וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מזהיר: מי שיעשה עסקים עם איראן - לא יעשה עסקים עם ארה"ב

אחרי כניסתן של הסנקציות על טהראן לתוקף, שלח הנשיא מסר לאירופה ולמדינות אחרות. "אני רוצה שלום עולמי", הכריז. למרות הבטחות אירופה להגן על החברות שלהן, יצרנית רכב גדולה מגרמניה הודיעה על השעיית פעילותה באיראן. רוסיה: מאוכזבים מחידוש הסנקציות

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (שלישי) כי מי שימשיך לעשות עסקים עם איראן לא יעשה עסקים עם ארצות הברית. זאת עם כניסתן לתוקף הלילה של הסנקציות על טהראן. "אלו הסנקציות הקשות ביותר שהוטלו אי-פעם", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "אני מבקש שלום עולמי, לא פחות!".

טראמפ רמז בדבריו לאירופה, שהבהירה אתמול כי היא מצרה על חידוש הסנקציות והבטיחה לספק הגנה לחברות אירופיות שימשיכו בקשריהן העסקיים עם טהראן. עם זאת, לא ברור אם די בכך כדי לשכנע אותן להמשיך ולפעול ברפובליקה האסלאמית, שהבהירה כי היא לא תישאר בהסכם שנחתם ב-2015 אם ההטבות הכלכליות שלה לא יישמרו.

לקריאה נוספת בנושא
רוחאני על הסנקציות: "ארה"ב תצטער על המהלך - אי אפשר לסמוך עליהם"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בעצרת באוהיו, ארצות הברית, 4 באוגוסט 2018. רויטרס
מאיים על אירופה. טראמפ/רויטרס

הסנקציות, שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין אך חודשו הלילה לאחר החלטתו של הנשיא לפרוש מההסכם, ימנעו מאיראן לרכוש דולרים אמריקניים, לסחור במתכות, בפחם, בתוכנות תעשייתיות ויפגעו גם בתעשיית הרכב שלה. סבב נוסף של סנקציות, שיפגע במגזר האנרגיה ומטרתו לצמצם עד כמעט לאפס את יצוא הנפט מאיראן, ייכנס לתוקף ב-6 בנובמבר.

למרות ניסיונות ההרגעה של האיחוד האירופי, עם הצגת "חיקוק חוסם" שאמור לפצות חברות שימשיכו בקשריהן עם טהראן, יצרנית הרכב הגרמנית דיימלר הודיעה היום כי היא עוצרת את תכניותיה להרחיב את עסקיה באיראן.

גורם אמריקני בכיר אמר לסוכנות הידיעות אי-פי כי הממשל אינו מודאג במיוחד ממאמצי האיחוד האירופי, הסבור כי הסכם הגרעין חשוב לשירה על הביטחון העולמי, להתחמק מהשפעות הסנקציות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא איראן חסן רוחאני, 6 באוגוסט 2018. AP
לא מוכן להיפגש עם טראמפ. רוחאני, אתמול/AP

בכירים בממשל אמרו כי טראמפ פתוח להיפגש עם ההנהגה האיראנית כדי לדון בהסכם גרעין חדש, שיכלול גם את תכנית הטילים ואת המעורבות האיראנית בסכסוכים במזרח התיכון.

עם זאת, בשלב זה באיראן דוחים את הצעתו של טראמפ ורואים בכך מניפולציה. הנשיא חסן רוחאני אמר אתמול כי לא ניתן לסמוך על טראמפ וכי הצעתו לשיחות נועדו לגרום לפילוג במדינה.

רוסיה, החתומה גם היא על ההסכם יחד עם סין ומדינות אירופה, הביעה היום "אכזבה עמוקה" מחידוש הסנקציות. בהודעת משרד החוץ במוסקבה נמסר כי רוסיה תעשה "כל מה שצריך" כדי לשמור על ההסכם ולהגן על האינטרסים הכלכליים המשותפים עם טהראן.

"זאת דוגמה מובהקת לכך שוושינגטון מפרה את החלטה 2231 של מועצת הביטחון ואת החוק הבינלאומי", נמסר. משרד החוץ הרוסי אמר עוד כי הסכם הגרעין הוכיח את יעילותו וכי על הקהילה הבינלאומית שלא לאפשר "מהישג דיפלומטי משמעותי זה להיות קורבן של השאיפות האמריקניות לרשום הישגים פוליטיים מול איראן. כפי שהניסיון ארוך הטווח מלמד, לא ניתן יהיה להשיג ויתורים מאיראן באמצעות לחץ".

"חיי נהרסים"

מאז ההכרזה של טראמפ במאי על פרישתו מהסכם הגרעין, שאותו כינה "הגרוע ביותר" שנחתם אי-פעם, צנח ערך הריאל האיראני ואלפים יצאו להפגנות ספורדיות ברחבי איראן במחאה על המצב הכלכלי המתדרדר. השווקים היום באיראן היו יחסית רגועים, והמטבע אף התחזק בכ-20% מאז הכריזה ממשלה בראשון על הקלה בסחר במטבע זר ואפשרה יבוא של זהב ומטבע זר ללא מסים.

החשש הגדול באיראן הוא משובן של הסנקציות על מגזר הנפט והבנקאות בנובמבר. ארצות הברית פועלת לצמצום מוחלט של יצוא הנפט מטהראן, מהלך שגרר איומים לחסימת מצרי הורמוז האסטרטגיים.

"אני מרגיש שחיי נהרסים, הסנקציות כבר משפיעות לרעה על חייהם של האנשים. אני לא יכול לקנות מזון ולשלם משכורת", אמר פועל בנייה בטהראן לסוכנות הידיעות הצרפתית.

(עדכון ראשון: 12:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully