וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול ניתוחים ותורי ענק במחלקות: כך נראה היום הראשון לשביתת האחיות

מטופלים רבים שהגיעו למחלקות השונות בבתי החולים ולמרפאות ברחבי הארץ הבחינו בדלתות סגורות. "זו בהחלט שביתה מוצדקת", אמרו תוך הבעת תמיכה באחיות השובתות. אחות אחראית בתל השומר: "יש עלייה באלימות ויש גם מי שמעודד את זה"

צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן

שביתת האחים והאחיות הגדולה יצאה לדרך הבוקר (שלישי) לאחר שהמו"מ בין אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות, נציגי אגף התקציבים באוצר, ומנכ"ל משרד הבריאות התפוצץ אמש. עד כה הושגו הסכמות בין הצדדים על הצורך בהגברת אבטחה והגנה על הצוותים הרפואיים, כפי שנקבע במסקנות הוועדה למיגור אלימות כלפי צוותים רפואיים לפני תשעה חודשים, ואילו בהתאם למסקנות אלו תוספת כ"א במערך האבטחה בבתי החולים ובמרפאות יתווספו עד סוף השנה הנוכחית.

עיקר המחלוקת כעת היא על תוספת מיטות במחלקות בתי החולים ובחדרי המיון, סוגיה שהאחיות קושרות באופן ישיר כגורם מרכזי להגברת האלימות כלפיהן. לדבריהן, ככל שהחולים ממתינים יותר זמן למיטות ולאשפוז - כך רמת האלימות כלפי הצוותים עולה. עלות הסעיף, אם אכן יאושר, מוערכת במיליוני שקלים.

שביתית האחיות בית חולים תל השומר 7.8.2018. ראובן קסטרו
"לאלימות המילולית כבר התרגלנו". בית החולים שיבא-תל השומר, היום/ראובן קסטרו

במסגרת השביתה בבתי החולים ובמרפאות השונים בוטלו ניתוחים רבים שתוכננו מראשו, ונוצרו עומסים במרפאות החוץ ובאשפוזי היום בשל היעדרות האחיות. במחלקות ובמיון פעלו האחיות במתכונת שבת, תוך מאמצים שלא לפגוע בציבור החולים. במרפאות קופת חולים כללית ומאוחדת ניכר כי מטופלים נמנעו מלהגיע למרפאה ואכן במרבית הסניפים היתה נוכחות דלה של מטופלים. כמו גם בטיפות החלב. במרפאות המטיילים לא ניתנו חיסונים, זאת חרף מחלת החצבת שנפוצה בימים אלה במדינות אירופה.

לימור יצחקוב מכפר סבא הגיעה הבוקר לבדיקת דם שגרתית בכללית, והבחינה במרפאה ריקה: "רק עכשיו נודע לי על השביתה, והסבירו לי שזה בגלל אלימות", הסבירה. "זו בהחלט שביתה מוצדקת. מטופלים צריכים לדעת איך לדבר, ולא רק פה - גם בסופר מרקט ובכל מקום". לטענתה, הגורם העיקרי לאלימות כלפי הצוותים הרפואיים הוא התורים הארוכים וההמתנה הנדרשת לקבלת שירות רפואי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שביתת האחיות 7.8.2018 כללית רענה. ראובן קסטרו
מרפאת כללית ברעננה, היום/ראובן קסטרו

העיצומים הורגשו גם בתחנות טיפות החלב השונות. נועה גלר, אימא לתמר בת החודשיים הגיעה למרפאת טיפת חלב לחיסוני גיל חודשיים - אולם אלו נדחו בעקבות השביתה. "זה קצת מבאס משום שהתארגנתי והתכוננתי עם הילדים כדי להגיע לכאן", סיפרה. "אני מקווה שיימצאו את דרך המלך כדי שהציבור לא ייפגע, אחרי הכול הבת שלי קטנה והיא חייבת חיסון". מלבד טיפות החלב, גם מרפאות המטיילים נותרו סגורות ולא ניתנו בהם חיסונים, זאת חרף מחלת החצבת שנפוצה בימים אלה באירופה בשיאה של עונת התיירות.

חדר מיון  תל השומר , שבית האחיות 7.8.2018. ראובן קסטרו
מאמץ לא לפגוע בחולים. חדר המיון בשיבא תל השומר, היום/ראובן קסטרו

רויטל רשפורן, תל אביב, נמצאת עם אמא שלה באורתופדית א' בבית החולים שיבא-תל השומר, סיפרה כי לא חשה בשיבושים כלשהם בעקבות השביתה. "לא הרגשנו את הזה בכלל", סיפרה לוואלה! NEWS. "האלימות זה הדבר הנורא ביותר שיכול להיות. אימא שלי היתה מטופלת של טובה קררו (האחות שנרצחה במרפאה בחולון בשנה שעברה). היא לקחה מאוד קשה את הרצח שלה. אנחנו מאוד מקוות שהן יקבלו את התנאים לעבוד. השביתה שלהן כל כך מוצדקת".

"מטפל אמר לי: 'מתפלל שתמותי מסרטן'"

"אנחנו נותנים את השירות הטוב ביותר ומנסים לעזור למטופלים, אבל זה מאוד מבהיל כשהם מתנהגים באופן אגרסיבי", סיפרה אחת מהאחיות במחלקת העיניים בבית החולים. "יש שלט 'נא לא לפתוח את הדלת', זה לא מפריע לאנשים להתפרץ למקום בצעקות ובקללות, ולהפר את הפרטיות של המטופלים. שלא לדבר על זה שתוקפים אותנו בזמן שאנחנו באים רק לעזור. ביום הראשון שלי בעבודה נבהלתי מאוד ואפילו פחדתי. חייבים הרבה מאבטחים כאן. הם מסתובבים בבית החולים אבל הם לא באמת כאן".

נירה גרנות, האחות האחראית במחלקה מספרת כי האחיות חוות את האלימות על בסיס יומיומי. "האלימות המילולית לא פחות פוגענית מזו הפיזית", אמרה. "היא פוגענית ומשפילה, ובעיקר מוציאה את הרוח מהמפרשים. לצערי הרב אנחנו קצת רגילות אליה אבל כשזה מגיע לפסים יותר אלימים זה מפחיד. לפני כמה חודשים הגיע מטופל שהיה מאושפז בבית החולים, הוא התנפל עליי ואמר שהוא ירביץ לי עם המקל שלו ושהוא הולך כל יום להתפלל בבית הכנסת שאני אמות מסרטן. זה לא מגיע לי, בטח לא כשאני מטפלת ודואגת לו לטיפול מקסימלי. אני תשע שנים פה ויש עלייה באלימות בזמן האחרון, ויש שמעודדים את זה שאומרים לנו - 'לא פלא שצועקים עליכם ומרביצים לכם' - זה לא נתפס".

נירה גרנות אחות אחראית מחלקת עיניים תל השומר. ראובן קסטרו
"לא נתפס". נירה גרנות/ראובן קסטרו

"אני עובד כאן חמש שנים ויום יום כמעט לצערי אנחנו מתמודדים פה עם אלימות מילולית ופיזית", סיפר שמעון גולד, עוזר קב"ט בשיבא. "רוב הזמן זה קורה שהמטופלים מחכים לרופא זמן רב והעצבים עולים. לאחיות יש לחצני מצוקה והם מקפיצים אותנואנחנו עושים המון הדרכות מעניין פסיכולוגי איך להבין מטופל ועד לאימוני קרב מגע בשטח. אנחנו מנסים להבין את המטופל. אף אחד לא יודע איך הוא יתנהג אם ישלפו עלינו סכין". לדבריו, בבית החולים אין מספיק מאבטחים ואפילו הם סופגים אלימות קשה במיוחד. "רק אתמול תקפו כאן מאבטח", הוסיף.

שביתת האחיות 7.8.2018 מחלקת עיניים תל השומר. ראובן קסטרו
מחלקת העיניים בשיבא, היום/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully