וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בדיקת החשדות כלפי גל הירש החלה מיד אחרי הצגת מועמדותו"

בדיון בוועדת הפנים של הכנסת אמר פרקליט המדינה כי גורם במערכת אכיפת החוק מחוץ למשטרה מסר ליועמ"ש מידע בעניינו של המועמד למפכ"ל לאחר שארדן העלה את שמו. בעקבות זאת, החל ראש אגף חקירות דאז יצחקי לבחון את המידע - על אף שלדברי ניצן, חש שלא בנוח עם הבדיקה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

פרקליט המדינה שי ניצן אמר היום (חמישי) בדיון בוועדת הפנים של הכנסת כי איסוף החומרים נגד תת-אלוף (במיל') גל הירש במשטרה החל יום למחרת ההודעה על מועמדותו לתפקיד המפכ"ל וכי ראש אגף החקירות דאז ניצב מני יצחקי פעל בהנחיית היועמ"ש אביחי מנדלבליט.

לדבריו, גורם במערכת אכיפת החוק שאינו מהמשטרה פנה אל היועמ"ש לאחר הכרזתו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן על מועמדותו של הירש לתפקיד ואמר כי יש ברשותו חומר הנוגע אליו, "שמעלה חשדות, ספקות, לגבי מידת התאמתו".

הדיון בוועדה, תחת הכותרת "חשש משימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול של מינוי פוליטי", התקיים ברקע חשיפתן בתקופה האחרונה של עדויות והקלטות על שיחה שקיימו תת-ניצב גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין במשטרה בתקופת ההודעה על מינוי הירש למפכ"ל, וניצב יצחקי - מהן עלה כי האחרון דחף וקידם את החקירה. על פי ההערכות מסתמן כי המשטרה לא מצאה ראיות הקושרות את הירש לחשדות לביצוע עבירה פלילית.

גל הירש מודיע על הסרת מועמדותו לתפקיד המפכ"ל, ראש העין, 24 בספטמבר 2015. שלומי גבאי
הירש, לאחר ההודעה על הסרת מועמדותו למפכ"ל בספטמבר 2015/שלומי גבאי

לדברי ניצן, בישיבה שעסקה בחומרים שהתקבלו בעניינו של הירש אמר יצחקי כי הוא חש לא בנוח עם הנושא. "אנחנו לא רוצים להיות קשורים לעניין כי מדובר באדם שמועמד להיות מפכ"ל וממונה עלינו", ציטט ניצן מדבריו של יצחקי בישיבה שבה נכח גם ראש הגוף הביטחוני שממנו הגיעה המידע בנוגע להירש.

הוא הוסיף כי בדרך כלל המועמדים לתפקיד מפכ"ל מגיעים מתוך המשטרה ואז הבדיקה בעניינם נערכת במח"ש ואילו בעניינו של הירש עלתה השאלה מי יהיה הגורם שיבחן את המידע. כך הוחלט על הקמת צוות שיורכב מאנשי הפרקליטות ומשרד היועמ"ש וכן נציגי הגוף הביטחוני הנוסף.

"הצוות נכנס לבדיקה מאוד מהירה", תיאר ניצן. "ראינו שיש מורכבות רצינית, היועמ"ש עדכן את השר לביטחון פנים ובסוף בוטלה המועמדות (של הירש, מ.ה.) אחרי כחודש ימים - והבדיקה המשיכה". לדבריו, שלושה חודשים לאחר פתיחת הבדיקה החליט היועמ"ש על מעבר לחקירה פלילית וזו הוטלה על המשטרה לאחר שהירש לא הוגדר עוד מועמד לפיקוד על הארגון.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
שי ניצן פרקליט המדינה 2 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
הבהיר לחברי הוועדה את השתלשלות האירועים. ניצן/ראובן קסטרו

ראש אגף החקירות הנוכחי גדי סיסו שנכח בדיון הגיב לטענות שהעלו בוועדה חברי הכנסת נגד התנהלות המשטרה וטען כי זו "לא עוסקת באיסוף יזום של מידע על אזרחים. בוודאי לא בפעילות איסוף ממוקדת כנגד נבחרי ציבור".

בתגובה לכותרת הדיון לגבי החשש משימוש של המשטרה בחקירות רדומות והחזקת תיקים "מוכנים" בעניינם של אישים שונים, אמר סיסו כי כל ייחוס כוונות זדון לפעולות המשטרה הוא אינו נכון. כאשר נשאל אם ביקש מסמך כמו "מסמך יצחקי" (שהכין קודמו של סיסו בתפקיד לכאורה ובו מידע על אודות חברי כנסת ושרים, מ.ה.) הצהיר, "לא קיים מסמך כזה". סיסו סירב להתייחס לעניין גל הירש בטענה שהוא עדיין אחראי לחקריה שמתנהלת.

ח"כ סמוטריץ' לניצן: "אתה מצופף שורות עם המשטרה"

"ראינו שיש מורכבות רצינית, היועמ"ש עדכן את השר לביטחון פנים ובסוף בוטלה המועמדות של הירש"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) תקף את ניצן על דבריו בטענה כי הוא "מצופף שורות" ומגיב בשוויון נפש לטענות נגד התנהלות הפרקליטות בעניין הירש, שלדבריו פוגעת באמון הציבור. עוד הוסיף סמוטריץ' כי במשטרה קיימת תרבות ארגונית של קידום מקורבים שלא הייתה מתקבלת בשום גוף שלטוני אחר. "אתם לא הייתם מאפשרים את זה באף גוף. בטח כשיש לא מעט כשלים בכל המינויים האלה", הטיח בפרקליט המדינה.

עוד הוסיף ניצן כי משטרת ישראל מקבלת מאות אלפי אם לא מיליונים של ידיעות מודיעיניות נגד אנשים. רובם הוא ציין, אינם אישיות ציבוריות או עובדי ציבור. אלא אזרחים שיש ידיעות מודיעיניות לגביהם, שלא בהכרח נכונות. מתוכם, חלק קטן מתייחס גם לנבחרי ציבורי ועובדי ציבור בכירים.

לדבריו, תחילה הידיעות מסווגות ולאחר מכן מחליטים האמונים על הדבר כיצד ממשיכים לפעול בעניינן. "יש ידיעות שמחליטים שכרגע אין מה לעשות איתן, והכל מתועד במחשבי המשטרה", הוסיף. "יכול להיות שידיעה שהגיעה היום, ולא נראתה שמצדיקה פעולה, כעבור תקופה מסוימת תגיע ידיעה נוספת והצטלבות הדברים תחייב פעולה".

ראיון עם מני יצחקי בפאנל - ועידת המשפט. בן קלמר
יצחקי/בן קלמר

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) הצטרף לביקורת של סמוטריץ' ושאל את ניצן, "מה הציבור אמור לחשוב כאשר ידוע לכולם שבתוך המשטרה יש התנגדות עזה למינוי של הירש למפכ"לות". אוחנה שילב את טענותיו כלפי התנהלות המשטרה בעניין הירש לבין אירועים אחרים והוסיף, "מה הציבור אמור לחשוב על טיוח פרשת ריטמן? מה הציבור צריך לחשוב על טוהר השיקולים של קצינים וחוקרים במשטרה שלפי דבריהם הם בטוחים שנחקר שולח אחריהם חוקרים?". לדבריו, "התחושה הציבורית היא קשה, שמשהו רקוב במערכת ולא בטוח שזה המקום לברר את הסוגיות. ייתכן שצריך ועדת חקירה ברשות שופט שתדון בדברים".

בתגובה לדבריהם של סמוטריץ', אוחנה וחברי כנסת נוספים השיב פרקליט המדינה כי מדובר ב"נושאים שאינם קשורים אחד לשני למעט קשר אחד - טענות נגד המשטרה במגוון תחומים". עוד הוסיף ניצן כי הוא אינו חושב שמשטרת ישראל היא צדיק מושלם וכך גם לא הפרקליטות, אבל הוא לא חושב שבמסגרת הדיון בוועדה אפשר להתייחס ברצינות לטענות למינוי בני משפחה של קצינים כמו שכביכול טען סמוטריץ'.

אביחי מנדלבלינט וגדי סיסו, כנס לציון 15 שנה להקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אוניברסיטת ת"א, 26 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
ניצב סיסו עם מנדלבליט, בכנס בדצמבר האחרון/ראובן קסטרו

בהתייחסות ממוקדת יותר לטענות לסיכול פנימי במשטרה למינוי של הירש, טען פרקליט המדינה באופן חד משמעי כי הוא בטוח שלא היה ניסיון להשפיע מבפנים על מינוי של מפכ"ל מן החוץ. "מכיוון שמי שיזם את הפנייה ליועמ"ש לא היתה המשטרה, ומי שביקש מראש אגף החקירות יצחקי מידע היה היועמ"ש וראש האגף מחויב לציית לו", הוסיף. "הבדיקה נוהלה בדיוק מסיבה זו ללא שום קשר למשטרת ישראל, אלה העובדות".

דריכות במערכת אכיפת החוק סביב הדיון בוועדה

במערכת אכיפת החוק הורגשה היום דריכות לקראת הדיון בוועדה, שהתכנסה ביוזמתו של ח"כ יואב קיש (הליכוד), כדי לבחון את התנהלות המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה בדרך קבלת ההחלטות בניהול תיק החקירה בעניין הירש.

החקירה נגד הירש נפתחה באפריל 2016, שמונה חודשים לאחר ההודעה על הכוונה למנותו למפכ"ל. על פי החשד, הירש ושותפיו זכו שלא כדין בהסכמים לביצוע פרויקטים בהיקפים כספיים נרחבים בגאורגיה. החשד המרכזי שעלה מן החקירות היה כי חברת "דפנסיב שילד", שבה היה הירש שותף, ביצעה עסקאות נשק עם גאורגיה וכי ניתנו תשלומי שוחד כדי לזכות בעסקה. לפיכך, הירש נחקר בחשד לקבלת דבר במרמה ומתן שוחד לעובד ציבור זר, ובנוסף היה חשוד בביצוע עבירות על חוק איסור הלבנת הון ועבירות מס.

(עדכון ראשון: 11:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully