וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הזמין את פוטין לוושינגטון: אם לא נסתדר אהיה אויבו הגדול

20.7.2018 / 13:53

שלושה ימים אחרי הפסגה בפינלנד איים הנשיא האמריקני על מקבילו, ובכל זאת הנחה את יועצו לביטחון לאומי להזמין את פוטין לפגישה נוספת בוושינגטון. בכיר דמוקרטי: "אסור להם להיפגש בארבע עיניים שוב"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזמין אמש (חמישי) את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפגישה בוושינגטון במהל הסתיו הקרוב - כך מסר מהבית הלבן. זאת על אף מטחי הביקורת שספג מבית על כך שלא התעמת עם פוטין על מעורבותו בבחירות ב-2016 במהלך הפסגה הראשונה שלהם בהלסינקי.

לפי דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס, הוא הנחה את היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון להעביר את ההזמנה לקרמלין. השגריר הרוסי בוושינגטון אמר כי מוסקבה מוכנה לדון בכך.

ההזמנה לפוטין תפסה רבים לא מוכנים, כולל ראש קהילת המודיעין, דן קואטס, שהתבשר על כך במהלך פורום ביטחוני שבו השתתף. מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר כי אסור לטראמפ להיפגש עם פוטין בשנית בארבע עיניים עד שיתברר תוכנה של הפגישה שהתקיימה ביניהם ביחידות.

בניסיון להדוף את הביקורת עליו, אמר טראמפ בריאיון לרשת CNBC כי אם היחסים עם רוסיה לא ישתפרו, "אני אהיה האויב הגרוע ביותר שהיה לפוטין". לדבריו, האווירה במהלך השיחות לא הייתה תמיד "ידידותית".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
ייפגשו בשנית? טראמפ ופוטין בהלסינקי, שני/רויטרס

הפגישה בפינלנד ביום שני גרמה לסערה בוושינגטון. מבקריו וגם בכירי ממשלו ומפלגתו של הנשיא ביקרו אותו, באופן ישיר או מרומז, על כך שהחליט להתייצב לצדו של פוטין ולדחות את מסקנות סוכנויות המודיעין ולפיהן מוסקבה התערבה בבחירות. גם העובדה שנפגש עם פוטין לבדו, רק בליווי מתורגמנים, בתחילת הפסגה עוררה תהיות ופרט להם איש לא יודע על מה הם שוחחו - כולל בכירי הממשל והקונגרס.

טראמפ אמר למחרת כי הוא נפל בלשונו, אך ביום רביעי הוא שוב גרם לתהיות כשהשיב "לא" כשנשאל אם רוסיה עדיין פועלת נגד ארצות הברית, בניגוד למסקנות סוכנויות המודיעין. לטענת דוברת הבית הלבן, הוא בסך הכול השיב "לא" על מתן תשובות לשאלות באופן כללי, ולא על השאלה הספציפית הזו.

עוד באותו נושא

טראמפ: פוטין אשם בהתערבות בבחירות 2016; "אני רואה בו אחראי"

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה, ולדימר פוטין, במהלך פגישתו עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון בולטון, במוסקבה, רוסיה 27 ביוני 2018. רויטרס
בולטון ופוטין במוסקבה, בחודש שעבר/רויטרס

בכך לא נעצרה מפולת השלגים כי טראמפ דחה את הצעתו של פוטין להעניק לרוסיה סמכות לחקור אזרחים אמריקנים. מיד אחרי הפסגה נשאל פוטין על הסגרתם האפשרית של 12 קציני מודיעין שנאשמו בארצות הברית במעורבות בבחירות האחרונות לנשיאות.

לדבריו, הוא מוכן לאפשר לרשויות החוק האמריקניות לבחון את חומרי החקירה שביצעו הרשויות הרוסיות בעניין, אך רק בתנאי שחוקרים מטעם רוסיה יורשו לחקור אזרחים אמריקנים בנושא.

בין אותם אמריקנים נכללים איש העסקים ביל בראודר, שחשף שחיתויות ברוסיה, והשגריר לשעבר ברוסיה. טראמפ כינה זאת לצד פוטין "הצעה מדהימה" והבית הלבן מסר ביום רביעי כי הנושא יידון בתוך צוותו של טראמפ - עד שהדוברת סנדרס נאלצה לומר כי הנשיא דחה את ההצעה ואינו מסכים עמה ברקע התגובות הנדהמות בוושינגטון.

שלשום אמר טראמפ כי הוא רואה בפוטין אחראי באופן אישי להתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות בשנת 2016. בריאיון לעיתונאי רשת CBS ג'ף גלור אמר טראמפ כי פוטין אשם בהתערבות כיוון שהוא מנהיגה של רוסיה.

בדבריו טען טראמפ כי בעבר הביע פעמים רבות את הסכמתו עם הערכת שירותי המודיעין האמריקניים כי רוסיה פעלה להשפיע על הבחירות לנשיאות בשנת 2016 שבסופן נבחר.

(עדכון ראשון: 01:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully