וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תואר ראשון בטרור: המהפכה שמתכנן חמאס בגדה המערבית

2.8.2018 / 10:32

בזמן שתשומת הלב העולמית מופנית לרצועת עזה, יוזם חמאס מהלך חתרני מבלי שברשות הפלסטינית ישימו לב. בשנה האחרונה הגביר ארגון הטרור את הפעילות בקרב סטודנטיות כדי להרחיב את ההשפעה על הרחוב לקראת לכתו של אבו מאזן

צילום: דו"צ, משרד הבטחון, צלמי וואלה!NEWS, עריכה: ורד לידני

ארגון חמאס נערך ליום שאחרי לכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. אין דמות בולטת ואין יורש מועדף להחליפו ולכן בחמאס מעריכים כי תקופת המעבר ובחירת ההנהגה עשויה להיות מושפעת מאוד על ידי מערכת בחירות או לחילופין על ידי הדור הצעיר שעתידו בגדה המערבית לא נראה זוהר. השינוי המשמעותי בראייתו של חמאס עשוי להגיע כתוצאה מהתפרצות של הדור הצעיר. הסיכוי של חמאס ביהודה ושומרון לזרוק את אנשי הפתח מהגגות כפי שעשו בקיץ 2007 ברצועת עזה נמוך מאוד מאחר והרשות הפלסטינית מפעילה מנגנוני ביטחון יעילים וחזקים.

לכן, בהתאם לתכנית ההשתלטות בשלבים של חמאס על הגדה המערבית, משקיעה הנהגת הארגון בתשתיות חברתיות שתכליתן קירוב לבבות האזרחים לאסלאם בכלל ולתנועת חמאס בפרט. חמאס משקיע גם בפעילות בתאי הסטודנטים מהם צמחו בכירי המחבלים ביניהם יחיא עייאש מחמאס ומרואן ברגותי מהפתח. בשנים האחרונות משקיע חמאס בקרב סטודנטיות שלא בהכרח מגיעות ממשפחות מזוהות עם הארגון. כספים רבים לשם משימה זו מוברחים באמצעות חלפנים.

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד פלסטיני: פורצים את הגבול בעזה ושוברים מצלמה
עם 100 כלי שיט: "איראן תפתח בתרגיל במפרץ בתוך 48 שעות"
חשד לחיסול בקריית ים: בן 30 נורה למוות ע"י רעולי פנים

חומרי תעמולה שנמצאו על ידי צה"ל במסגרת מבצע סיכול של המהפכה שמנסה החמאס לגלגל מתחת לאף של הרש"פ וצה"ל. דובר צה"ל
פריטים של חמאס שמצא צה"ל בביתה של סטודנטית בחברון/דובר צה"ל

העיר חברון היא דוגמה אחת לפעילות הסטודנטיות מזוהות חמאס. חברון, מוגדרת כמעוז חמאס בגדה המערבית וככזו, היא בעלת זיקה לדת ומושפעת מאוד מהנעשה ברצועת עזה וירושלים. שתי אוניברסיטאות פועלות בעיר חברון. הגדולה ביותר היא אוניברסיטת חברון המונה 8,000 סטודנטים ובה לומדים את חוקי האסלאם, אומנות, מדעים, טכנולוגיה, סיעוד, רוקחות ורפואה. האוניברסיטה השנייה היא פוליטכניקום המונה 1,600 סטודנטים ובה לומדים הנדסה, מחשבים, טכנולוגיה ומדעי היישום. בשתי האוניברסיטאות מלמדים מרצים מרחבי אירופה.

בשנה האחרונה חשפו שירות הביטחון הכללי וגורמי המודיעין של החטיבה המרחבית יהודה פעילות סמויה וגלויה של חמאס כדי להרחיב את מעגלי ההשפעה על הבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטאות ול'כותלה אסלאמיה', תאי הסטודנטים המזוהים עם חמאס. תאים אלו לא מדגישים קשר ישיר לחמאס כדי לא להיות חשופים לסיכול פעילות על ידי צה"ל או על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים שרואים בהם אויב מבית.

עוד באותו נושא

מחריפים את הסנקציות: ישראל לא תאפשר העברת גז ודלק בכרם שלום

לכתבה המלאה

"חמאס זיהה את הפוטנציאל שטמון בסטודנטיות"

המידע שנאסף על ידי גורמי המודיעין בשנה האחרונה הצביע על עלייה בהיקף הנשים המעורבות בתהליך. לדברי קצינים ביהודה ושומרון, "חמאס זיהה את הפוטנציאל שטמון בסטודנטיות כדעתניות, חכמות, דינמיות ויוזמות אך באותה נשימה גם כמוגנות ומצטיירות כתמימות בעיני החברה. מה שלכאורה אמור לסייע להן לבצע פעילות מתחת לרדאר שלנו. חמאס הצליח לגייס אותן בקלות. לא כולן יודעת שמה שעומד מאחורי התא האסלמי הוא חמאס".

ניתן להעריך כי מאוחר יותר הופכים הסטודנטים תוך כדי הלימודים או לאחר סיום התואר למאגר ממנו בוחרים בחמאס את אלו שיעברו מהצד הגלוי לצד הסמוי לשם פעילות טרור, הפצתה אידאולוגיה והסתה או כסייענים ותומכי פעילות חתרנית. הרובד השני של הפעילות הוא הרחבת התומכים של חמאס ברחבי יהודה ושומרון.

הפגנת סטודנטיות תומכות חמאס בחברון 2008. AP
סטודנטיות תומכות חמאס באוניברסיטת חברון, מאי 2009/AP

לדברי קצין האג"מ של חטיבת יהודה רב-סרן גיא בסון בשיחה עם וואלה! NEWS, חמאס מגייס ומקרב אליו סטודנטיות באמצעות שוברי קנייה, סבסוד ספרים, חנויות בבעלות פעילי חמאס הסמוכות לאוניברסיטאות מעניקות שתייה חמה וקרה לסטודנטים מתאים מזוהים עם חמאס, ואף מאפשרים הדפסת 100 עמודים בעלות שני שקלים. הפעילות החברתית כוללת הרצאות, כנסים, ודוכני מזון ללא תשלום ותוך כדי לא בהכרח מזכירים את חמאס או מניפים דגלים של ארגון הטרור, אך מעודדים בתחרות מיוחדת לשנן את פסוקי הקוראן ובכך מקיימים תהליך התקרבות לדת האסלאם או התחזקות בדת.

רב-סרן בסוף סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי הפעילות הגלויה והסמויה של חמאס בקרב סטודנטים, "ימי הבחירות למועצת הסטודנטים הם ימים רגישים הכוללים כנסים ותהלוכות. המאבק בין הפתח לחמאס הוא אמיתי ולוקחים אותו מאוד ברצינות. הפסד לאחד הצדדים יכול לבוא לידי ביטוי באלימות וירי באוויר". בשנים האחרונות הבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטאות נדחו, מה שמעיד על היקף ההשפעה של חמאס והיכולת שלו לשנות סדר יום למרות מאמץ של הפתח והעובדה שהרשות הפלסטינית היא למעשה הריבון.

רב סרן בסון, קצין אג"ם יהודה במבצע של צה"ל שנועד לסכל את המהפכה שמנסה החמאס לגלגל מתחת לאף של הרש"פ וצה"ל. דובר צה"ל
"ימי הבחירות למועצת הסטודנטים הם ימים רגישים". רס"ן בסון/דובר צה"ל

במהלך הפעילות בבתי הסטודנטיות השבוע בוצעה סריקה לאיתור ציוד וחומרי הסתה ולאחר מכן נמסר להורים מכתב בו נכתב, "הורים יקרים. אם הגיע אליכם מכתב זה, הרי שאתם הורים של אחת מפעילות הכותלה האסלאמית. ראוי לציין כי פעילות הסטודנטים והסטודנטיות בשורות הכותלה נחשבת לפעילות בלתי חוקית. אנו מזהירים אתכם שכל מעורבות בפעילות הכותלה תביא למעצר של בתכם ופגיעה בקריירה האקדמית שלה ובעתידה. יתר על כן, מעצרה יגרום לבזבוז של כספיכם ויזרע דאגה בליבכם. אנו פונים אליכם, הורים יקרים, ומעודדים אתכם לעקוב אחר פעילות בתכם והתנהגותה ולעודד אותה להתרכז בקרייה שלה ובבניית עתידה. בנוסף, אנו מעודדים אתכם להרחיק אותה מפעילות מסוג זה אשר משבש את שכלם של בני הדור המבטיח". באחת הסריקות בחדר סטודנטית אותרו ציוד, חומר הסתה ודגלים של חמאס לתדהמת ההורים.

לדברי רס"ן בסון מרבית ההורים נותרים בהלם מהפשיטה של הצבא וההודעה כי בתם חברה ב'כותלה האסלמית', "חלק מההורים אומרים מיידית 'אני אטפל בזה'. חלק נותרים בהלם וחלק מעמידים פני תמימים. המטרה היא להראות להם שאנחנו רציניים, יודעים הרבה על הבת ופעילות, מוכנים לעצור ולהטיל קנסות ויותר מזה מאוד ערוכים לזה. מתלוות קצינות למבצע. הן מתחקרות. אם יש צורך הן יבואו במגע עם הסטודנטיות. המטרה להראות להן שאם הנשים עוברות על החוק אנחנו נאכוף את החוק. הן לא מוגנות".

כרזה מהמהפכה שמנסה החמאס לגלגל מתחת לאף של הרש"פ וצה"ל. דובר צה"ל
"מרבית ההורים נותרים בהלם". אביה של סטודנטית עם מכתב האזהרה שמסר צה"ל/דובר צה"ל

גם הסטודנטיות עצמן קיבלו מכתב ביד או שהשאירו אותו בידי ההורים. בהודעה נכתב: "סטודנטית יקרה, בשנת הלימודים האחרונה, ה'כותלה האסלאמית' וארגון חמאס טמנו לך ולחלק מן הסטודנטיות מלכודת באמצעות הצו החינוכי הזה ושיטות שונות כדי לפתות אותן תוך ניצול תמימותן. אנו פונים אלייך כדי להזהיר אותך ולמנוע את נפילתך במלכודת שהציבה התנועה הזו. אנו מעודדים אותך להתרכז בבניית עתידך ובקריירה האקדמית שלך וקוראים לך להתרחק מכל פעילות שאיננה מועיל. אל תבזבזי את כספי הורייך ואל תזרעי דאגה בליבם. המזהיר יצא ידי חובתו". חלק מהכרזות נתלו ברחובות במקומות נבחרים כדי להרחיב את ההשפעה של המבצע.

רס"ן בסון שנכח בפעילות בבתי הסטודנטיות, אמר בתום הריאיון, "הפעילות נגד הסטודנטיות היא רק חלק מפעילות רחבה שכוללת איתור והחרמה של כספי טרור, בתי מלאכה לייצור אמצעי לחימה, איתור אמצעי לחימה, בתי דפוס ותחנות המשמשים להסתה, המסר שלנו הוא שנשים לא חסינות. אנחנו נפעל לפי החוק, הכללים ובהתאם לשמירה על כבודן אך נפעל לאזהרה של סטודנטיות, ההורים כמנוף לחץ ואם תתקיים פעילות לא חוקית נבצע גם מעצרים ונטיל קנסות שיפגעו להן בכיס".

צה"ל יצא למבצע במטרה לסכל את המהפכה שמנסה החמאס לגלגל מתחת לאף של הרש"פ וצה"ל. דובר צה"ל
כוחות צה"ל במהלך הפשיטה בחברון/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully