וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנה בבית שמש נגד משמרת הצניעות: "אי אפשר ללכת"

ההפגנה התקיימה ברחוב שבו צעירה תועדה כשחרדים רודפים אחריה בגלל לבוש קצר. אחת המפגינות סיפרה: "הגענו בגלל הקיצוניים. נמאס לנו מהם". תושבת השכונה: "כל פעם ילדים זורקים לי אבנים על האוטו". חשוד נוסף בתקיפה נעצר

צילום: יוני ריקנר, עריכה: תום זואילי

עשרות בני אדם הפגינו אמש (שלישי) ברחוב נהר ירדן ברמת בית שמש בעקבות תקיפות של "משמרת הצניעות" בעיר, אחרי שחרדים קיצוניים תועדו בתחילת השבוע כשהם צועקים ורודפים אחרי צעירה שעברה בלבוש קצר, שאף הותקפה בגז מדמיע בעיניה. המפגינים צעקו בין היתר: "לא מוותרים על בית שמש".

תושבת העיר, שהגיעה להפגין, אמרה: "הגענו בגלל הקיצוניים. נמאס לנו מהם. חיילים שתוקפים אותן וילדים קטנים. שילכו מכאן. הם לא שייכים לכאן. הם שורפים דגלי ישראל. אי אפשר לעבור ואי אפשר ללכת".

אחת התושבות סיפרה כי האווירה טעונה מאוד. מורן, תושבת נוספת, סיפרה כי "באחת השכונות בדרך לעבודה, כל פעם ילדים זורקים לי אבנים על האוטו כי אני לא לבושה צנוע".

לקריאה נוספת:
רצה, לבד, באישון לילה: צעירה נמלטה מחרדים שזעמו על לבושה. צפו

הפגנה בבית שמש כנגד קוד הלבוש שמכתיבים החרדים 17 ביולי 2018. יוני ריקנר, מערכת וואלה! NEWS
"אי אפשר ללכת ואי אפשר לעבור". ההפגנה בבית שמש, אמש/מערכת וואלה! NEWS, יוני ריקנר
הפגנה בבית שמש כנגד קוד הלבוש שמכתיבים החרדים 17 ביולי 2018. יוני ריקנר, מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה בבית שמש, אמש/מערכת וואלה! NEWS, יוני ריקנר

מהעבר השני של הכביש עמדו עשרות חרדים, שבעיקר צפו במפגינים. כוחות משטרה רבים שמרו על המפגינים בצד אחד של הכביש ועל התושבים בצד השני שלו. המפגינים קראו לעברם "מדינת משטרה".

בתוך כך, במהלך הלילה עצרה המשטרה חשוף נוסף בתקיפה. החשוד, בן 27 מרמת בית שמש, נעצר בביתו לאחר פעולות חקירה מאומצות של המשטרה. הוא נחשד באיומים, בתקיפה הגורמת חבלה של ממש ובהתנהגות המפרה את שלום הציבור.

טובה, תושבת השכונה, אמרה במהלך ההפגנה כי "צריך להוריד את כל השלטים של הצניעות האלה. אי אפשר להיכנס לקניון פה אפילו בלבוש אחר". ליעד, בן 18 מהעיר, אמר: "באתי להביע תמיכה בנשות העיר שלנו שמקבלות איומים. ונוכיח להם שאי אפשר לאיים".

ישי אוחנה, ממארגני ההפגנה, אמר כי "אם היו נותנים לנו להפגין בתוך השכונה שלהם זה היה עוזר יותר". הוא ציין כי "לפני כמה חודשים היתה הפגנה ברמת בית שמש בגלל פגיעה החייל, היתה אלימות משני הצדדים, אבל זה עזר לכמה חודשים. לא נסכים לפגיעה בנשים וחיילים".

בתיעוד מתחילת השבוע נראית קבוצה גדולה של חרדים קיצוניים צועקים ורצים לאחר שצעירה בלבוש קצר עוברת במקום. לאחר מכן, הם ממשיכים לרוץ ואז נשמעות קללות, שככל הנראה נקראות על ידי צעירים אחרים במקום, ואחת המתעדות אומרת "גז מדמיע".

אלימות בבית שמש: חרדים קיצוניים רודפים אחר צעירה בלבוש קצר. אתר רשמי
הצעירה עברה בלבוש קצר - וחרדים קיצוניים רדפו אחריה. מתוך התיעוד/אתר רשמי

גורם המעורה במקרה אמר כי נפתחה חקירה בעקבות תלונה שהוגשה על שימוש בגז מדמיע במקום. התושבת, שהותקפה יחד עם בנותיה וחברותיה, סיפרה לוואלה! NEWS כי נגדה ונגד משפחתה מתקיימות בעיר הפגנות בחודש האחרון. "הבת שלי ישבה על הדשא, וריססו לה גז מדמיע לעיניים", סיפרה. "אמרו שכל פעם שהבנות שלנו ייצאו - יפגעו בהן, ואמרו שאם לא נעיף אותן מהבית הן ייפגעו".

אחת מהצעירות שהותקפו סיפרה כי התקרית הייתה יזומה. "הם הביאו אוטובוסים עם אנשים, הייתי עם חברות מאחורי הבית, והם התחילו לרוץ אחרינו. רצנו לתוך הבניין וחיכינו שיירגעו העניינים, והם קראו לנו להסתלק משם".

לדבריה, אז הגיעה אחותה הקטנה, "כשכל הפנים שלה מרוססות בגז מדמיע". האחות, בת ה-14 סיפרה כי ישבה על הדשא ליד ביתה. "פתאום ראיתי את אחותי עוברת עם הרבה חברות. התחלתי לרוץ לכיוון הבית כי גם אני לא התלבשת כל כך צנועה, ואז ריססו אותי. כל הפרצוף שלי התנפח והעיניים שלי נהיו אדומות".

הפגנה בבית שמש כנגד קוד הלבוש שמכתיבים החרדים 17 ביולי 2018. יוני ריקנר, מערכת וואלה! NEWS
"שילכו מכאן. נמאס לנו מהם". ההפגנה בבית שמש, אמש/מערכת וואלה! NEWS, יוני ריקנר

לדברי הצעירה, שתועדה בסרטון, "זה היה בשנייה. הם קלטו שאנחנו שם, וכל הפרצופים היו עלינו. חשבנו שהמשטרה תעצור אותם, בגלל זה חיכיתי כמה דקות".

לטענת האם, החרדים הקיצונים לא מוכנים לקבל את הילדות. "מבחינתם, אם את לא צנועה או בתלם, אז תסתלקי מהשכונה". היא סיפרה כי חרדים הגיעו להפגין ליד ביתה כמה פעמים. "הפעם הם הגיעו בהמוניהם. מדובר בחבורה של חולים. לא כל החרדים, כי החברה החרדית מאוד מקבלת את הילדים הנושרים. אבל החרדים האלה מזיקים לכולם".

"לילות ללא שינה"

תושבת השכונה סיפרה כי בחודש האחרון מגיעות כמעט כל לילה "משמרות צניעות" לאזור זה של הרחוב, שלדבריה בעבר היה שקט ומתחילים עימותים במקום. "שלטי ההפרדה היו בקצה האחר של הרחוב, עכשיו הם באים גם לפה". היא מתארת "לילות ללא שינה", ומספרת כי זאת לאחר שבאחת המשפחות באזור החלו חלק מהילדים להתעמת עם החרדים יחד עם צעירים נוספים.

"הם הולכים גלוחי ראש, חלק צובעים את השיער, מעשנים ושותים, ומסתובבים עם שוקרים חשמליים ומביאים את כל החברים". היא תיארה קטטה שאירעה שלשום והוסיפה כי "נוצרים חיכוכים, הם זורקים אבנים ואנשים אפילו מפחדים לעמוד בלילה בתחנת האוטובוס". לדבריה, היא ביקשה להגביר את סיורי המשטרה באזור כי לוקח זמן עד שהשוטרים מגיעים, אך עד כה לא נעשה דבר, והשוטרים במקום לא מצליחים למנוע את העימותים.

הפגנה בבית שמש כנגד קוד הלבוש שמכתיבים החרדים 17 ביולי 2018. יוני ריקנר, מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה בבית שמש, אמש/מערכת וואלה! NEWS, יוני ריקנר

אוה מדז'יבוז', מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, מסרה בתגובה לסרטון כי "הסיטואציה שנחשפנו אליה היא רגע של שפל מחפיר שאסור לעבור עליו לסדר היום. לא ייתכן שנשים בישראל יידרשו להסתובב בליווי אבטחה מחשש שיותקפו". מדז'יבוז' הוסיפה כי היא רואה "אחריות משותפת לרשויות, לרבנים, למשטרה ולממשלה להתייצב כחזית אחידה שמבהירה שאלימות ברוטאלית כלפי נשים במרחב הציבורי היא פשע חמור שיש לשלם עליו במלוא חומרת הדין".

ממשטרת ישראל נמסר כי היא "רואה בחומרה כל התנהגות עבריינית מעין זו בין אם על רקע מחלוקת סביב אמונות וערכים או כל נושא אחר ופועלת בהתאם לאכיפה, חקירה ומיצוי הדין עם המעורבים. בניגוד לנטען, כל דיווח המתקבל במשטרה על הפרת סדר וקטטה אלימה נענה בתגובה נחושה ובלתי מתפשרת של המשטרה בשטח".

(עדכון ראשון: 21:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully