וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסעדות יוכלו להצהיר על כשרות - ללא תעודות של גופים אלטרנטיביים

12.7.2018 / 21:10

חוות דעת שפרסם היועמ"ש קובעת כי בעלי עסקים בתחום המזון יוכלו להציג פירוט בכתב של הסטנדרטים שהם נוהגים בהכנת האוכל, אך מבלי לציין אישור של גופי כשרות שאינם הרבנות הראשית לישראל. אולם, בתי עסק לא יוכלו להשתמש במילה "כשר" בשום מצב

צילום: שלומי גבאי, עריכה: יאיר דניאל

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע היום (חמישי) כי בתי עסק ומסעדות יוכלו באופן עצמאי להציג את הסטנדרטים הכשרותיים שלהם, אך לא יוכלו להציג תעודות או אישורים של גופי כשרות אלטרנטיביים שאינם הרבנות הראשית לישראל. החלטתו של מנדלבליט המאמץ את הפרשנות המחמירה לפסיקת בג"ץ בנושא נחשבת להישג לרבנות הראשית ולמכה לגופי הכשרות האלטרנטיביים.

במסמך שהפיץ היועץ המשפטי לממשלה נקבע כי "יכול חנווני להעיד על מרכולתו", דהיינו - בעל העסק יכול לפרט בעצמו בכתב את הסטנדרטים שבהם הוא נוהג בטיפולו במוצרי מזון בבית העסק או המסעדה שבבעלותו, כפי שנפסק בבג"ץ. כל זאת בתנאי, כפי שהובהר בפסק הדין, שהמסמך אינו כולל "מצג הכולל שימוש במונח 'כשר' על כל הטיותיו".

יהונתן ודעי, מסעדת קרוסלה, ירושלים. יוני 2016. נועם מושקוביץ
יהונתן ודעי, מסעדת קרוסלה, ירושלים. יוני 2016/נועם מושקוביץ

יחד עם זאת, קובע מנדלבליט כי "הצגה בפומבי של מסמך הכולל אישור רשמי מטעם גורם מפקח, יהא זה רב או גורם אחר, לעמידה של בית האוכל בסטנדרטים של כשרות, לא עולה בקנה אחד עם הקביעות בפסק הדין של הנשיאה מרים נאור לפיהן לא ניתן לתלות תעודת כשרות אלטרנטיבית וש'אין ריבוי כשרויות'". המילה כשר, כפי שהוחלט בפסק דין, אסורה בשימוש בכל מצב ובכל מקרה על בעל העסק לכתוב כי הוא אינו מפוקח על ידי הרבנות הראשית.

עוד באותו נושא

רבני "צהר" הכריזו על מערך כשרות מתחרה לרבנות: "באנו לאתגר"

לכתבה המלאה

הנפגע הראשי מהחלטת היועמ"ש - ארגון "צהר"

ההחלטה של מנדלבליט משפיעה בעיקר על ארגון "צהר", הבולט ביותר בתחום הכשרות שפועל נגד הרבנות הראשית לישראל. זאת משום שבתעודות שהוא מעניק לבתי העסק המפוקחים על ידו הופיע הלוגו של הארגון, דבר שנאסר בפרשנות של היועץ המשפטי לממשלה. בארגון אמרו בתגובה כי טרם קיבלו את העמדה המלאה אך הצהירו כי הם "פועלים על פי אמות המידה שהותוו בפסיקת בית המשפט העליון במלואן בגדרן נותנים בעלי בתי האוכל והמסעדות הרבים שהצטרפו אלינו מצגי אמת ביחס לכללים הננקטים על ידיהם וביחס לפיקוח ההדוק הניתן על ידינו".

עוד מסרו ב"צהר" כי ימשיכו "לעמוד במטרה המרכזית שלנו והיא להגדיל את ציבור אוכלי הכשרות בישראל ולהרים את רמתה של הכשרות. נציין כי בחודשים האחרונים, מאז פתחנו את המיזם הצטרפו אלינו מסעדות רבות מכל חלקי הארץ שרובן היו ללא תעודת כשרות כלל. נמשיך במהלכים החשובים שאנו עושים למען עם ישראל, ללא מורא ומתוך כבוד להוראות הדין".

הרב אהרון ליבוביץ' שעומד בראש ארגון "השגחה פרטית", שהוביל לראשונה את הכשרות האלטרנטיבית אך התמזג לאחרונה עם "צהר", אמר כי הפרשנות החדשה של היועמ"ש "משרתת את הגורמים המבקשים לשמר את מעמדם וכוחם, ופוגעת במיליוני ישראלים המחפשים כשרות שאפשר לסמוך עליה". לעומתו, מזכ"ל מפלגת האיחוד הלאומי אופיר סופר ציין כי ההחלטה "שמה קץ להרפתקת צהר שעלולה הייתה להוביל למציאות בה כל ארגון פיראטי היה מוציא תעודת כשרות ומכאן הסוף ברור".

הרב הראשי לישראל דוד לאו ברך על חוות הדעת ואמר כי "הנסיונות של גופים שונים לחבל במערך הכשרות הרשמי של הרבנות הראשית לא יצלחו. הרבנות הראשית תמשיך לדאוג לכשרות איכותית ומקצועית בסטנדרטים הטובים ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully