וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לפני הפסגה עם פוטין: האיחוד האירופי - אויב

15.7.2018 / 17:53

נשיא ארה"ב הציב בשורה אחת את הגוש לצד רוסיה וסין, בשל "מה שהם עושים לנו בסחר". זאת ברקע החשש מפני תוצאות הפגישה עם נשיא רוסיה. "אני מגיע עם ציפיות נמוכות", אמר בריאיון לרשת CBS. בכיר באיחוד: מי שאומר שאנחנו וארה"ב אויבים - מפיץ פייק ניוז

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (ראשון) כי האיחוד האירופי הוא "אויב" בשל מדיניות המסחר שלו, יממה לפני פגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מחר בהלסינקי, שמלחיצה את בעלות בריתה של וושינגטון במערב. בריאיון לרשת CBS הציב טראמפ את האיחוד, רוסיה וסין בשורה אחת כאויביה הכלכליים של ארצות הברית

"אני חושב שהאיחוד האירופי הוא אויב, בשל מה שהם עושים לנו בתחום המסחר", אמר טראמפ, שדבריו נהדפו במהירות על ידי נשיא המועצה האירופית דונלד טוסק, שמרבה להתעמת עמו מילולית בתקופה האחרונה.

"ארצות הברית והאיחוד האירופי הם החברים הכי טובים", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "מי שאומר שהם אויבים מפיץ פייק ניוז", הוסיף, כשהוא עוקץ את טראמפ המרבה להשתמש במונח.

טראמפ המריא בשעות הערב להלסינקי, לקראת פגישתו הרשמית הראשונה עם פוטין מאז שנכנס לתפקיד בינואר 2017. בימים האחרונים ניסו הנשיא ובכירי ממשלו להנמיך את הציפיות לקראת אותה פסגה. "הציפיות שלי נמוכות. אני לא הולך לשם עם ציפיות גבוהות", אמר טראמפ בריאיון.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך פגישתם בפסגת ה- G20 בהמבורג, גרמניה 7 ביולי 2017. רויטרס
טראמפ ופוטין בשנה שעברה/רויטרס

טראמפ יגיע אחרי ביקור מתוח בבריטניה ופסגה סוערת של נאט"ו, שבה האשים את גרמניה בכך שהיא "שבויה" של רוסיה. שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, הזהיר היום את טראמפ שלא יגיע להסכם חד-צדדיים עם פוטין על חשבון בעלות בריתו במערב.

גם בארצות הברית עצמה יש החוששים מהמפגש בין פוטין לטראמפ, ברקע חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016. ביום שישי הוגשו כתבי אישום נגד 12 קציני מודיעין רוסים, שהואשמו בכך שפרצו למיילים של הילרי קלינטון ושל המפלגה הדמוקרטית. בעקבות זאת היו שקראו לטראמפ לבטל את הפסגה, אך הוא התייחס להאשמות בביטול ואמר כי הן קרו תחת ממשל אובמה.

בקרמלין הכחישו את המיוחס לסוכנות המודיעין הצבאית (GRU) ואמרו כי כתבי האישום נועדו "להרוס את האווירה" לקראת הפגישה.

עוד באותו נושא

החקירה חשפה: הפריצה למייל של קלינטון אירעה אחרי שטראמפ קרא לרוסיה להתערב

לכתבה המלאה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בפסגת נאט"ו בבריסל, 12 ביולי 2018. רויטרס
טראמפ האשים את גרמניה בכך שהיא "שבויה" של רוסיה. מרקל/רויטרס

בריאיון לרשת CBS נשאל טראמפ גם אם הוא יבקש מפוטין להסגיר את אותם קציני מודיעין שהואשמו על ידי משרד המשפטים ביום שישי, ואמר כי הוא לא חשב על הרעיון, אבל הוא עשוי לעשות זאת. לפי חוקת רוסיה, אסור לה להסגיר את אזרחיה למדינות זרות.

טראמפ התעקש שוב שזה קרה במהלך ממשלו של אובמה. "מה שהם לא עשו, זה היה בתקופת אובמה", טען. לדברי הנשיא, שייפגש גם ביחידות עם פוטין במהלך הפסגה, "זה דבר טוב להיפגש. שום דבר רע לא יצא מזה ואולי משהו טוב יצא מזה.

בימים האחרונים אמר טראמפ כי הוא ידון עם פוטין, איש הקג"ב לשעבר שמנהיג את רוסיה ב-18 השנים, בבקרה על נשק גרעיני ועל הסכסוכים באוקראינה וברוסיה.

ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי, אמר לרשת ABC כי ארצות הברית לא מחפשת אחרי "תוצרים" וכי הפגישה תהיה "לא מובנית" ותתחיל בפגישה של אחד על אחד בין המנהיגים.

מתנגדיו של טראמפ חוששים מהחלק שבו ייפגש לבדו עם פוטין, ללא יועציו, וממה שהשניים עלולים לסכם ביניהם.

(עדכון ראשון: 14:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully