

"כולם רועדים ממנה כשהיא בכעס. וכהן מקשיב. הוא מסוגל לקום ולחבק אותה"

תחילתה של הידידות בין המשפחות לפני 21 שנה. האחראים לשידוך המוצלח הם לאה ויורם גלובוס - שבעבר היו חברים קרובים ושכנים של משפחת נתניהו בקיסריה, וגם יוצגו בעניינים שונים על ידי כהן. "הוא הכיר את בני הזוג נתניהו אצל לאה גלובוס", סיפר לוואלה!NEWS מכר של משפחת נתניהו. "הם חברים מאוד טובים והם היו הרבה בביתם. לאה גלובוס ערכה ארוחות בשבת, ששרה וביבי היו מגיעים. יש סיפור מפורסם שהם היו באים ברגל. ושם היו נפגשים עם ביבי, ואז היו עושים אירועים ושרה הייתה באה, וחיברו אותה ליוסי כהן. לאט לאט הוא נכנס לעסק".

קשה לספור את כמות ההליכים בהם ייצג כהן את בני משפחת נתניהו. החל מעניינים הקשורים לתביעות של עובדי המעון כמו ליליאן פרץ, גיא אליהו ומני נפתלי, דרך עתירות שונות, כמו זו שבה דרש העיתונאי בן כספית מעיריית ירושלים לחשוף את תנאי העסקתה של שרה נתניהו, וכלה בתביעות הדיבה שבהן מעורב לאחרונה הבן יאיר, כתובע וכנתבע. הרשימה חלקית ביותר, אך המשותף לכל העניינים המשפטיים הוא שהם רחוקים מתחום התמחותו של כהן. כיצד, אם כך, הפך המומחה לדיני החברות לפרקליט הבית של משפחת נתניהו?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו הגב' שרה נתניהו מסיירים בגן הלאומי בסוסיתא 15 באוגוסט 2017. קובי גדעון / לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נפגשים לארוחות בשבת בצהריים. בני הזוג נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, קובי גדעון / לע"מ
"הוא דוחף, יוזם, משמיע לה קולות של מלחמה - מה שהיא רוצה לשמוע"

לפי אנשים שמכירים את הבית בבלפור, החיבור בין כהן לשרה נתניהו חזק מאוד, והיא סומכת עליו בעיניים עצומות. כאשר היא נחקרה בפרשות השונות, זומנה נתניהו למשרדי להב 433 בלוד. כהן הוא האחרון שראה אותה לפני שהיא נכנסת לחקירה, והראשון שראה אותה בצאתה. אותם אנשים מספרים כי כהן קרוב מאוד לראש הממשלה ואשתו, ומסוגל להתנהג איתם כמו שירשו רק למעט אנשים. "היתה לו כימיה מיידית עם שרה", סיפר אחד מהם. "היא יכולה להיות בשיא הכעס, ולהיות עצבנית וכולם רועדים ממנה כשהיא בכעס, וכהן מקשיב, והוא יכול להגיד לה מה שהוא רוצה. הוא מסוגל לקום ולחבק אותה".

אדם אחר שעבד בסביבת נתניהו סיפר לוואלה! NEWS כי כהן "הוא טוטאלי, הוא שלה, הוא זמין והוא מאוד קיצוני, והיא לוחמת. דרך תביעות הדיבה והתגובות אתה רואה את הסגנון שלה. והוא דוחף, יוזם, משמיע לה קולות של מלחמה - של 'נתבע ונתקוף ולא נסכים', וזה מה שהיא רוצה לשמוע. הוא אדם נחמד ברמה האישית, הוא בהחלט שחקן נשמה. אדם שמבין אותה, שאומר לה את צודקת, אני לצידך, בואי נילחם, ננצח".

כהן נחשב עורך דין מאוד אגרסיבי. כזה שלא יהסס "לרסק" עדים שיעלו על הדוכן מטעם הצד השני או להגיש תביעות נגדיות בסכומים גבוהים יותר מהתביעה המקורית. אותן תכונות באות לידי ביטוי גם בתיקים שהוא מנהל עבור משפחת נתניהו. כך, למשל, הגיש כהן תביעה נגדית מול ליליאן פרץ, עובדת המעון שתבעה את שרה נתניהו בשנת 2010. בסופו של דבר מחקו הצדדים את התביעות במסגרת הסכם פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, שתוכנו נותר סודי עד היום. אפשר למצוא קווי דמיון גם למחלוקת שקיימת כיום מול וינרוט בנוגע לתיק המעונות: בעוד כהן סבור שיש לנהל את התיק התקפית, על ידי התמקדות בעדי התביעה, וינרוט וחדד היו מוכנים ללכת רחוק יותר כדי להשיג פשרה שתמנע מהתיק להגיע לבית המשפט.

יוסי כהן עורך הדין של שרה נתניהו בבית הדין הארצי לעבודה, ירושלים. מרץ 2015. נועם מושקוביץ
לא מטפל בתיקי ראש הממשלה אבל "אומר תודה על הזכות לעבוד איתו"/נועם מושקוביץ

לגבי בנימין נתניהו, בשנים האחרונות הוחלט כי את הטיפול המשפטי בתיקי החקירה הנוגעים לו ישירות יוביל משרדו של וינרוט, בעוד את הטיפול בתיקים הנוגעים לשרה, ולאחרונה גם ליאיר, יוביל כהן. למרות זאת, אנשים שמכירים את הקשר בין השניים מספרים שראש הממשלה עדיין מחבב מאוד את כהן. מדובר בהרבה מעבר ליחסים בין עורך דין ללקוחותיו. כך, למשל, כשכהן מגיע לבלפור בשעות הערב המאוחרות, הוא יביא לנתניהו פיתה עם מעורב משוק מחנה יהודה. ראש הממשלה מקפיד מאוד על הדיאטה שלו בשנים האחרונות, ולא מתקרב למאכלים כאלה. אבל עם כהן הוא מרשה לעצמו.

הקירבה האינטימית אינה חד סטרית, וכהן מעריץ את נתניהו. החודש התראיין ל"הפרקליטים", עיתון מחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין, והתייחס ליחסו אל ראש הממשלה. "בנימין נתניהו הוא תופעה שבאה פעם במאה שנה", אמר. "אדם שהיכולות שלו, האינטיליגנציה, כוח הניתוח, כוח השכנוע והכריזמה, הדרך המהירה בה הוא מקבל החלטות, בניגוד למה שאומרים, ומעל הכל- אהבתו למדינה. אני אומר תודה לאלוהים שניתנה לי הזכות לעבוד איתו".

ביתו של עו"ד יוסי כהן ברשפון, 23 באוגוסט 2018. שלומי גבאי
ערבי שירה של "המלך". ביתו של כהן/שלומי גבאי

גורמים שונים טענו בעבר כי אחת הסיבות לקשר הכמעט משפחתי בין הצדדים היא שכהן עובד עבור בני הזוג נתניהו בחינם, או לכל היותר עבור שכר סמלי. הטענה עלתה גם מאנשים ששוחחו עם וואלה!NEWS במסגרת הכנת כתבה זו. עם זאת, גם משפחת נתניהו וגם כהן הכחישו בעבר נחרצות את הדברים, וכהן אמר במספר הזדמנויות כי הוא מקבל שכר טרחה מלא עבור עבודתו, שכר אותו לא ציין.
אחד הסימנים הבולטים לנכונותו של כהן להגן על בני משפחת נתניהו בכל זירה, היא הופעותיו הטלוויזיוניות בהן הוא מתייצב פעם אחר פעם באולפנים כדי להגן על שמם הטוב או להגיב להתפתחות משפטית כזו או אחרת בעניינם.

זכור במיוחד הראיון שהעניק לפני שנתיים לחברת החדשות, לאחר שעובד מעון רה"מ לשעבר, גיא אליהו, זכה בתביעה שהגיש נגד המדינה על תנאי העסקתו. כהן כינה את שרה נתניהו "מלאך", טען בלהט כי רודפים אותה על לא עוול בכפה, ותקף בחריפות את השופטת דיתה פרוז'ינין שהכריעה לטובת אליהו. אותה הופעה זיכתה את כהן בחיקוי לעגני בתוכנית "ארץ נהדרת", אך הנזק האמיתי נגרם דווקא מוקדם יותר באותו היום.

מיד לאחר פרסום פסק הדין פורסמה מטעמה של משפחת נתניהו תגובה חריפה נגד השופטת, בחתימתו של כהן. "היחס הפוגעני האמיתי הוא של השופטת פרוז'ינין, שכצפוי התעלמה שוב באופן בוטה ומוטה מעדותה של הגברת נתניהו", נכתב. "לא התאפשר לגברת נתניהו להביא עדים שיפריכו את טענותיו השקריות והמרושעות של גיא אליהו. בכוונתנו לערער על פסק דין שגוי ומוטה זה". הדברים, ההתייחסות האישית לשופטת, עוררו סערה בעולם המשפט. לשכת עורכי הדין אף איימה להעמיד את כהן לדין משמעתי. כעת מתברר כי ראש הממשלה בעצמו, כמו גם עורכי דין נוספים, היו מעורבים בניסוח התגובה המשתלחת. אולם בסופו של דבר הוחלט להחתים עליה את כהן. למחרת הוא התנצל - אבל הנזק כבר נעשה.

מעורך הדין יוסי כהן נמסר בתגובה: "לא אתייחס לכל הטענות המופרכות שעולות בכתבה. עם זאת, הניסיון להציג סיעור מוחות מקצועי לגיטימי כ"מחלוקות קשות" הוא המצאה אבסורדית ומגוחכת".

משפחת נתניהו ועורכי הדין יעקב וינרוט ועמית חדד העדיפו שלא להגיב לדברים.

(עדכון ראשון 23.8)

  • עוד באותו נושא:
  • יוסי כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully