וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוחרים יורש למוגאבה: בחירות היסטוריות בזימבבואה

אזרחי המדינה יבחרו בין הנשיא המכהן לבין יריבו, שטוען לאי-סדרים בבחירות הראשונות שבהן לא מתמודד הרודן שהודח בשנה שעברה אחרי 38 שנות שלטון. תורים ארוכים נרשמו בקלפיות

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

אזרחי זימבבואה הצביעו היום (שני) בבחירות לנשיאות, שבסיומן יוכרע אם הנשיא המכהן אמרסון מננגגוואה או מנהיג האופוזיציה נלסון צ'מיסה יובילו את המדינה. הבוחרים הצביעו גם עבור נציגי הפרלמנט ונציגי רשויות מקומיות. הקלפיות נסגרו בשעה 19:00 לפי שעון מקומי והתוצאות הרשמיות צפויות להיות מוכרזות בתוך חמישה ימים, אולם ייתכן שכבר מחר יהיו אינדיקציות על זהות המנצח.

אלו הבחירות הראשונות שבהן לא מתמודד הרובן רוברט מוגאבה. הוא שלט במדינה שבדרום אפריקה מאז שקיבלה את עצמאותה ב-1980 ועד שהודח בהפיכה צבאית דה-פקטו בנובמבר האחרון. אתמול הוא קרא שלא להצביע למננגגוואה, סגנו לשעבר שירש את מקומו אחרי שנאלץ להתפטר.

במהלך היום נרשמו תורים ארוכים בקלפיות, שבהן נפרסו מאות משקיפים זרים כדי להבטיח את הליך הבחירות התקין. עם זאת, האופוזיציה אמרה במהלך קמפיין הבחירות כי היו אי-סדרים בהליך הרישום והביעה דאגה מאבטחת פתקי ההצבעה ומהפחדות של בוחרים באזורים כפריים.

בקהילה הבינלאומית ראו במערכת הבחירות הזדמנות עבור המדינה הענייה להתנער מעברה הרודני ולפתוח דף חדש.

נשיא זימבבואה, אממרסון מנגנגואה, מצביע במהלך הבחירות לנשיאות 30 ביולי 2018. רויטרס
מנסה לשכנע את דעת הקהל המערבית. הנשיא מננגגוואה, היום/רויטרס

מנהיג האופוזיציה בן ה-40 טען במהלך היום כי יש שיבושים בהצבעה. בצאתו מקלפי בפאתי הבירה, הכריז צ'מיסה: "אנחנו ננצח את הבחירות אם הן יהיו חופשיות והוגנות. העסק סגור". מועמד התנועה הדמוקרטית לשינוי (MDC) האשים את ועדת הבחירות המרכזית בכך שהיא מעכבת את ההצבעה באזורים העירוניים, שם הוא זוכה לאחוזי תמיכה גבוהים.

הנשיא המכהן בן ה-75, שמכונה הקרוקודיל, הצביע בקלפי שקטה בבית ספר בעיר קווקה שבמרכז המדינה. "אנחנו נטבע או נשחה יחד", צייץ בחשבון הטוויטר שלו, כשקרא להצבעה שלוה וללא אלימות. הוא דחה את טענותיו של מוגאבה ולפיהן הבחירות אינן דמוקרטיות מאחר שהצבא לכאורה שולט במדינה.

מננגגוואה, שעמד בעבר בראש סוכנות הביון ונקשר בדיכוי אלים וברוטלי של מתנגדי המשטר בעבר, נחשב למועמד המוביל. עם זאת, סקרים אחרונים הצביעו על קרב צמוד. אם אף אחד מהמתחרים לא יזכה ביותר מ-50% מהקולות, יתקיים סיבוב מכריע ב-8 בספטמבר.

(עדכון ראשון: 16:29)

עוד באותו נושא

יום לפני הבחירות, רודן זימבבואה לשעבר קורא לתמוך באופוזיציה

לכתבה המלאה
הנשיא לשעבר, רוברט מוגאבה מצביע במהלך הבחירות בזימבבואה 30 ביולי 2018. רויטרס
הנהיג את המדינה מאז עצמאותה. מוגאבה מצביע, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully