וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד בשירות ההסברה הישראלית: גילויים חדשים על יירוט הטילים בגבול סוריה

23.7.2018 / 22:07

הדקות המתוחות במרכז היירוטים של סוללת "שרביט קסמים" המחישו את האחריות הכבדה הרובצת על מערך ההגנה האווירית. מפקד הגדוד היה במקום בזמן שיגור הטילים שנשאו ראש קרב של כחצי טון - המסוגל למוטט בניינים. מפתחי המערכת זכו לפני כשנה בפרס יוקרתי בארה"ב

צילום: רפאל, עריכה: שניר דבוש

צבא אסד עזר לצה"ל היום יותר מתמיד להסביר מדוע תהליך ההתבססות האיראני בסוריה הוא מסוכן מאוד לביטחון מדינת ישראל. צה"ל וגורמים מדיניים התקשו להמחיש את גודל האיום על האזרחים וכמה הוא מידי - אך כשטיל מסוגSS-21 נושא ראש נפץ קרב במשקל של 500 ק"ג המסוגל לפגוע במטרה ברדיוס של 50 מ' שוגר לעבר עורף ישראל והיה אמור ליפול בעומק המדינה, עבודת ההסברה קיבלה דחיפה. תוצאות הפגיעה של טיל מסוג זה הן הרסניות וקטלניות. די להביט בחורבות שהוא הותיר בערי סוריה המופצצות כדי להבין שביכולתו למוטט בניינים ולהחריב רחובות שלמים.

שני טילים כאלה שוגרו בשעות הבוקר (חמישי) לעבר ישראל. כל מה שנותר הוא לדמיין כי לא המשטר הסורי יהיה זה שישלוט באותם טילים ששוגרו בטעות, אלא כוחות איראנים שבסיסם בסוריה - ולהם כוונות ברורות מובהקות לפגוע יום אחד בישראל. למשל בזמן עימות עם חיזבאללה, במהלך מבצע דמיוני נגד מתקני הגרעין באיראן. לכן כוח קודס האיראני מפעיל מאמצים ומשקיי משאבים גדולים להבריח לסוריה מערכות טילים ורקטות מתקדמות שיהוו איום על ישראל ומדינות האזור.

שרביט קסמים. רפאל, עיבוד תמונה
ניסוי במערכת "שרביט קסמים", ינואר 2017/עיבוד תמונה, רפאל

חשוב לציין כי טילים בעלי ראש נפץ קרבי דומה נמצאים בידי חיזבאללה שמתאמץ מאוד לפתח רקטות וטילים בעלי רדיוס פגיעה של פחות מ-50 מ'. הסכנה מפני טילים אלו ומתקדמים יותר היא ברורה ומידית ולכן האיומים של הדרג המדיני ובכירי צה"ל נגד התבססות איראן נשמעים באופן כה תדיר. בהתאמה, ישנם פרסומים זרים על אודות תקיפות חיל האוויר נגד מטרות איראניות בסוריה, אך בישראל ולא מכחישים ולא מאשרים.

עוד באותו נושא

מיירטי "שרביט קסמים" שוגרו בצפון - בתגובה לירי פנימי בסוריה

לכתבה המלאה

מה קרה בגבול סוריה-ישראל?

חיל האוויר הישראלי הצליח להוכיח עד כמה הוא דרוך מול כל איום שמתפתח בזירה הסורית - שדרוג עצום לכוח ההרתעה של צה"ל במזרח התיכון. יכולות הגילוי וההתראה של צה"ל התמקדו בשני שיגורים מדרום-מזרח סוריה מסוללת SS-21. מרכז ניהול היירוטים (מנ"י) של סוללת קלע דוד ("שרביט קסמים") הראתה על גבי מסך המחשב באופן ברור כי שני הטילים העוצמתיים נעים לעבר נקודות עומק בשטח מדינת ישראל. המערכת זיהתה לא רק את הטיל אלא העריכה את נקודות הנפילה שלו לאורך המסלול.

סא"ל מ' ראש תכנית שרביט קסמים במשרד הביטחון. אדריאן הרבשטיין
סא"ל מ', מפקד תכנית "שרביט קסמים" במשרד הביטחון/אדריאן הרבשטיין

למנהל מרכז היירוטים יש בין 20 ל-40 שניות לקבל החלטה אם לשחרר מיירטים לעבר האיומים, להמתין לאיסוף נתונים נוספים - או להעריך שאולי הם לא יפגעו בשטח מדינת ישראל. זאת בשונה מסוללת כיפת ברזל, שבה מדובר בעניין של שניות בודדות. המשמרות של חיילי סוללת קלע דוד נעות מסביב לשעון - 24 שעות, שבעה ימים בשבוע - ולפרקים יכול מאוד להיות שמפקד מרכז ניהול היירוטים יהיה קצין בדרגת סגן או סרן. אך באותן דקות שבהן זוהו השיגורים היום נכח במנ"י מפקד גדוד קלע דוד, קצין בדרגת סגן-אלוף מנוסה מאוד, שהחליט בצעד חכם ומקצועי לשגר שני מיירטים לעבר שני הטילים הסורים.

כשיש ספק אין ספק - במיוחד כשהמרחק בין אסון וקטסטרופה לאומית לעוד יום שגרתי בישראל הוא רק החלטה על שחרור מיירטים, שעלותם נאמדת במיליוני שקלים. האחריות הכבדה רובצת באותן שניות על קצין אחד ששום הכשרה לא תכין אותו לרגע אמת שכזה; וכבר היו רגעים בחודש האחרון שבהם החליטו בחיל האוויר לאפשר למטוס לא מאויש זר לחדור את המרחב האווירי הישראלי במקום ליירטו. יש לשבח את מפקד הגדוד על ההחלטה האמיצה, העיקר שלא קפא במקומו - וחלילה אם שיקול הדעת שלו היה מתבסס על הפן הכלכלי.

שובל פטריוט בשמי רמת הגולן 23 ביולי 2018. מערכת וואלה! NEWS
שיגור הטילים, היום/מערכת וואלה! NEWS

אמנם שני המיירטים שוגרו לעבר הטילים הסורים, אך צה"ל עדיין מתחקר אם הטיל שהתפוצץ במרחב האווירי הסורי נפגע. הטיל השני שינה את מסלולו ונפל בשטח סוריה עוד בטרם הגיע אל גבול ישראל. בהתאם לכך המיירט השני השמיד את עצמו. מאחר וזו טבילת אש ראשונה למערכת כל האירוע עדיין נמצא בתחקיר ועוד יופקו ממנו מסקנות. כל עוד אין נפגעים בצד הישראלי ולא התעוררה רגישות מיוחדת בצד הסורי ניתן להבין שהמערכת פעלה כמצופה ממנה.

"קלע דוד" היא מערכת טכנולוגית פורצת דרך וייחודית בקנה מידה עולמי. העולם מגלה בה עניין עצום מכיוון שהיא כוללת פטנטים ייחודיים. באוקטובר 2017 זומנו לארצות הברית נציגי חברת "רפאל", המפתחת והיצרנית, שם קיבלו באופן חריג פרס כחברה זרה על חדשנות טכנולוגית, בטקס במעמד ראש סוכנות ההגנה מטילים במשרד ההגנה האמריקני (MDA). דבר אחד חשוב שהציבור יידע. אם חיל האוויר החליט להפעיל את המערכת, איום חמור מאוד וקטלני בהרבה מרקטות שוגר לעבר מדינת ישראל והיה צורך להשמיד אותו באופן מידי.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully