וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן למקורביו: "אבחר ברמטכ"ל שלא נעלב, שאומר הכול בפנים"

2.8.2018 / 11:36

שר הביטחון זכה לשבחים מצד בכירים שעמם נפגש על ההחלטה להקדים את הליך בחירת מחליפו של איזנקוט. לאחרונה נפגש ליברמן עם קודמיו כדי להתייעץ, אך הוא מעוניין יותר מכל למנות רמטכ"ל שעמו ינהל יחסי עבודה תקינים, לאור הערכתו כי יישאר בתפקיד גם אחרי הבחירות

צילום: אבי כהן, עריכה: ניב מעוז

שר הביטחון אביגדור ליברמן החל השבוע לזמן אליו את בכירי מערכת הביטחון לשעבר, בהם אהוד ברק ועמיר פרץ במסגרת ההליך הסדור לבחירת הרמטכ"ל ה-22 של צה"ל. השיחות שקיים ליברמן נועדו להבין צדדים בתהליך, אך בעיקר לקבל מידע מגורמים נוספים שמכירים את ארבעת המועמדים: מפקד פיקוד המרכז וראש אג"ם לשעבר ניצן אלון, מפקד פיקוד הצפון וסגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן, מפקד פיקוד דרום לשעבר אלוף איל זמיר וסגן הרמטכ"ל אלוף אביב כוכבי. הבכירים לשעבר שיבחו אותו על תחילת התהליך כבר בחודש אוגוסט כדי לאפשר חפיפה ממושכת והכנה לרמטכ"ל הנכנס. ליברמן ציין בפני הבכירים כי הוא פועל בהתאם להמלצה משפטית כדי למנוע ביקורת על ההליך.

ליברמן משדר ביטחון גבוה בתקופה האחרונה כלפי חוץ על רקע הסקרים שמעידים על נגיסה בקהל התומכים של שר החינוך נפתלי בנט, והערכה לשיקול הדעת שהוא מפגין בזירה הדרומית והצפונית. דוגמה לכך ניתנה בעצם הבחירה בתת-אלוף עופר וינטר כמזכיר צבאי במקום תת-אלוף יאיר קולס. שני קצינים שמוגדרים כהפכים מוחלטים, יתחלפו בטקס צנוע אך עם הרבה משמעות. לפחות בכל מה שקשור לקומה ה-14 בה ממוקמות הלשכות של שר הביטחון והרמטכ"ל.

וואלה TALK הראיון המרכזי עם יעקב אילון ושר הבטחון אביגדור ליברמן 16 באפריל 2018. ראובן קסטרו
משדר ביטחון גבוה. ליברמן בלשכתו/ראובן קסטרו

במערכת הביטחון מעריכים כי ליברמן רצה "לתקוע אצבע בעין" של בנט שמאוד מעריך ואוהב את וינטר ומעבר לכך לקרב אליו חלק ממצביעי בנט. בחירת תא"ל וינטר מצטיירת כהעברת מסר לרמטכ"ל ומטה "מי בעל הבית" במערכת הביטחון שלא חושש לקבל החלטות גם כשהן לא תחת קונצנזוס. בכך, למעשה, רומז ליברמן לבאות או אולי על האופציות שעומדות בפניו בבחירת הרמטכ"ל הבא. למרות הרצינות והדריכות סביב התהליך, לא מעט אגו מעורב בהחלטות מהסוג הזה.

ליברמן לא חושש לדבר על תהליך הבחירה ואמר למקורביו כי למרות הפרסומים בכלי התקשורת, והדעה הרווחת במטה הכללי לגבי מידת הסיכויים של ארבעת המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל כי הוא מעוניין לבחור "באלוף שלא ייעלב מכל דבר. שיספר הכול בפנים ולא סיפורים.". ליברמן , כך מעריכים במערכת הביטחון, מאמין כי הוא יהיה שר הביטחון גם אחרי הבחירות, שכן בראייתו הקואליציה תישאר במתכונת הנוכחית.

עוד באותו נושא

אצבע על ההדק, אצבע בסכר: איזה צה"ל מותיר מאחוריו איזנקוט?

לכתבה המלאה
אלוף אביב כוכבי, טקס החלפת מפקד פיקוד הצפון, מפקדת הפיקוד בצפת. 19 במרץ 2017. מאיר וקנין, מערכת וואלה!
אלוף כוכבי לצד איזנקוט/מערכת וואלה!, מאיר וקנין

באחת השיחות שקיים השבוע עלתה בשיחה באופן טבעי השאלה: מי מהאלופים יותר מתאים לתפקיד הרמטכ"ל. בהתאמה הועלתה הפרשנות כי תלוי מאוד איך ליברמן מאפיין את הכהונה של הרמטכ"ל הבא ואיזה סוג של מלחמה עשויה לפרוץ בראייתו. אחד מהבכירים לשעבר שהוזמן ללשכת שר הביטחון אמרו כי אלוף יאיר גולן מתמחה בבניין כוח, אלוף ניצן אלון שמוגדר כמוח יצירתי מתמחה בהפעלת כוח ואם כבר מדברים על מלחמה עתידית יהיה זה כוכבי שיש לו יתרון על האחרים בהפעלת טכנולוגיה, מודיעין ואש.

על האפשרות שימנה את האלוף איל זמיר כרמטכ"ל הבא נאמר כי החלטה שכזו עשויה לגרום לפרישת האלופים הוותיקים שיתקשו לשמש סגני רמטכ"ל תחת רמטכ"ל צעיר מהם. אחד הבכירים לשעבר התבטא בנושא ואמר כי "עושה רושם שליברמן שקול ויסודי בבחירה. נכון מאוד היה להתחיל בתהליך כבר חודש אוגוסט כדי לדון ולשקול כמה שיותר פרטים. היו כבר תקופות לפני שנים שהודעה על תחילת תהליך לבחירת רמטכ"ל חדש התחוללה סערה".

האלוף ניצן אלון, ראש אגף המבצעים בטקס "ממדים ללימודים" ב4 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
מוח יצירתי. ניצן אלון/ראובן קסטרו
סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, בהלוויתו של דורון רובין מרס"פ מאי 67, בהלוויתו של האלוף דורון רובין, קרית שאול, 21 בינואר 2018. שלומי גבאי
מתמחה בבניין כוח. יאיר גולן/שלומי גבאי
אלוף איל זמיר בטקס פרישתו מפיקוד דרום, 6 ביוני 2018. דובר צה"ל
מועמד צעיר. אלוף זמיר/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully