וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6:29 שעות עם מכשירי ריתוך: כך חדר המוסד לארכיון הגרעין באיראן

הוושינגטון פוסט חושף פרטים חדשים מתוך ארכיון הגרעין האיראני, המעיד על שאיפותיה של טהראן להשיג נשק גרעיני, ועל כוונתה להמשיך בפיתוחו בחשאי. בניו יורק טיימס פורסם כיצד סוכני המוסד הצליחו לשים יד על המידע שהוסתר במחסן מעופש בלב טהראן

צילום: קונטקט, עריכה: ניב מעוז

כשלושה חודשים לאחר שארכיון הגרעין האיראני נחשף, הוושינגטון פוסט מפרסם היום (ראשון) פרטים נוספים על שאיפותיה של טהראן להשיג נשק גרעיני בשני העשורים האחרונים. על פי הפרסום, האיראנים הצליחו להשיג מגורמים זרים מידע על ייצור נשק והייתה על סף שליטה בטכנולוגיות ייצור נשק במסגרת מחקר שהוזמן לפני כ-15 שנים.

המידע החדש מעיד על המאמצים האיראנים לייצר נשק גרעיני, זאת על בסיס מחקר מקיף שבמרכזו שימוש באורניום ובדיקות מתקדמות של ציוד להעשרת אורניום וליצירת תגובת שרשרת גרעינית. בזמן שפקידים איראניים הורו על עצירת רוב העבודה ב-2003, תזכירים פנימיים שנמצאו בארכיון מעידים על כוונות להמשיך בכמה פרויקטים בחשאי. "העבודה תהיה מחולקת לשניים: סודית וגלויה", כתב מדען איראני באחד התזכירים. עם זאת, החומרים לא הכילו מידע על מאמצים איראניים להשיג נשק גרעיני בתקופה שלאחר חתימת הסכם הגרעין.

לקריאה נוספת:
נתניהו לא שלף אקדח מעשן, אך ההישג המודיעיני יניב פירות בלחץ על איראן
"תיאטרון פוליטי": כך סיקרו בעולם את נאום "הארכיון האטומי" של נתניהו
טראמפ על נאום נתניהו: ההסכם עם איראן גרוע; מעשיה לא מקובלים עליי

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
נתניהו בעת חשיפת חומרי ארכיון הגרעין, לפני כשלושה חודשים/ראובן קסטרו

בנוסף, הניו יורק טיימס חשף פרטים חדשים על הפעולה במהלכה הצליח המוסד לשים ידו על הארכיון שעורר הדים בעולם כולו. על פי הפרסום, הסוכנים שהצליחו להגיע בליל 31 בינואר אל המחסן בו הוסתר הארכיון במרכז תעשייתי בטהראן, ידעו כי דרושות להן שש שעות ו-29 דקות כדי להשבית את האזעקות, ולפרוץ את שתי הדלתות שהובילו אליו, לחתוך עשרות כספות ענק ולברוח מהעיר כשבידיהם חצי טון של חומרים סודיים.

על פי המידע שנחשף, בתום שנה של מעקבים, לאנשי המוסד נודע כי משמרת הבוקר של השומרים במקום אמורה להגיע בסביבות 7:00. הפקודה הורתה לסוכנים לעזוב את המקום לפני 5:00 בבוקר, כדי שיהיה להם מספיק זמן להימלט. כשהאיראנים הגיעו למקום, לכולם כבר היה ברור שמישהו פרץ לארכיון הרגיש כל כך, בו הוסתרו שנים של עבודה על ייצור הנשק האטומי.

בניו יורק טיימס נטען כי האיראנים החלו לעשות שימוש במחסן המעופש רק לאחר חתימת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. אותו הסכם שעורר זעם רב בישראל, העניק לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית את הזכות להיכנס לאתרי גרעין ובסיסי צבא חשודים. עם חתימת ההסכם, גורמים ישראלים ציינו בהזדמנויות שונות כי בטהראן החל איסוף המסמכים המתעדים את תהליכי בניית הנשק והתאמתו לטילים. הם אוחדו והועברו לאותו מחסן, מבלי שלא הוצבה בו שמירה מסביב לשעון - כדי לא לעורר את חשד השכנים.

עוד באותו נושא

נתניהו חשף מסמכים חשאיים של איראן: ממשיכה לשאוף לנשק גרעיני

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצהרה מיוחדת על התפתחות משמעותית בעניין הסכם הגרעין עם איראן, קרייה, ת"א 30 באפריל 2018. ראובן קסטרו
נתניהו בעת חשיפת ארכיון הגרעין/ראובן קסטרו

למרות המאמצים, הקמת הארכיון לא חמקה מעיני המוסד שתיעד במשך שנתיים את העברת המסמכים ותכנן את המבצע המיוחד - שכלל כ-24 סוכנים. בניגוד למבצעים אחרים בהם נהוג לצלם את הממצאים מבלי להשאיר עקבות, על פי הפרסום הנוכחי - ראש המוסד יוסי כהן הורה לסוכנים לקחת את החומרים עמם כדי להימנע מטענות הנוגעות לזיופם.

כך, סוכני המוסד הגיעו באותו לילה עם מכשירי ריתוך שבערו בחום של לפחות 2,000 מעלות צלזיוס כדי לחתוך את 32 הכספות בהן נשמר החומר הקריטי. בשעה שנקבעה הם נמלטו בעודם נושאים 50 אלף עמודים ו-163 דיסקים עליהם נשמר מידע רב. עוד נודע כי לסוכנים הייתה עזרה מבפנים - באופן שסייע להם לדעת מהן הכספות הרלוונטיות, מהם הרגלי העובדים במקום, אופן תפעול מערכת האזעקה ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully