וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוכפל עונשו של שוטר מג"ב שירה למוות בנער פלסטיני במעבר ביתוניא

ברוב של שניים מול אחד פסקו שופטי העליון להאריך את מאסרו של בן דרי מתשעה חודשים לשנה וחצי, בגין הרג נדים נווארה בשנת 2014. השופט סולברג: בגזר הדין המקורי לא ניתן ביטוי הולם דיו לערך חיי האדם שנגדעו על-ידיו

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

בית המשפט העליון החליט היום (ראשון) להכפיל את עונשו של שוטר מג"ב בן דרי שירה למוות בנער הפלסטיני נדים נווארה במעבר ביתוניא בשנת 2014 ל-18 חודשי מאסר.

השופטים קיבלו את ערעור הפרקליטות שטענה כי העונש "לא נתן די ביטוי לערך של טוהר הנשק, ולפסול החמור שבעצם השימוש בנשק על ידי חייל או שוטר - בכלל, וכלפי אדם בפרט - כאשר ירי זה איננו נדרש מבחינה מבצעי". מנגד נדחה ערעורו של דרי נגד גזר דינו, שלדבריו היה חמור מדי.

בן דרי - לוחם מגב שמואשם בהרג ילד פלסטיני בדיון בעניינו בבית המשפט המחוזי ירושלים. נועם מושקוביץ
דרי במהלך משפטו/נועם מושקוביץ

ההחלטה התקבלה ברוב של שני השופטים נעם סולברג ודוד מינץ מול השופט יוסף אלרון שסבר שיש להותיר את העונש על כנו. "עונש המאסר שנגזר על דרי - תשעה חודשי מאסר בפועל - חורג באופן משמעותי לקולא מן העונש הראוי בנסיבות העניין, והוא בא בגדרם של אותם מצבים חריגים המצדיקים את התערבותה של ערכאת הערעור", ציין סולברג בהחלטה והוסיף: "באיזון הכולל, לא ניתן בגזר הדין ביטוי הולם דיו לערך חיי האדם שנגדעו על-ידי דרי, וגם לא לשיקולים שבבסיסם חובת ההקפדה על עקרון טוהר הנשק".

מנגד, סבר השופט אלרון כי "עולה מגזר הדין, מכלול השיקולים בעניינו של המשיב - לקולא ולחומרא - עמדו לנגד עיניו של בית המשפט בטרם גזר את דינו של המשיב. כיום, בחלוף למעלה מארבע שנים מהאירוע המצער, נכון יהיה לטעמי להותיר את העונש שהושת על המשיב על כנו".

עוד באותו נושא

המדינה ערערה על עונש לוחם מג"ב שהרג נער פלסטיני: "ירי לא מוצדק"

לכתבה המלאה
נדים נווארה, שנהרג מירי מג"ב בהפגנה בביתוניא, 15 במאי 2014. טוויטר, צילום מסך
נווארה/צילום מסך, טוויטר

בחודש יוני הגישה פרקליטות המדינה ערעור לבית המשפט העליון בנוגע לעונשו של דרי. נכון להגשת הערעור, דרי הורשע בכפוף להודאתו גם בעבירה של פציעה בנסיבות מחמירות ונידון לתשעה חודשי מאסר על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים. בנוסף לכך הוטלו עליו עונש מאסר על תנאי ותשלום פיצויים למשפחתו של הנער. במהלך משפטו של דרי ביקשה הפרקליטות להטיל עליו עונש מאסר של 20 חודשים בפועל לפחות. בהודעת המחלקה הפלילית בפרקליטות על הגשת ערעור נכתב כי המדינה סבורה שעונש המאסר שהוטל על דרי "אינו הולם את חומרת מעשיו" וכי מתחם העונש שקבע בית המשפט המחוזי "אינו משקף כראוי את חומרת האירוע שבו הורשע".

לטענת הפרקליטות העונש שנגזר על דרי "לא נתן די ביטוי לערך של טוהר הנשק, ולפסול החמור שבעצם השימוש בנשק על ידי חייל או שוטר - בכלל, וכלפי אדם בפרט - כאשר ירי זה איננו נדרש מבחינה מבצעית". עוד נכתב בערעור כי יש "לנקוט ענישה מחמירה אשר תבטא את מידת הסלידה של החברה מהתנהגות זו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הירי בנווארה במעבר ביתוניא/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכתב האישום המקורי שהוגש נגד דרי הופיע סעיף של הריגה, אולם במסגרת הסדר טיעון שנחתם עם פרקליטיו הומר האישום בעבירות פחותות של גרימת מוות ברשלנות ושל פציעה בנסיבות מחמירות.

בהסדר הטיעון לא הגיעו הצדדים להסכמה על עונשו של דרי. בנוסף לכך, על אף שהודה כי לא חש סכנה וכי ידע שאין הצדקה לירי בנווארה, טען דרי כי לא ידע שבמחסניתו ישנם קליעים חיים וכי סבר שהוא יורה כדורי גומי. זאת על אף שבשלב ההוכחות במשפט נקבע כי בזמן הירי היה במחסנית נשקו כדור חי. הפרקליטות טענה אז כי דרי החליף במתכוון את התחמושות, אך הוא כפר בכך.

משפחתו של דרי: נעשה הכול כדי להגיע לנשיא ולבקש חנינה"

מהפרקליטות נמסר כי "בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה והחמיר את עונשו של הנאשם. במקרה שלפנינו קיימת חשיבות רבה בהעברת מסר ברור בכל הנוגע להקפדה על שימוש ראוי בכח, והימנעות משימוש בנשק בהעדר הצדקה מבצעית". עוד נמסר כי: "כאשר נעשה שימוש לרעה בנשק הניתן בידיהם של חיילים ושוטרים במסגרת תפקידם, להגנה על בטחון המדינה, שלום הציבור והסדר הציבורי, יש לנקוט ענישה המבטאת את מידת הסלידה של החברה מהתנהגות זו. על המחזיקים בנשק מוטלת האחריות לעשות בו שימוש אך ורק לשם המטרות שלצורך הגשמתן הוא ניתן בידם, והדברים מקבלים משנה תוקף כשמדובר במי שנושא בעמדה פיקודית, כדוגמת הנאשם".

בני משפחתו של דרי מסרו: "אנחנו מפורקים, בן קיבל את הבשורה והוא בשוק טוטאלי, נעשה הכל כדי להגיע לנשיא המדינה ונבקש חנינה. בן אמור לצאת ביום שישי לחופשה קצרה, נהיה ונחזק אותו, בשבילו אנחנו חייבים לאסוף את עצמנו".

עו"ד ציון אמיר, אשר ייצג את דרי, מתח ביקורת על החלטת העליון. "יש להצטער צער עמוק על החלטת דעת הרוב בבית המשפט העליון שהחמירה בעונשו של לוחם מצטיין, שנשלח על ידי המדינה להגן על גבולות הארץ ולהתמודד מול גל של פורעים והמון מוסת, שביקש לעשות שפטים בלוחמינו, תוך יידוי אבנים שסיכנו את חייהם, זריקת רימוני עשן וכיוצא בזה - מעשים קשים וחמורים". הוא טען כי לפסק הדין עלולה להיות השפעה רעה על הצבא: "אני חושש מההשלכות החמורות שיכולות להיות לפסק דין זה על מידת המוטיבציה של לוחמים, שמעתה ואילך ידם על ההדק תהיה קשה, ותוביל אולי לפגיעה ביכולת המבצעית שלהם".

רן כרמי, חבר תנועת "ציונות בנחישות", המסייע למשפחה, מחה על החמרת עונשו של דרי בטענה שהוא הסכים לעסקת הטיעון שהציעה הפרקליטות. לדבריו, "בן הורשע בגרימת מוות ברשלנות היות ולא וידא שלמחסניתו השתרבבו כדורים חיים. חשוב לזכור ששוטר מקבל ציוד מוכן בנשקייה לרבות מחסניות טעונות. לא יעלה על הדעת שיפרוק אותן ויטען מחדש, בייחוד שמדובר בהקפצה".

(עדכון ראשון: 10:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully