וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישורת האחרונה: השר ארדן יאלץ להכריע בקרוב לגבי הארכת כהונת המפכ"ל

28.7.2018 / 15:04

בעוד ימים ספורים אמור השר לביטחון הפנים להודיע אם יאריך בשנה את כהונתו של אלשיך. זאת, ברקע ביקורת שנמתחת במשטרה על הפשרות שעשה המפכ"ל לבקשת השר, ושני הצעדים שלקח אחורה כשהפסיק לדבר בפומבי על חקירות נתניהו

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

בעוד ימים ספורים אמור השר לביטחון הפנים גלעד ארדן להודיע אם יאריך את כהונתו של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך. בשבוע הבא מתחיל חודש אוגוסט, ומניין הימים הנותרים לכהונתו של אלשיך יורד לפחות מ-60, כשבאמצע חודש של חגים. בעבר רמז השר ארדן כי עד אוגוסט יודיע על החלטתו. בחודש האחרון נראה כי השר מאותת על כך שאלשיך יישאר בתפקידו שנה נוספת, ובמקביל נראה כי דווקא אלשיך עצמו עבר בשבועות האחרונים את השינוי הגדול בהתנהלותו אל מול "הבוסים", ונמנע מחיכוכים שלא כבעבר.

לפני פחות משנה סיפר חבר כנסת בכיר מאוד בליכוד כי בסביבת ראש הממשלה בנימין נתניהו ניכר חוסר שביעות רצון, וכך גם בקואליציה שנוהלה אז על ידי ח"כ דוד ביטן. הבכיר סיפר כי ארדן "לא שולט במפכ"ל ואין לו מספיק כוח", והוסיף כי נעשים מאמצים למצוא לארדן "ג'וב" אחר, כמו שגריר ישראל בארצות הברית. לדבריו הבכיר, התכנית הייתה למנות דמות אסרטיבית לתפקיד - כמו השרה מירי רגב או ביטן עצמו.

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך במהלך יום ההצדעה למשטרת ישראל, בנוכחות ארדן ואלשיך, כנסת ישראל 5 פברואר 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"השר לא שולט במפכ"ל". אלשיך וארדן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

"המפכ"ל ממנה איזה קצין שהוא רוצה, והשר לא יכול להכניס קצינים שאנחנו מעוניינים לקדם או להציב בעמדות מפתח במשטרה", אמר אז הבכיר. מאז קרה כמה דברים, בין היתר חקירתו של ביטן שטלטלה את הקואליציה ואת בכירי הליכוד, שתקפו השכם והערב את המפכ"ל ואת המשטרה. במקביל, אנשי המפכ"ל לא הסתירו את אכזבתם מהשהיית ההחלטה של ארדן לגבי הארכת כהונתו של אלשיך, וטענו כי היא פוגעת במשטרה. השיא הגיע בנאומו של אלשיך באוניברסיטת תל אביב לפני כחודשיים, אז אמרו בסביבת השר ארדן כי "המפכ"ל חצה את הקווים ושבר את הכלים".

ואולם, מאז הנאום חל שינוי באוויר. נראה כי המפכ"ל הבין שאם לא יהיה בתפקידו, מחליפו עשוי להחריב את כל מה שבנה במשטרה בשלוש השנים האחרונות. גם מקורביו של אלשיך אומרים שבשבועות האחרונים חל אצלו שינוי, ושנראה כי הוא מעדיף להחיל על מערכת היחסים שלו עם השר את מה שהוא מלמד את 30 אלף שוטריו: "מניעה מצבית". כלומר, למצוא את הדרך שלא להגיע לפיצוץ שאין ממנו דרך חזרה. נראה כי אחרי הסערה שעוררו דבריו לקח המפכ"ל שני צעדים אחורה וכעת הוא נמנע מלדבר בפומבי על חקירותיו של ראש הממשלה.

סבב הניצבים היה המוקש הראשון שנוטרל מבחינתו של אלשיך בדרך לפתיחת דף חדש. במרכז המחלוקת הייתה דרישתו של השר ארדן להעלות בדרגה את מזכירו המבצעי תת-ניצב אבי אדרי. אדרי הוא קצין איכותי, שככל הנראה יתמודד גם הוא בעתיד הלא רחוק על תפקיד המפכ"ל. אלא שאלשיך חשב שיש לא מעט תתי-ניצבים שראויים לקידום לפני תנ"צ אדרי - בין היתר סגני מפקדי מחוז ומפקדי מרחבים מורכבים. בשלב מסוים במשא ומתן בין השר למפכ"ל הסכים אלשיך ללכת צעד אחורה. הפשרה הייתה כי תקן המזכיר יעלה מתנ"צ לניצב, וכי בשל העובדה כי אדרי כבר מאייש את התפקיד, הוא יקבל את הדרגה.

עוד באותו נושא

הקצין שיכריע בתיקי נתניהו: מינויים חדשים בצמרת המשטרה

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 15 ביולי 2018. AP
מפקד יאח"ה החדש: מקורב לדנינו שנמנע מלגעת בפרשות רה"מ. נתניהו/AP

לפני שבוע הודיעו ארדן ואלשיך כי תת-ניצב עינת גיל צוברי תועלה לדרגת ניצב. גם כאן היה השר זה שהתעקש, כנראה בצדק, שבמשטרה תהיה לפחות אישה אחת בדרגת ניצב. לא מעט קצינים במשטרה תהו איך קודמה תנ"צ גיל צוברי מבלי שעסקה בפיקוד בתחומי הליבה של הארגון, ואיך התפשר המפכ"ל על כך מול השר.

ההפתעה הגדולה הגיעה השבוע, עם סבב המינויים של תתי הניצבים שמעורר סערה בתוך המשטרה - הזזתם של כורש ברנור, מפקד יאח"ה שחקר את ראש הממשלה וראש חטיבת החקירות ערן קמין מתפקידיהם. השניים נחשבו לאימת הפוליטיקאים, ונשלחו כעת לתפקידי הדרכה. יואב תלם, שמונה למפקד יאח"ה במקום ברנור, נחשב לקצין מצטיין ולאדם הקרוב ביותר למפכ"ל הקודם יוחנן דנינו, שעל פי טענות במשטרה נמנע במשך זמן רב מלגעת בחומרי פרשות נתניהו.

בסביבת אלשיך דחו את הביקורת על המינויים. "אחרי שנתיים בתפקיד נהוג במשטרה לבצע חילופי תפקיד. מפקד המכללה הוא תפקיד מרכזי במשטרה, והוא מעצב את כלל שוטרי ישראל. כל מפקדי המכללות בשנים האחרונות קודמו", אמר גורם בכיר בסביבת המפכ"ל.

שבוע או שבועיים לפני שהשר ארדן יודיע על החלטתו, אפשר כבר עכשיו לקבוע כי הפיקוד הבכיר של המשטרה, על פי שני סבבי המינויים האחרונים, הם בהחלט בצלמו ובדמותו של השר ארדן הרבה יותר מאשר בצלמו ובדמותו של המפכ"ל אלשיך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully