וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מה יקרה כשיגיע תנין לנהר הירדן?": תרחיש האימה של תושבי הבקעה

בראשית שנות ה-90 הוקמה בבקעת הירדן חוות תנינים שכבר מזמן נסגרה - אך התנינים נשארו. בקפריסין הסכימו לקלוט אותם והתחרטו. ראש המועצה אובד עצות: "אין לאף אחד פתרון, נחיה לנצח עם התנינים האלה ואין לדעת מה יהיו ההשלכות"

עריכה: איתי עמרם

לצד הישראלים והפלסטינים בבקעת הירדן, חיה לה קהילה נוספת ומפתיעה: תנינים, שנראה כי אף אחד לא ממש יודע מה לעשות איתם. כשנוסעים על כביש 90 קשה להבחין בתנינים, על אף שהם שוכנים ממש בסמוך לתחנת הדלק של מפגש הבקעה. על פי דיווחו של עובד במקום, מדובר בכאלף תנינים, גדולים וקטנים, השוכנים בבריכה בחוות תיירות שנסגרה כבר לפני שנים. לאחרונה דווח כי הם צפויים להתפנות בקרוב פעם נוספת ולעבור לפארק בקפריסין, אך לאור התנגדות התושבים המקומיים, מסתמן כי המהלך לא ייצא לפועל.

חוות התנינים הוקמה במפגש הבקעה בתחילת שנות ה-90 ושימשה כאתר תיירות. במקום ניתן עוד לראות היום לצד הבריכה גדולה את שרידי האתר שקיבל את פני המבקרים, ובכלל זה שלט הכניסה, מגלשה מאובקת בצורת תנין, גשר עץ ישן ועוד כמה מבנים הרוסים. אך עם האינתיפאדה השנייה, לדברי יו"ר מועצת בקעת הירדן דוד אלחייני, הפסיקו להגיע למקום מבקרים - והתנינים נמכרו. את העדר רכש גדי ביתן, בין היתר לצורך מכירת העור והבשר שלהם, אך לפני כחמש שנים נאסרה המכירה בחוק, והחווה בבקעה נותרה כפיל לבן בשטח המיועד לתיירות. עשרות התנינים התרבו, על אף שלפי גורם המעורה בנושא, בשלוש השנים האחרונות נאספות הביצים שלהם. עובד אחד דואג להאכלתם באופן קבוע.

חוות תנינים בבקעה. -, מערכת וואלה! NEWS
הכניסה לחוות התנינים/מערכת וואלה! NEWS, -

התנינים נמצאים בשטח סגור התחום בגדר נמוכה שבמרכז הבריכה, בה הם יכולים להצטנן מעט בימי הקיץ החמים בבקעה, ובסביבה פזורות נוצות רבות - שלדברי אלחייני מעידות על האוכל שקיבלו. לאחרונה הוציא המנהל האזרחי צו סילוק מפגע למקום, שנועד למנוע גישה קלה למקום, וכמו כן גם את בריחתם של התנינים, דבר שקרה בעבר ועורר סערה. בעקבות זאת, מוקמת בימים אלה גדר חדשה.

לפני כמה שנים ברחו מהמקום כ-70 תנינים, ואז גם נמצאו נמצאו ביצים מחוץ לחווה. "לפני שנתיים מצאו באחת הבריכות בכפר עוג'ה תנין, וגם ליישוב הסמוך יפית הגיע פתאום תנין". הוא הוסיף ותהה: "מה יקרה אם יגיעו תנינים לנהר הירדן. זו כבר תהיה תקרית בינלאומית".

עוד באותו נושא

צפו: בת 10 ננשכה על ידי תנין - וחילצה את רגלה בעצמה

לכתבה המלאה
חוות תנינים בבקעה. -, מערכת וואלה! NEWS
חוות התנינים בבקעה/מערכת וואלה! NEWS, -

במהלך השנים נעשו כמה ניסיונות להעביר את התנינים לקפריסין ולאפריקה. לאחרונה פורסם בתקשורת הקפריסאית כי מועצת העיירה אחנה במזרח המדינה אישרה בשטחה הקמת פארק תנינים, שהיו אמורים להגיע מישראל. אולם, בעקבות האישור, התעוררה מחאה נרחבת של תושבים וארגונים ירוקים. בין היתר חששו המתנגדים שתנינים יברחו וממחלות, וכן ציינו את כמויות המים הרבות להן נזקק פארק שכזה.

בעקבות זאת, נערכה בסוף מאי הצבעה חוזרת בנושא, וההצעה להקמת הפארק נדחתה. הניסיון להקים את האתר באחנה הגיע אף הוא אחרי ששתי עיירות אחרות התנגדו להקמת פארק התנינים. עוד פורסם, כי גם משרד מבקר המדינה בקפריסין נדרש לנושא והביע את התנגדותו להקמת הפארק. בדוח בנושא צוין בין היתר כי אין במקום מספיק מומחים לטיפול בתנינים, וכן נכתב כי ייתכן שהמהלך יוביל לסחר תנינים חיים, ולמכירת בשר ועורות.

חוות תנינים בבקעה. -, מערכת וואלה! NEWS
חוות התנינים בבקעה/מערכת וואלה! NEWS, -

יו"ר המועצה אלחייני נשמע כבר מיואש: "אין לאף אחד פתרון. אני שומע על הרעיון של קפריסין כבר שנים. כולם היו שמחים להיפטר מהתנינים אבל בגלל איוולת אי אפשר. נראה שנחיה לנצח עם התנינים האלה ואין לדעת מה יהיו ההשלכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully