וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש נגד הרבנות הראשית: מאיים לבטל את מונופול הכשרות

15.8.2018 / 19:22

במכתב ששיגר לרבנים הראשיים ולרה"מ דרש מנדלבליט לקדם את פסיקת בג"ץ הקובעת כי יש לנתק את היחסים בין משגיחי הכשרות לבתי העסק עליהם הם מפקחים, עד לחודש הבא. זאת, לאחר שהמועד האחרון שהקציב בג"ץ לתיקון המצב חלף כבר ביוני האחרון

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל

היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט קבע היום (רביעי) כי אם הרבנות הראשית לא תקדם את פסיקת בג"ץ בנושא ניתוק היחסים בין משגיחי כשרות לעסקים שעליהם הם מפקחים - מונופול הרבנות הראשית לישראל על הכשרות יבוטל. הפסיקה מחייבת את ניתוק יחסי המשגיח עם בעלי העסקים בתוך כחודש, ובנוסף, את הסדרת שכר המשגיחים כך שלא יקבלו את משכורתם מהעסקים עליהם הם מפקחים.

מדובר באיום דרמטי שנשמע לראשונה מצד מנדלבליט, הנובע מכך שברבנות הראשית נמנעו במשך תקופה ארוכה מלקדם את פסיקת בג"ץ להקים מערך שינתק את הקשר בין המשגיחים לבתי העסק. מטרת הפסיקה היא מניעת ניגוד עניינים במצב הקיים שבו המשגיח תלוי בבעל העסק שמעביר לו את המשכורת.

לקריאה נוספת:
בכיר ברבנות נעצר בחשד לשוחד: "כל אזרח נפגע בכיסו"

ועדת החוקה - היועמ"ש מנדלבליט מגיע לוועדת החוקה בכנסת. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
איום דרמטי. מנדלבליט/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

במכתב ששיגר לראש הממשלה בנימין נתניהו, לרבנים הראשיים לישראל דוד לאו ויצחק יוסף ולשר האוצר ושר הדתות, כתב מנדלבליט כי "ככל שחלילה יימשך העיכוב בביצוע פסק הדין, הרי שעשויה להיבחן פעם נוספת חוקתיות חוק איסור הונאה בכשרות". מנדלבליט הוסיף כי אי יישום פסק הדין "משמעותו כי ימשיך להתקיים ניגוד עניינים מהותי בפעולתם של המשגיחים בבתי העסק".

הוא קובע כי בכך יש להטיל צל של ממש ב"מתן מונופול למשגיחים מטעם הרבנות הראשית לישראל על השימוש במונח 'כשר' בעניינם של בתי אוכל". מנדלבליט המשיך במכתבו לפרט על האיום והוסיף כי "אם נושא מערך הכשרות לא ייפתר בהקדם האפשרי, ישנה אפשרות כי ייקבע שלא ניתן יהיה לאכוף את הוראות החוק ביחס לגופים פרטיים המעניקים תעודות כשרות".

עוד באותו נושא

מסעדות יוכלו להצהיר על כשרות - ללא תעודות של גופים אלטרנטיביים

לכתבה המלאה
משגיחי כשרות. Kathy Willens, AP
משגיח כשרות. אילוסטרציה/AP, Kathy Willens

דרישתו של היועץ המשפטי היא לקדם את הכנת תזכיר החוק הממשלתי המנתק את היחסים בין המשגיחים לבתי העסק עד לחודש הבא, אחרת לא תהיה אפשרות לבקש מבג"ץ מועד דחייה נוסף. החלטת בג"ץ ניתנה בחודש מאי 2017, והמועד עליו הורה בית המשפט העליון בו על המערך המחליף להיות מוכן - סוף יוני 2018 - חלף גם הוא.

מאז אישרה מועצת הרבנות הראשית לישראל את המתווה, וכך גם הממשלה אישרה אותה כ"הצעת מחליטים". אלא שמאז, יישום המתווה תקוע בשל התנגדותם של משגיחי הכשרות החוששים לפגיעה בשכרם מרגע שמשכורתם תשולם על ידי חברות כוח אדם.

הרב הראשי יוסף ליועמ"ש: "פעל לבקשת ארכה מביהמ"ש העליון"

הרב הראשי לישראל יצחק יוסף, המכהן כנשיא מועצת הרבנות הראשית שיגר מכתב תגובה ליועץ המשפטי שבו טען כי "קיים חשש לפגיעה אנושה במשגיחי הכשרות ככל שלא יימצא פתרון ראוי ומיטבי להעסקת משגיחי הכשרות. נדרש לדאוג כי הפגיעה במשגיחים לא תפגע באיכות הכשרות שהיא בעיני הרבנות הראשית עקרון העל מעל יתר הערכים".

לדבריו, "הרבנות הראשית והממשלה עשו כל שביכולתם על מנת למצוא פתרונות למנוע את הפגיעה החמורה האפשרית בציבור אלפי המשגיחים, פגיעה שתוביל ממילא לפגיעה באיכות הכשרות עצמה. לא יעלה על הדעת שמאמצים אלה והרצון לבחון חלופות נוספות יעמדו לרועץ אצל בית המשפט, שאף הוא חייב להיות שותף לרצון למנוע את הפגיעה באלפי עובדים. אני פונה אליך ומבקש כי תהיה שותף למאמצים אלה ותפעל לבקשת ארכה משמעותית מבית המשפט העליון באופן כזה שיתאפשר גיבוש פתרון שיאיין את הפגיעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully