וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי תקיפת המכליות הסעודיות: החות'ים הכריזו הפסקת אש בים האדום

המורדים מסרו כי הפעילות תושעה לשבועיים הקרובים כדי לתת הזדמנות למאמצי השלום, אחרי שהפעולה שלהם הובילה את ריאד להפסיק את משלוחי הנפט דרך באב אל-מנדב. הפעולה איימה להחריף את המתיחות באזור עם איראן

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

המורדים בתימן הודיעו על השעיית פעילותם בים האדום למשך שבועיים, אחרי שתקיפותיהם נגד שתי מכליות נפט סעודיות בשבוע שעבר הובילה את ריאד לעצור את משלוחי הנפט דרך מצרי באב אל-מנדב האסטרטגיים.

בהצהרה של משרד ההגנה של החות'ים, הנתמכים בידי איראן, נמסר כי השעיית המבצעים היא זמנית ומטרתה לתמוך במאמצי השלום. לפי ההצהרה, "השעיית הפעילות עשויה להתרחב לחזיתות נוספות אם היוזמה הזו תתקבל היטב".

הקואליציה בהובלת ערב הסעודית, הנלחמת בחות'ים מאז 2015 במטרה להשיב את שלטונו של הנשיא המודח עבד רבו מנסור האדי, טרם הגיבה להפסקת האש החד-צדדית. המתקפה על כלי השיט שלה באזור זה הגיעה ברקע איומיה של איראן לסגור את מצרי הורמוז, שממזרח לחצי האי ערב.

לקריאה נוספת בנושא
בין המצרים: האיום האיראני על נתיבי הנפט העולמיים עולה מדרגה

המורדים החות'ים שיגרו טיל לעבר ספינה סעודית. צילום מסך
תקיפת כלי שיט סעודי על יד החות'ים, ינואר 2017/צילום מסך

מצרי באב אל-מנדב הם פתח חיוני לנתיב הנפט מהמזרח התיכון לאירופה, אך רוחבם הצר - 29 ק"מ בלבד - הופך את כלי השיט שעוברים בו לטרף קל עבור החות'ים החמושים במגוון רחב של טילים, בהם גם טילי חוף-ים, וכלי טיס בלתי-מאוישים. אחרי תחילת המתקפה של הקואליציה הסעודית ברצועת החוף המערבית של תימן, הכריזו המורדים כי הם שמו על הכוונת נמלים סעודיים ומטרות אחרות בים האדום.

ב-1 ביולי עצרה הקואליציה את המתקפה בחודיידה, עיר הנמל הגדולה ביותר במדינה, כדי לאפשר למאמצי התיווך של האו"ם הזדמנות, כדברי איחוד האמירויות הערביות.

שליח האו"ם לתימן, מרטין גריפית', דוחף להסכם שבמסגרתו יוותרו המורדים על השליטה בנמל לטובת פיקוח בינלאומי. בקואליציה הסעודית מתנגדים ודורשים נסיגה מלאה מהעיר, הנחשבת לנתיב האספקה הצבאי העיקרי לחות'ים. המודים ואיראן מכחישים כי הם מקיימים קשרים צבאיים ישירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully