וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רק ישראל יכולה לעזור": אחרי הפיגועים, הדרוזים חוששים לקרוביהם בסוריה

26.7.2018 / 22:00

בעקבות הפיגועים במחוז א-סווידא בסוריה הדרוזים בישראל עוקבים בדאגה אחר ההתרחשויות מעבר לגבול. בינתיים, התושבים בסוריה נדרשים להוכיח נאמנות למשטר אסד, ששואף לנקות את האזור ממתנגדים. "זה לא סוד. אסד רוצה נקמה"

עריכה: שניר דבוש

בעדה הדרוזית בישראל ובעולם עקבו אתמול (חמישי) בדאגה אחר הנעשה בדרום מערב סוריה, לאחר שיותר מ-220 בני אדם מתו בשורת פיגועים של ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) בעיר א-סווידא ובכפרים הדרוזים הסמוכים לה. בני העדה שמצויים בקשר עם קרוביהם שבסוריה, חרדים כעת לגורלם, במסגרת הלחימה ומאמציו של צבא אסד להחזיר לעצמו את השליטה באזור.

"אתמול היה יום עצוב במיוחד, לכולם", אמר חסין חלבי, תושב דליית אל-כרמל לוואלה! NEWS. חלבי שומר על קשר רצוף עם בני המשפחה שמעבר לגבול, גם לאורך שנות מלחמת האזרחים העקובה מדם. "במשך שבע שנים אנו מדברים כל יום כמה פעמים ביום ברשת החברתית ומתעדכנים ממה שקורה. עד כה הכול עבר בשלום למרות הקושי שבאספקת החשמל, המים והתשתיות הפגועות. מזון תמיד היה להם מהאדמה שלהם".

חלבי ציין כי למשפחתו נודע שבן דודו נפגע מרסיס ברגלו ופונה לבית חולים מקומי. "הוא עבר ניתוח ועכשיו אנחנו יודעים שהוא מרגיש טוב", סיפר. "האחיות והאחים שלו עדכנו אותנו במה שקרה. הבן הבכור עדנאן שלח הודעה מרגיעה לדוד ולסבתא. למרות זאת אנחנו לא רגועים. ברשימות מופיע השם שלו כפצוע והוא עצמו עדיין לא יצר קשר איתנו".

חלבי ובני משפחתו הסתירו את המקרה מהוריו. "כשהם שאלו אמרנו להם שהם בסדר ושאף אחד מהקרובים לא נפגע", הוסיף. "זה מצב קשה להם ולנו. כואב הלב שאנחנו לא יכולים לעזור להם. היו כל כך הרבה אבדות של דרוזים שיש להם קרובים בכרמל בגליל ובגולן. כמעט כל דרוזי ישראלי דיבר היום עם מישהו מא-סווידא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דרוזים תושבי מחוז א-סווידא/מערכת וואלה!, צילום מסך

בינתיים, הכאוס ממשיך לשלוט בא-סווידא. "הקרובים בעיר לא מגלים את האמת בנוגע למה שנעשה שם כי הם לא יכולים", הסביר סלמאן טוויל מעספיא, שבני דודיו מתגוררים בכפר באזור. "אנחנו מאד מודאגים. עדכנו אותנו בעשרות שמות של חללים מהיום, אבל אני יודע שמדובר ביותר. ראיתי גם תמונות מהקרבות שמתנהלים שם".

עוד באותו נושא

יותר מ-220 הרוגים במתקפת דאעש ביישובים דרוזיים בדרום סוריה

לכתבה המלאה

"אסד רוצה לבוא חשבון עם הדרוזים"

הקרובים אינם מודאגים רק ממצבם של בני משפחותיהם, אלא גם מהמציאות החדשה שנכפתה עליהם, נוכח ההסלמה בקרבות. תושבי הערים והכפרים נדרשים כעת שוב להוכיח נאמנות למשטרו של בשאר אסד, מחשש שייפלו קורבנות לטבח שנועד לטהר את האזור ממתנגדים. חלבי סבור שדווקא אסד הוא זה שעמד מאחורי שורת הפיגועים.

"זה לא שונה מפיגוע מכוניות התופת שהיה בחאדר לפני פחות משנה", הסביר. "אסד עמד מאחורי הפיגוע שבמהלכו ניסו להפיל את האחריות על כל מיני גורמים כולל ישראל. לא סוד הוא שאסד רוצה לבוא חשבון עם 55 אלף עריקים דרוזים בסוריה ועוד 120 אלף שברחו מסוריה לאירופה, כי סירבו לטבוח באחיהם הסורים במלחמת האזרחים הזו. זה ברור שהוא רוצה להתחשבן עם האוכלוסייה באזור א-סווידא שנתנה ל-300 אלף מהפליטים להתארח אצלם בזמן המלחמה. אסד נוקם. זה לא חדש לאף אחד. ידענו את זה כל הזמן".

"חבל שהרוסים והאמריקנים וישראל נתנו לאסד לחזור לאזורים שנכבשו ממנו ולהתקרב לגבול ישראל", המשיך חלבי. "בסופו של דבר המהלך הזה יסכן את ישראל ואת ירדן. אתמול ראינו את ההשלכה הראשונית - טילים לעבר הכנרת, וזו רק ההתחלה".

חלקי גופות נראים לאחר פיגוע ההתאבדות בחסות דאע"ש בסווידא, סוריה. רויטרס
זירת אחד הפיגועים בא-סווידא, אתמול/רויטרס
"השלטון הסורי אפשר לדאעש לבצע את הפיגוע כדי להתנקם בדרוזים, כדי לגמד אותם, כדי שלא ירימו את הראש"

גם טוויל מאשים את אסד בהתרחשויות מעבר לגבול, וסבור שהוא עומד מאחורי המעשים הקשים נגד בני העדה באזור. "ידוע שהמשטר העלאווי לא נתן ולא ייתן לאף גורם מכל עדה אחרת להרים את הראש", אמר. לדבריו, אנשיו של אסד עומדים גם מאחורי הרצח של הקצין הסורי הגנרל הדרוזי עיסאם זהר א-דין, לפני כחצי שנה.

עכשיו, הוסיף טוויל, החשש מנקמה באוכלוסייה הדרוזית שלא שיתפה פעולה עם אסד בימי הלחימה חזק מתמיד. "זה לא סוד שיש עשרות אלפי דרוזים שסירבו להתגייס לצבא הסורי, ועכשיו השלטון מחפש אותם. אומרים שקודם לטבח הגיעו לפני כמה שבועות לא-סווידא שני קצינים רוסים כדי לשכנע את שני המנהיגים הרוחניים של העדה כדי שאלו ישפיעו על הצעירים להסגיר את עצמם. אני מעריך שהשלטון הסורי הוא זה שאפשר לדאעש לבצע את הפיגוע כדי להתנקם בדרוזים, כדי לגמד אותם, כדי שלא ירימו את הראש".

יש גם מעורבות של דרוזים שבגדו בבני עדתם כי הם מקורבים לשלטון. יש טענות ששני אישים דרוזים מקורבים לשלטון הם אלה שבגדו בעדה הדרוזית. אני בספק אם דאעש מסוגל לעשות משהו בגודל כזה. עובדה שבמשך שבע השנים האחרונות הארגון לא הצליח לחדור לאף אחד מהכפרים הללו. יש לי הרגשה שזו קנוניה בין המשטר הסורי לדאעש".

"צבא אסד לא מסתפק בטבח"

"דאעש חבר לבדואים שמכירים את הכפרים הדרוזים. הם בעצמם 'דאעש סוריה', בשירות אסד"

משהור חמשו, בן 62, מחלק את האשמה לנעשה בין אסד לפוטין, שנתן יד למעשיו. בשיחת טלפון עם וואלה! NEWS, הוא סיפר כי שלוש מבנותיו גרות בכפרים הקטנים שליד הכפר שוויקה, שלדבריו חלקו המערבי הוכחד כליל.

"לוחמי דאעש הרגו את כל תושבי הכפר וחטפו כ-45 נשים וילדים", ציין. שלוש בנותיו שגרות בחלק השני של הכפר הצליחו להימלט. הוא חושש גם לקרובי משפחה אחרים שלו בכפר דומא שגם ספג התקפה רצחנית אתמול. "בנותיי בסכנה ואני מודאג לגורלן בגלל מעשי השלטון", אמר.

חמשו, נשוי ואב לשני בנים וחמש בנות, תושב מחוז א-סווידא, שוהה היום בשוויץ לאחר שנמלט מסוריה. לדבריו, אסד אפשר כבר לפני כשלושה חודשים ללוחמי דאעש מאזור אגן הירמוכ לאזור המדבר הסורי מצדו המזרחי של מחוז א-סווידא. "המתקפה בוצעה בהוראת משטר אסד ותוכננה מראש", הסביר. "לוחמי דאעש חברו לבדואים באזור המדבר שמכירים את הכפרים הדרוזים. הם בעצמם 'דאעש סוריה', בשירות אסד. הם עזרו והדריכו על הכפרים והתושבים ועד לרמת שמות בעלי הבתים".

כפר סייד אל גולן, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
"אנשי דאעש הדריכו לפרטי פרטים". גבול סוריה, לפני יומיים/ראובן קסטרו

"לפני 20 יום הגיעו קצינים רוסים וסורים למחוז א-סווידא, איימו ודרשו ממנהיגי המחוז הדרוזים וראשי העדה לגייס כ-40 אלף חיילים עריקים לשורות צבא אסד ולשלוח אותם ללחימה בדרעא", סיפר חמשו. הם דרשו גם להכריז על קבוצת ' ריג'אל אל-כראמה', שכל רצונם היה למנוע שפיכות דמים בסוריה ולמנוע השתלטות איראנית, כקבוצת טרור בגלל סירובם להילחם לצד אסד באחיהם הסורים".

לדבריו, בקשות הקצינים הרוסים נדחו ולכן "משטר אסד נוקם עכשיו בדרוזים כדי לשבור אותם ולגרום להם להם לקרוא לצבא אסד לשלוט במחוז ובכך יילכדו כל העריקים וייגויסו לצבא הסורי". חמשו הוסיף כי משפחות שלמות חוסלו וכי ישנם כ-200 פצועים". גם גיסו, חאלד, שהיה חייל בצבא אסד נהרג בידי צבא סוריה בגלל שסירב להשתתף בלחימה ובטבח נגד הסורים לטענתו. הוא הותיר את אשתו עם חמישה ילדים יתומים. ממשפחתו נהרגו כ-15 חיילים במלחמת האזרחים. שניים מהם עצורים וגורלם לא ידוע.

סוריה. ראובן קסטרו
הנשק הועבר לדאעש. גבול סוריה/ראובן קסטרו

אלא שלדבריו, צבא אסד אינו מסתפק בטבח בתושבים. בשובו מדרעא, חייליו החלו לגנוב ולסחור ברכוש התושבים ופתחו בא-סווידא שוק. הדבר גרם לאנשי הדת המכובדים לקום נגדם ולמנוע את הנעשה, ובתגובה צבא אסד שלח את אנשי דאעש לטבוח בהם. עוד הוא אמר כי רק לפני שלושה ימים צבא אסד אסף את הנשק שהיה בידי תושבי הכפרים הנידחים ששימש אותם להגנה ומסר אותו ללוחמי דאעש.

"רק ישראל יכולה לעזור"

תמונות הזוועה מצדו השני של הגבול מוסיפות להגיע, אולם הדעות חלוקות בנוגע לאופן שבו יש לסייע לדרוזים שנפגעו. חמשו, שהצליח להימלט לאירופה, סבור שהפתרון בידי ישראל בלבד.

"אמרתי את זה לפני שנתיים לשייח מוואפק טריף (ראש העדה הדרוזית בישראל, י.א.) כשאירחתי אותו בשוויץ", ציין. "אמרתי לו שמדינות ערב רואות בנו ככופרים ולאן שאנחנו פונים, לוב, סעודיה, איחוד האמירויות, ברגע שהם יודעים שאתה דרוזי מסרבים לספק לך עבודה. ולכן אמרתי לו שרק היא יכולה לספק הגנה לדרוזים בסוריה ביחד עם העזרה של העדה הדרוזית אחינו בישראל שתרמה מכספה ועזרה לדרוזים בסוריה ומנעה מהם להגיע למצב של לפשוט יד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נשים במחוז א-סווידא. הנשק הועבר לידי דאעש/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא הוסיף כי השלטון הסורי רואה בו משת"פ של מדינת ישראל וכי, "זה כבוד שלי להיות משת"פ עם מדינה דמוקרטית ששומרת על אזרחיה ולא מפקירה את חוליה גם אם אחד מהם נמצא בסוף העולם מחזירה אותו ומטפלת בו". הוא דרש מהאחים הישראלים "לקיים הפגנות מול השגרירויות לטובתנו כי אנחנו מיעוט".

מנגד, מביתו שבעספיא, סלמאן טוויל סבור שאין בכוחה של ישראל לסייע לדרוזים במצב השברירי. "אני מעדיף שזה יהיה ככה, אני טוען ההיפך מכל 'הפילוסופים הדרוזים'. השר איוב קרא, שרק אמול בגד בדרוזים בישראל כשהצביע בעוד חוק הלאום, הצהיר שצריך לעזור לדרוזים בסוריה כי הם האחים שלנו, טועה. ראשית, משום שהדרוזים בסוריה נאמנים למשטר שלהם - כך שלא מדובר בידידים. שנית, התבטאות כזו יכולה רק להזיק להם - משום שעלולים להטיח בהם שהם ידידי האויב הישראלי. אלו דברים חסרי אחריות מאיש נבזה. בסוריה, כל מי שנוגע יכול רק לקלקל. אולי רק דרך מתווך כמו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully