וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מרגישים מרומים": הגניקולוג שהורשע בזיוף עומד בפני תביעה נוספת

ד"ר דב דיקר, שהורשע בזיוף מחקר רפואי ושבעבר הואשם בביצוע ניתוחים מיותרים בנשים הרות, עומד במרכז תביעת ענק. בני זוג טוענים כי ניתן היה לגלות מראש את מחלת השרירים חשוכת המרפא של ביתם: "החיים שלנו השתנו, אנחנו שבר כלי". ד"ר דיקר: המטופלת סירבה לעבור בדיקות

בית החולים בלינסון. יוני 2013. שלומי גבאי
"מטעמי צנעת הפרט לא נוכל לפרוס הגנתנו". בית החולים בילינסון/שלומי גבאי

הגניקולוג הבכיר ד"ר דב דיקר, שהורשע בזיוף מחקר ושבעבר התנהלה נגדו תביעה נוספת בגין רשלנות רפואית שנסגרה מחוסר ראיות, עומד בפני תביעת ענק נוספת מצד מטופליו המיוצגים על ידי עו"ד תומר לינר - כך נודע לוואלה! NEWS. האב והאם במשפחת עוז, שהיו מטופלים קבועים של דיקר, טוענים כי התנהלולתו של הרופא מנעה מהם לגלות בזמן על אודות מחלת ניוון השרירים הנדירה שממנה סובלת בתם. לדבריהם, המחלה חשוכת המרפא שינתה את חייהם ללא היכר והיה ניתן לגלות אותה עוד לפני הלידה אם דיקר היה מחליט לבצע בדיקות נוספות.

בין התפקידים שמילא ד"ר דיקר היו ראש החוג לגניקולוגיה ומיילדות באוניברסיטת תל אביב, ראש מחלקת יולדות ומיון נשים בבית החולים בילינסון ויו"ר ועדת הלסינקי בבית החולים, הוועדה לאישור ניסויים בבני אדם. בעת שכיהן בתפקיד זה הוא זייף מחקר רפואי שתיאר שיטה חדשנית כביכול לטיפול בבעיה בשחלות, במטרה לפרסם מאמר בכתב עת יוקרתי בארצות הברית. כחלק מהמחקר הוא זייף חתימות של כ-30 נשים שלכאורה עברו בהצלחה את הטיפול, את אישור משרד הבריאות לביצוע הניסוי ואת חתימת מנהל בית החולים.

חשד: גינקולוג בכיר ערך ניתוחים מיותרים במטופלות. יותם רונן
הורשע בעבר בזיוף, הפרת אמונים ומרמה. ד"ר דב דיקר/יותם רונן

כתב האישום, שהוגש נגדו ב-2004, הסתיים בכך שהוא הודה בכל האשמות המיוחסות לו והורשע בעבירות של קבלת דבר במרמה, הפרת אמונים, זיוף בידי עובד ציבור ושימוש במסמך מזויף. נגזרו עליו שמונה חודשי מאסר בפועל, תשעה חודשי מאסר על תנאי וקנס בגובה של 50 אלף שקלים. השופט גולדיס, ששפט בפרשה, אמר כי אילו לא היה מתפרסם "מחקרו" של דיקר, היו עלולות להיות לכך השלכות רפואיות קשות. כמו כן, כתוצאה מהפרשה הוא נאלץ להתפטר מפקידו בבילינסון ומשרד הבריאות השעה את רישיונו ל-15 חודשים.

אך הפרשה לא תמה שם. בשנת 2013 שמו של דיקר שוב עלה לכותרות. למשרד הבריאות הגיעו 10 תלונות של נשים שונות שטענו כי בין השנים 2010-2011 הרופא הבכיר ערך בהן ניתוחים מיותרים מסוג קוניזציה - ביופסיה של צוואר הרחם - שלא לצורך, ואף סיכן את חייהן. מדובר בהליך שעלול במקרים נדירים לפגוע בפוריות האישה או ביכולת לשאת הריון. הנשים התלוננו כי הגיעו אליו לייעוץ ולבדיקות ובסיומן, במקום לגבות מהן תשלום עבור הביקור במרפאה בלבד, קבע כי עליהן לבצע את ההליך.

עוד באותו נושא

המסרונים חושפים: חשד להדלפת בחינות ההסמכה למתמחים ברפואת נשים

לכתבה המלאה
אור עוז שסובלת ממחלת ניוון שרירים חשוכת מרפא. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
נולדה עם מחלת שרירים חשוכת מרפא. אור עוז/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

על הניתוחים, שאותם ביצע ב"הרצליה מדיקל סנטר", גבה ד"ר דיקר אלפי שקלים. אולם, מכל התלונות הוגשה לבסוף תביעה אחת נגדו והתיק נסגר בשנת 2015 מחוסר ראיות. כיום הוא ממשיך לעבוד כיום במרפאתו בהרצליה והוא מחזיק ברישיון לעסוק ברפואה כרגיל.

לוואלה! NEWS נודע כי עומדת מול דיקר תביעת ענק נוספת בגין רשלנות שנידונה בבית המשפט המחוזי בלוד. התביעה הגיעה ממשפחת עוז מפתח תקווה, שהייתה לקוחה קבועה ומהימנה של דיקר לאורך שנים. כשבני הזוג נכנסו להריון בשנת 2003 היה ברור להם שדיקר הוא זה שילווה אותם באופן פרטי, כפי שליווה את לידת ביתם הבכורה. לטענתם, דיקר לא עדכן את המשפחה שבאותה העת מתנהל נגדו משפט בגין חשדות לזיוף מחקר ומסמכים וכי הוא פורש מניהול המחלקה בבילינסון בשל אותם חשדות.

"סמכנו עליו בעיניים עצומות. כל מה שהוא אמר - היה קדוש בעינינו", סיפר שלומי עוז, אב המשפחה בן ה-47. "כל המשפחה של אשתי מטופלת אצלו שנים. פירקתי אצלו 1,200 שקל לביקור, זה היה צריך להיות ליווי מוקפד וצמוד".

"תגידו להם שהכול תקין"

בני הזוג הגיעו לבית החולים בילינסון תשע פעמים מכיוון שאישתו של שלומי סבלה מריבוי מי שפיר, לא הרגישה את תנועות העובר ובפעמים רבות הרגישה קושי רב לנשום. "היינו מתקשרים אליו משם ומקבלים הנחיות כל פעם. לא היה לנו מושג שהוא מעורב בכל הפרשה של זיוף המסמכים ושהוא לא בא לשם יותר", סיפר שלומי.

דיקר ערך לאם ההרה בדיקת מי שפיר פרטית בהרצליה. כשבני הזוג נשאלו בבית החולים בילינסון האם הם עברו בדיקת מי שפיר, הם השיבו כפי שהנחה אותם דיקר: "תגידו להם שעשיתם מי שפיר ושללנו את הכול. הכול תקין".

שלומי טוען כי דיקר הפנה אותם לערוך את שתי הבדיקות החשובות בהריון - סקירה מוקדמת וסקירה מאוחרת - אצל מומחה בהמלצתו, אך לא התייחס לממצאים המדאיגים שעלו בבדיקות. "ראו שם שהוא (העובר, ר"ב) לא זז", העיד שלומי. "אשתי אמרה לו, ויש לנו הקלטה שהיא אומרת לו, שהיא לא מרגישה את הילדה. וזה לא הריון ראשון, היא יודעת איך אמורים להרגיש את הילדה, והיא לא זזה".

בדיקת מי שפיר. GettyImages
בדיקת מי שפיר. אילוסטרציה/GettyImages

שלומי הוסיף: "אימא שלה פנתה לד"ר דיקר ואמרה לו שאנחנו סובלים מריבוי מי שפיר ומחוסר תנועות בעובר וביקשה שידבר עם המומחה שיעשה סקירה שלישית, אך הוא סירב אמר שאין צורך. אם היה עובר על הדיסק או מבצע את הסקירה השלישית, הוא היה מגלה שיש מעברים מורחבים במוח. גם בסקירה השנייה היה אמור לראות את זה".

על פי כתב התביעה, אור, ביתם השנייה של משפחת עוז, נולדה עם מחלת שריר מולדת מסוג דיסטרופיית שרירים מיוטונית, או בקיצור "מיוטוניה", מחלת ניוון שרירים כרונית. מחלה זו, שנחשבת לחשוכת מרפא ולתורשתית, מתבטאת בקושי בהרפיית שריר מכווץ ובניוון שרירים שמשפיע על כל מערכות הגוף - לב, ריאות, מערכת העיכול. בנוסף לכך, המחלה פוגעת גם בראייה, גורמת לבעיות ובדיבור בהבנה, לעיוות מולד בכף הרגל - ואף לפיגור שכלי.

"שם התחיל הסיוט שלנו"

על פי כתב התביעה, היו סימנים חשודים באופן מובהק של ריבוי מי שפיר, הפחתה בתנועות העובר, רחם גדול לגיל ההיריון שהיו צריכים להוביל את הרופא המטפל היה לשלוח את המטופלת לסקירה מורחבת עם התמקדות במוח העובר ולהפנות אותה לייעוץ גנטי. בדיקות אלה היו מובילות לאבחון מחלתה של אור ולוועדה להפסקת הריון. למרות זאת, לדברי המשפחה, כל שעשו הרופאים הוא להפנות אותם לניתוח קיסרי מוזמן מראש, בשל ריבוי מי שפיר.

"ד"ר דיקר לא היה בניתוח", סיפר שלומי. "יילד אותנו רופא אחר. כשנפגשנו איתנו הוא ראה שיש ריבוי מי שפיר, וכשאור יצאה הוא מיד אמר 'לא אמרתם שעשיתם סקירה? כולנו ראינו תינוקת עם רגליים קווצות'. ואז היא התחילה להשתנק ולהיחנק והעבירו אותה מיד לטיפול נמרץ".

התינוקת הייתה בטיפול נמרץ במשך שלושה שבועות. "שם התחיל הסיוט שלנו", הוסיף האב. "מכיוון שהיא עברה בדיקות והמחלה אובחנה את הגנטיות עברנו בדיקות גנטיות וגילינו שאשתי נשאית של המחלה הנוראה הזאת".

אור עוז שסובלת ממחלת ניוון שרירים חשוכת מרפא. באדיבות המשפחה, מערכת וואלה! NEWS
"היא שואלת אותי: למה הם רצים ככה ואני לא יכולה?". אור עוז/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות המשפחה

מאז הגילוי, המחלה התפרצה גם בגופה של אשתו. כך, בגיל 42, ללא כל הכנה מוקדמת, מצאה את עצמה אשתו של שלומי כשהיא סובלת גם היא מניוון שרירים, מחולשה ומנכות. "לא היה לה אף אחד מהסימפטומים. היא הייתה בריאה, הייתה מלכת היופי של פתח תקווה שהייתה צעירה", אמר שלומי. "פתאום הגוף נשמט קדימה, ההליכה הפכה מסורבלת, הפנים נהיו עייפות, כל הגוף עייף. פתאום הבנו למה יש לה בעיות חמורות של קשב וריכוז. קשה להבין את הדיבור שלה כי היא סובלת מחולשת שרירים בפה. לא קיבלו אותה לצבא".

לדבריו, "כל יום שעובר זה עצב, קושי וחוסר ודאות. אור סובלת מפיגור, מרגל עקומה וצולעת, מחוסר יציבות, מחוסר יכולת להרים דברים. היא עם סייעת צמודה. היא מסתכלת על ילדים אחרים וכל הזמן שואלת אותי: 'למה הם רצים או קופצים ככה ואני לא יכולה?' ומה אני אמור להסביר לה? שזה רק ילך ויחמיר?'".

שלומי העיד על עצמו שהוא "שבר כלי" כתוצאה מהמצב שאליו נקלעה המשפחה. "בשש בערב כל הבית הולך לישון כי אין להן כוח בגוף. בימים, רצים בין טיפולים לטיפולים. ההוצאות על הטיפולים הן עשרות אלפי שקלים בחודש ואני לבד בכל הסיפור הזה. גם נפשית וגם כלכלית".

"כל החיים שלי השתנו לפני שבע שנים", הוסיף. "אנחנו מרגישים מרומים, נבגדים. שילמתי עשרות אלפי שקלים למישהו שלא התייחס ברצינות לבדיקות וגמר לי את החיים. אם הוא היה מלווה את ההיריון כמו שצריך היינו עוברים לוועדה להפסקת הריון. למה לתת לה ולנו את הקושי הזה?" לטענתו, "המחלה הזאת מחמירה משמעותית עם השנים, אני יודע מה טומן לי העתיד ואני שותק. אין לי יכולת להתמודד עם זה".

ד"ר דיקר: "המטופלת סירבה לעבור חלק מהבדיקות"

ד"ר דב דיקר מסר בתגובה כי "מדובר במקרה קשה מאד לאבחון. לקח למערכת חצי שנה לברר מה היה ולאבחן אותה, וזה אחרי הלידה. הממצא של ריבוי מי שפיר בזמן ההיריון מחייב בדיקת מי שפיר והיא סירבה לעבור אותה. זו התרומה שלה, לדאבוני, לתוצאה הזאת".

עוד נמסר מטעמו של הרופא כי "ברגע שהמקרה התקדם לכיוון שלא היו לי כלים לבדוק אותו יותר הפניתי אותה לבילינסון, מרכז ה'היי ריסק' הטוב ביותר. שם היא סירבה לחלק מהבדיקות ואת חלק מהבדיקות היא לא עברה. הכול מתועד שם ולי אין יכולת להתערב שם. הידיים שלי כבולות ואין לי שליטה על מה שמחליטים לעשות בבילינסון או לא". דיקר הוסיף: "אני מצר על התוצאה, אבל אני נתתי לה את מיטב תשומת הלב, טיפלתי בה כמו בת משפחה, ולראייה - כל בנות המשפחה שלה ממשיכות לבוא אליי".

מבית החולים בילינסון נמסר: "תביעה זו הוגשה נגד שורה שלמה של נתבעים, לפני שלוש שנים, והיא מתנהלת בבית המשפט, כשהתיק ממתין לשמיעת ראיות. אין ממש בתיאור העובדתי המצוין, ואולם מטעמי צנעת הפרט וסודיות רפואית אין בית החולים יכול לפרוס את הגנתו על דפי העיתון. הנתבעים כולם כופרים בטענות התביעה, ופרשו את הגנתם, הנתמכת בחוות דעת רפואיות, במקום הראוי לכך - בית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully