וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מתכון לאסון": כמות מחזיקי הנשק תגדל - ואיתה גם הסכנות

20.8.2018 / 22:57

ארדן הכריז על שינוי במדיניות הרישיונות לנשק, שבמסגרתה יוכלו יוצאי יחידות החי"ר להחזיק באקדח. ראש השב"כ לשעבר איילון הזהיר כי "התקלות יגרמו יותר נזק מאנשים שיינצלו". לעומתו, ניצב בדימ' ברטי אוחיון טוען כי "יותר כלי נשק יצליחו לצמצם את מספר הנפגעים בפיגוע

צילום: דוברות המשטרה

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הכריז היום (שני) על שינוי במדיניות רישיונות הנשק של המשרד לביטחון הפנים שהורחבה ובמסגרתה מאות אלפי יוצאי יחידות חי"ר (רובאי 07 ומעלה) יהיו זכאים מהיום לרישיון נשק. המהלך הצליח לעורר ביקורת בקרב רבים שחוששים מעליה בכמות האזרחים שיחזיקו בנשק.

"כנראה שהשר לביטחון הפנים התאהב בטראמפ והתאהב באומה האמריקנית, שם מותר לכל אחד לשאת נשק בכל עת בכל מקום", אמר לוואלה! NEWS ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני). "אבל אנחנו לא שם. אנחנו חיים בסביבה אחרת ובאווירה אחרת. יש סכנות, אבל בשביל זה יש את כוחות הביטחון. החברה כאן עצבנית, מתוחה ויש בה מספיק לחצים", אמר ח"כ שי. להכניס מאות אלפי לי נשק רק כדי לתת צ'ופר לאנשים שהיו רובאי 07? זה מיותר. להכניס כל כך הרבה כלי נשק לתוך החברה הישראלית זה מרשם לאסון".

אדם טוען אקדח. AP
אקדח בידי אזרח/AP

"באמריקה יש לעניין הזה שורשים של 230 שנה", אמר ד"ר אודי גנני, איש התעשייות הבטחוניות ולשעבר מנכ"ל תע"ש, יצרנית כמה מכלי הנשק הפופולרים גם בקרב אזרחים וכוחות בטחון בארצות הברית, "אמריקה התחילה ממצב כאוטי, ולכן בחוקה שלה יש הנושא של הזכות לשאת נשק כדי להגן על עצמך ועל בני משפחתך. באמריקה גם יש תרבות מפותחת של ציד, כמעט התחביב הפופולרי ביותר, יש לובי מאד חזק של איגוד הרובאים הלאומי . כמנכ"ל תע"ש אמרו לי שבארצות הברית השוק הגדול".

גם ראש השב"כ לשעבר עמי איילון תהה על טיב החלטתו של ארדן. "לא ברור אם כמות התקלות, תאונות, גניבות וזליגת נשק לעולם התחתון לא תגרום יותר נזק מהאנשים שיינצלו כתוצאה מתוספת הנשק ברחובות". בשיחה עם וואלה! NEWS אמר איילון כי "בתקופת האינתיפדה השנייה ניתן היה להבין, גם אם לא בהכרח להצדיק. אז אני שואל אם השר נערך לאינתיפדה הקרבה, או לקמפיין בחירות שבו הוא משדר מסר של כוח לבוחריו".

עוד באותו נושא

רפורמת כלי הנשק יוצאת לדרך: יוצאי יחידות חי"ר יהיו זכאים לרישיון

לכתבה המלאה
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן בפורום בינלאומי ראשון למאבק משותף בטרור ומתקפות סייבר, מלון אוריינט, ירושלים. -, מערכת וואלה! NEWS
"התאהב באמריקה". השר לביטחון הפנים ארדן/מערכת וואלה! NEWS, -

לפי גורם במשרד המשפטים המעורה בנושא, "המהלך סותר מדיניות שרי משטרה וביטחון פנים קודמים, ואף מדיניות שאושרה על ידי בית המשפט העליון שתמיד העדיף צמצום במצאי של כלי נשק לצורך שמירה על בטחון הציבור". לדברי הגורם, "עושה רושם שזה מהלך שנעשה ללא תחקיר רציני ואני בטוח שגורמי בטחון יסכימו שהוספת הקריטריון של רובאי 07 לא יוסיף לביטחון".

מבקרי מדיניות השר אומרים כי "לפני שנתיים הקל ארדן עם מי שפקע רישיונם ולא הפקידו את הנשק ברשותם לאורך תקופה ארוכה", מספר גורם אחד, זאת, על אף שאלו החזיקו בנשק עם רישיון לא תקף בניגוד להוראות המשרד לביטחון הפנים, ומה שגם מהווה עבירה פלילית לפי חוק כלי יריה.

"כך נעקפו פסקי דין של בתי משפט שדחו עתירות בשל אי חידוש רישיונות נשק במועד ולמעשה ניתן 'פרס' לאלה שעברו על החוק", אמר אותו גורם. "בקלחת הזו בוחשים בעלי אינטרסים רבים זה תקופה ארוכה". מבקרי השר ומדיניותו אומרים כי כשהרחיב את הקריטריונים באינתיפדה הקודמת של הסכינים הוא עשה את זה ללא בדיקה מעמיקה. "מישהו לחש על אזנו, הוא קרא לישיבה חתם על מה שחתם, וזהו". גם דו"ח מבקר המדינה מלפני כמה שנים בעניין רישוי כלי נשק גרס כי צורך בצמצום".

"שלא ייספרו סיפורים על יותר זמינות של נשק בפיגוע"

איש שב"כ לשעבר אמר "זה כל כך מצחיק שרובאי 07 יש לו מיומנות להשתמש באקדח ולסכל פיגוע. זה פשוט לא נכון. ההכשרה של 07 לא כוללת קורס ללוחמה בטרור. עברתי קורס מאבטחים וראיתי מ"פים בתרגיל לחימה בלוט"ר שלא מתפקדים כפי שהיו בחי"ר. כיכר במרכז עיר אינה שדה קוצים ברמת הגולן. כל סוג זירה הוא שונה ודורש מיומנויות אחרות".

לדברי אותו איש שב"כ לשעבר, המחבלים שנכנסו למתחם שרונה בתל אביב הגיעו לדירה של שוטר שהיה בביתו לבית, ללא הנשק האישי שלו. "גם אנשי שב"כ שעברו הכשרה לא נושאים את הנשק האישי איתם כל היום. שלא יספרו סיפורים על יותר זמינות של נשק בפיגוע. רק לפני חודשיים-שלושה נהג מונית שהחזיק נשק ברישיון תוך ויכוח עם מישהו אחר על שימוש בדרך שלף את הנשק שלו וירה. ועוד לא דיברנו על תאונות - גם בשגרה וגם במהלך אירועי טרור".

הוא הזכיר את פיגוע הירי של 2002 במסעדת "סי פוד מרקט" בדרך בגין בתל אביב, ליד בית מעריב. שלושה בני-אדם נרצחו ו-35 נפצעו. בסרט התיעודי "סיבת המוות" של הבמאי רמי א. כץ מ-2018 נבחנות תאוריות חלופיות לנסיבות מותו של רב-סמל סלים ברכאת, והגרסה הבולטת היא שמותו נגרם מירי בשוגג של אזרח ולא מדקירות סכין שבוצעו על ידי המחבל כפי שנטען במקור.

עמי איילוןהפגנה נגד השחיתות השלטונית בהבימה 16 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
איילון/ניב אהרונסון

"אפשר לחכות עד שתפתח אינתיפאדה חדשה, או להיות במצב של מוכנות עוד מראש. אני בעד האפשרות השניה, להתכונן מבעוד מועד. תומך בכל מה שנוגע לחלק נשק למי שעונה לקריטריונים", מצדד בתקנות החדשות ניצב (בדימוס) ברטי אוחיון, לשעבר ראש אגף המבצעים של משטרת ישראל.

"אני לא חושש לתת נשק לאנשים מיומנים שכבר החזיקו נשק יותר קטלני. אנחנו מכניסים למעגל המחזיקים בנשק באוכלוסיה קבוצה מיומנת ומקצועית וכמובן גם היא צריכה להיות פיקוח ואימון. זה עדיף על המצב שהיה עד היום, עם המון אנשים שעומדים בתבחינים אבל לא עברו הדרכה במטווחים, באיך מסתתרים, או איך חותרים למגע ואיך נותנים עזרה ראשונה. אותי לימדו זה עדיף על התמונות שמגיעות מפיגועים באירופה שם רואים מחבלים שיורים ואיש לא זז כי הוא לא יודע מה לעשות".

לדברי ניצב אוחיון "מהנסיון שלי תמיד היה עדיף שעד שהגענו מישהו כבר היה שם. ירי שמתחיל ולא נגמר בתוך דקה זה לא טוב. תראה את הניסיון בגל הדקירות האחרון באותם האירועים שאזרחים פעלו במיידי לעומת אירועים אחרים כמו שקרה בבאר שבע. אם זה קורה זה ממזער את מספר הנפגעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully