וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: ירי הצלף שהביא למותו של הלוחם לא היה מתואם בתוך חמאס

21.7.2018 / 20:41

על אף עשרות התקיפות שבוצעו נגד מטרות הארגון באזור שממנו נורה סמ"ר אביב לוי, במערכת הביטחון מעריכים כי גורם סורר שלא נשמע להוראות חמאס אחראי לירי. עם הפסקת האש מחשב חמאס מסלול מחדש, וצפוי בינתיים לאכוף את השקט

באדיבות דובר צה"ל

במערכת הביטחון מעריכים כי ארגון חמאס לא עומד מאחורי ירי הצלף שהרג את לוחם צה"ל סמ"ר אביב לוי אתמול (שישי) על גבול רצועת עזה. על פי ההערכה, הנהגת הארגון לא אישרה את ירי הצלף, והגורם שהרג את הלוחם פעל בניגוד למדיניות הארגון. ההערכה נשענת על הסברה כי בכירי חמאס, בהם ראש הלשכה המדינית איסמעיל הנייה, לא היו מסכנים את עצמם בפעילות כזו בזמן שהם נמצאים חשופים ממש בסמוך לאזור הירי.

למרות הערכות אלה המליץ הרמטכ"ל גדי איזנקוט אמש לתקוף יעדי טרור של חמאס במדרגות שונות. כוחות צה"ל מהאוויר ומהקרקע הגיבו בירי ממוקד לעבר עשרות עמדות של הארגון במרחב שממנו נורה הקליע לעבר הלוחם. מאש זו נהרגו ארבעה פעילי חמאס ונפצעו נוספים.

אחרי תקיפת 60 יעדים כינס הרמטכ"ל הערכת מצב נוספת בקריה, בעוד חיל האוויר היה מוכן לתקוף מאה יעדים נוספים. ואולם, לאור המאמץ והלחץ המצרי, וכן בקשות חמאס להפסיק את האש בכפוף להפסקת האש ולהבנות צוק איתן, צה"ל נצר את האש וחמאס החל לאכוף שקט.

אביב לוי. פייסבוק, צילום מסך
סמ"ר אביב לוי/צילום מסך, פייסבוק

מדיניותו של צה"ל השתנתה ביום שישי בשבוע שעבר, עם פציעת סגן מפקד גדוד שריון מהשלכת רימון רסס. בתגובה תקפו הכוחות עשרות יעדים במהלך סוף השבוע, גם כשחמאס ביקש הפסקת אש ומתווכים מקטאר וממצרים ביקשו להתערב. צה"ל התעקש להמשיך בתקיפות עד להצהרה חד-צדדית של חמאס. שר הביטחון אביגדור ליברמן אישר את צמצום מרחב הדיג וסגירת מעבר כרם שלום לסולר, דלק וגז. במקביל החל צה"ל לתקוף בצורה ישירה חוליות מפריחי בלוני טרור. ביום חמישי האחרון תקף צה"ל חוליית חמאס שעסקה באופן פעיל בארגון והפרחת בלוני טרור. כתוצאה מהתקיפה נהרג פעיל. חמאס לא הגיב אז בירי רקטות או פצצות מרגמה.

לפי הערכות במערכת הביטחון, חמאס חישב מסלול מחדש אחרי הסנקציות והתקיפות, ואם יהיו אירועי טרור נוספים צה"ל צפוי להגיב בחריפות. חמאס, כך מעריכים, עסוק באירועים גדולים יותר מהמתרחש בגבול הישראלי: בין היתר הטור שכתב ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של נשיא ארצות הברית כהצעה לחמאס, ושנתפס כהישג אדיר עבור הארגון. כל מה שנותר הוא להעצים את ההצעה האמריקנית "הציונית", כהגדרתו. במקביל מנהל חמאס משא ומתן עם הרשות הפלסטינית על הסדרה בתיווך מצרי, וחשוב לו להיות מרוכז בתהליך. הארגון גם נערך ליום שאחרי מותו של יו"ר הרשות אבו מאזן, ולכן לא היה רוצה להימצא בלחימה עם צה"ל כשזה יקרה.

עוד באותו נושא

הותר לפרסום: הלוחם שנהרג מירי בגבול עזה - סמ"ר אביב לוי מפ"ת

לכתבה המלאה
תקיפות צה"ל ברצועת עזה, 20 ביולי 2018. רויטרס
תקיפות צה"ל ברצועה, אמש/רויטרס

במערכת הביטחון מבינים את הביקורת על ההחלטה שלא להסלים את המצב ברצועת עזה מעבר ל-60 התקיפות שבוצעו אתמול, אך מבהירים כי השיקולים שעומדים בפני הרמטכ"ל והדרג המדיני כוללים את חופשת הקיץ ואת המוטיבציה של חמאס להגיע להפסקת אש. למרות זאת, הצבא נערך לתפנית. הרמטכ"ל אסר על חברי פורום המטה הכללי להתייחס לרצועת עזה כזירה משנית בזמן שהגבולות בסוריה ולבנון מתוחים, מאחר שקיימת רגישות ונפיצות בגבול הדרומי. יחד עם זאת הנחה הרמטכ"ל להכין מדרגות תגובה קשות יותר מהתקיפות בליל שישי, במידה שהמאמץ המצרי להביא להפסקת אש ולחזור להבנות צוק איתן ייכשל.

עוד ניתן להעריך כי בימים הקרובים תתבצע הערכת מצב במערכת הביטחון על התנאים ההומניטריים ברצועה, ללא קשר למתח מול חמאס ולהפסקת האש. אם היא תימשך, צפויים לאפשר מעבר דלק, גז וסולר ואולי אף סחורות לישראל.

השואה ע"פ אבו מאזן- יו"ר הרשות הפלסטינית: "השואה היא תוצאה של "התנהגות חברתית" של יהודים". רויטרס
גם בחמאס מתכוננים ליום שאחרי מותו. אבו מאזן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully