וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני הדיון בבג"ץ: מחלוקת בין מנדלבליט לדרעי על רישום שני אבות כהורים

23.7.2018 / 16:00

בית המשפט ידון בבקשת שני אבות לרשום את שמותיהם כהורים לילד שאימצו. בתשובת המדינה התגלתה מחלוקת בין היועמ"ש שטען כי "אין שוני רלוונטי בין הזוגות". מנגד, שר הפנים טען כי "הרישום נועד לקדם את התכלית של העותרים ודומיהם - הכרה בזוגות שאינם גבר ואישה"

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

המדינה הודיעה היום (שני) כי היא מסרבת לאפשר רישום של שני אבות כהורים של ילד מאומץ . מתגובת המדינה לעתירה שתידון בבג"ץ ביום רביעי עולה מחלוקת בין היועמ"ש אביחי מנדלבליט למשרד הפנים. היועמ"ש מקבל את העמדה כי אין שוני בין זוג הטרוסקסואלי שמאמץ ילד לבין שני אבות. "אין יסוד להבחין בין מצב של אימוץ מלא בין של זוגות הטרוסקסואלים, לבין מצב של אימוץ מלא של בני זוג מאותו המין לעניין רישומם כהורים מאמצים בתעודת הלידה, כי אין שוני רלוונטי בין הזוגות".

מנגד, עמדת המדינה לפי שר הפנים אריה דרעי היא כי "השר סבור כי היות שאין המדובר באימוץ לפי סעיף 3 לחוק האימוץ, אין לרשום שני אבות בתעודת הלידה משום שתכליתה לשקף את המצב העובדתי בעת הלידה". שר הפנים כתב מכתב ליועמ"ש והוסיף כי "מדובר בשאלה ערכית הנתונה במחלוקת ציבורית. החברה הישראלית וההכרעה בה צריכה להתבצע במגרש הדמוקרטי, בממשלה ובכנסת ובשום פנים ואופן לא באמצעות שימוש בהליכים משפטיים ובמסלולים עוקפי דמוקרטיה".

הפגנת הלהט"ב. אתר רשמי, אתר רשמי
הפגנה למען הקלה ברישום לזוגות חד-מיניים מול בג"ץ, היום/אתר רשמי, אתר רשמי

דרעי הוסיף כי "אין‏ מדובר ‏במחלוקת‏ הנוגעת‏ לשוויון ‏או ‏לזכויות ‏פרט, ‏כפי ‏שמבקשים ‏העותרים ‏להציג ‏בעתירתם" וכי רישום בני הזוג "אינו משרת שום תכלית מעשית", אלא "נועד לקדם את התכלית הכללית של העותרים ודומיהם - לקדם את ההכרה הרשמית של מדינת ישראל בזוגות שאינם גבר ואישה". לדבריו, מדובר בנושא הנוגע למבנה המשפחה בישראל וכי אין פגיעה בשוויון, כשלדבריו "אין לכפות על שר הפנים להוציא לעותרים תעודת לידה, אלא עליהם להסתפק בתעודה שקיבלו מרשות האוכלוסין".

עו"ד חגי קלעי, המייצג את העותרים יחד עם עו"ד דניאלה יעקובי, מסר כי "עמדת היועץ היא בשורה, שכן לראשונה המדינה מכירה בכך שמדיניות משרד הפנים שלא לרשום זוג הורים מאותו המין בתעודות לידה היא מפלה ופסולה. יחד עם זאת, היועץ המשפט לממשלה ממשיך לדבוק בעמדתו חסרת ההצדקה שעל פיה לילדי בנות זוג מאותו המין לא יונפקו תעודות לידה עם שמות שתי האמהות. הוא גם בחר שלא להורות למשרד הפנים להפסיק את האפליה, אלא רק להצביע עליה ולגלגל את תפוח האדמה הלוהט לפתחו של בית המשפט".

עוד באותו נושא

סיכון החיים, אובדן החסכונות: המסע המטורף של הזוגות הגאים לפונדקאות

לכתבה המלאה

דיון שלישי בעתירת האמהות הדורשות להירשם במרשם האוכלוסין

בתוך כך, בג"ץ דן היום בפעם השלישית בעתירה שהוגשה בטענה שהמדינה מקשיחה תנאים ברישום הורים חד מיניים ברישום האוכלוסין במשרד הפנים. בית המשפט הבהיר למדינה כי המצב הנוכחי לא יכול להימשך והציע שורה של מנגנונים חלופיים שנפסלו כולם על ידי המדינה. עקב סירוב המדינה, בית המשפט ייתן את הכרעתו בנושא. במקביל עשרות חברי קהילת הלהט"ב הגיעו להפגין מול בית המשפט העליון בירושלים, וקראו להמשיך להפגין מול בית ראש הממשלה.

העתירה שהגישו בנות הזוג רוית ואורלי צור ויילסברג עוסקת באי רישום של המדינה שני הורים מאותו מין במרשם האוכלוסין. במקביל, עתרו גם נגד הרישום של "שם האב" ברישום האוכלוסין. על פי החוק, "שם האב" מופיע באופן אוטומטי לצד שם אישה נשואה. העותרים מבקשים גם להתייחס לשם האם, כלומר שיופיעו באופן אוטומטי שתי אפשרויות. על פי העתירה, הביטוי אב משמעו הגבלת זכאותן של בנות הזוג אותו המין לרישום "אם" נוספת על פי הודעת ההורים. האימהות מבקשות להרחיב את ההסדר לרישום כל האפשרויות.

הפגנות הלהט"ב בכיכר רבין, תל אביב  23 ביולי 2018. ראובן קסטרו
מחאת הלהט"ב בכיכר רבין בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

העותרות מבקשות רישום הורות של האם הלא ביולוגית על סמך הצהרה בלבד, כפי שמתקיים קיום בזוגיות הטרוסקסואלית מבלי לעורר בדיקה נוספת ומבלי להסתייע בצו הורות כפי שנהוג היום בהליך המשפטי. במהלך הדיון בית המשפט הבהיר למדינה שמדובר במצב שצריך להסתיים. בית המשפט הציע סוגים שונים של מנגנונים אך המדינה סירבה לכולם.

"מרגע שזוג נשים מבקשות להביא ילד יחדיו לעולם, הן מגלות כי ההורות אותה הן מבקשות לכונן היא הורות חשודה. הזוגיות והכשירות ההורית של בנות הזוג מועמדת למבחן", נכתב בעתירה. "כדי ששתיהן יהיו לאימהות של הילד שנולד מראש ובמכוון לתוך תא משפחתי, נדרשות הן לעבור הליך משפטי יקר, ארוך, מסורבל ולעיתים אף משפיל. במקרים רבים נשרדות האימהות לעבור הליך של אימוץ". עוד נכתב, "השכל הישר היה מביא את המשיבים למסקנה כי יש לאפשר רישום הורות של בנות זוג מאותו מין על פי הודעתן בדומה לרישום הורות של בני זוג הטרוסקסואלים".

"המדינה נחושה ועומדת על שלה"

לטענת העותרות, "רישום זה היה מועיל לכל היה חוסר מאות ואלפי שעות עבודה של בתי המשפט ושירותי הרווחה, שנדרשים לבקשות לצווי אימוץ וצווי הורות שבכל מקרה מתקבלות. הוא היה מונע את ההשפלה ואת האפליה, כמו גם את העלויות הכספיות, שחוות בנות זוג או בני זוג מאותו מין בהליכים המשפטיים לכינון ההורות שלהן, והוא היה מגשים את טובות הילד שלא יהיה מצוי בפיצול סטטוס ארוך שנים, ללא כל הצדקה או טעם".

עו"ד חגי קלעי, המייצג את העותרות אמר היום כי "בית המשפט הבהיר שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך נדרש מהמדינה תשובות לגבי האפשרות להסתפק בהצהרה בפני פקיד מרשם הפנים. המדינה עמדה בסירובה לכל שינוי למעט הקלות בהליך המשפטי עצמו, בנסיבות אלו בית המשפט הבהיר שהוא ייתן את פסק דינו ויכריע במחלוקות, אנחנו מקווים שבית המשפט יגשים את הזכות לשיויון של קהילת הלהט"ב זכות שמגיעה לכולם".

מחאת קהילות הלהט"ב בכיכר רבין 22 ביולי 2018. ראובן קסטרו
ההפגנהל מען שיוויון זכויות לקהילת הלהט"ב בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

אורלי צור ויילסברג, אחת האימהות שעתרו לבג"ץ אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי "הדברים ששמענו היום מבית המשפט שונים מאו מאלה ששמענו בדיון הקודם. בדיון הזה מה שלא השתנה בכלל זו עמדת המדינה, היא נחושה ועומדת על שלה כפי שהיא עומדת על שלה שיש דרישות לזכויות מצד להט"בים. היא עומדת נחושה להגיד לא בשלל טיעונים סותרים. בג"ץ, לעומת זאת, ניסה להבין איך אפשר להצדיק את המדיניות המפלה הזאת. בית המשפט הציע למדינה לחשוב על מנגנון שהוא פחות פוגעני ופחות מפלה, המדינה כמובן עמדה על שלה".

צור ויילסברג הסבירה כיצד מתנהל המצב הנוכחי, "היום זוגות חד-מיניים לא יכולים להירשם כהורה נוסף בלי צו שיפוטי, בלי ללכת לבית משפט וללכת לעבור הליך של צו הורות או צו אמוץ, בעוד שזוגות הטרוסקסואלים צריך רק למלא דף. בעוד שגברים הטרוסקסואלים רושמים את עצמם כאבות לא נשאלים לגבי הכשירות שלהם ולא לגבי כוונתם לשמש כהורים בפועל, ולא לגבי טיב הקשר בינם לבין היולדת את כל הדברים האלה נשים בבתי משפט נדרשות להוכיח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully