וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צייד החוחיות הסדרתי נשלח לשנת מאסר: "צד ציפורים מוגנות ללא הפסק"

עאדל קרם הורשע בעבר כמה פעמים בשורת עבירות על החוק להגנת חיות בר, בשל הרגלו לצוד את ציפורי השיר, שבהן סחר. "קרוב ל-20 שנה שהוא חוזר פעם אחר פעם לשדות הציד". סנגוריתו: "נערער על גזר הדין"

צילום: באדיבות רשות הטבע והגנים, עריכה: יאיר דניאל

בית משפט השלום בטבריה שלח בשבוע שעבר לשנת מאסר בפועל לתושב כפר יאסיף בן 56, בשל ציד חוחיות סדרתי. עאדל קרם, אב לעשרה ילדים וסב ל-14 נכדים, רוחש חיבה עזה לצייד הציפורים מזן זה ומשתייך בעצמו לזן שאינו נכחד - ציידים הלוכדים ציפורי בר בטבע ודנים אותן לחיים בשבי, בעבור בצע כסף.

עד כה היו העונשים על ציידים קלים בדרך כלל. אבל סגן נשיא בית המשפט, השופט ניר מישורי לב טוב, קבע כי "הקושי של רשויות האכיפה לשים ידם על עבריינים הפוגעים בחיות הבר ובערך הטבע המוגן ולאסוף נגדם ראיות מרשיעות דורש כי ידעו העבריינים בפועל והעבריינים בכוח כי העונש הצפוי לאדם הבוחר לצוד חיות בר מוגנות בלא היתר הינו מרתיע והופך אף את העבירה לבלתי כדאית כלכלית בעליל".

החוחיות מבוקשות במיוחד בישראל, במיוחד בחברה הערבית. מדובר בציפור שמאריכה ימים, בעלת מוח קטן אך בעל תבונה רבה ואינטליגנציה חברתית גבוהה, והיא מתיידדת בקלות גם עם שוביה בני האדם שמספקים את מזונה וצרכיה החברתיים. בחברה הערבית קיים ביקוש רב גם ל"בנדוק" ("ממזר" בערבית), זיווג של זכר חוחית עם קנרית. בהכלאה נוצרת ציפור-כלאיים, בעלת צבעי נוצות יפים כשל החוחית עם קולה הערב של הקנרית. מחירן יקר פי כמה ממחיר החוחית והמגדלים והסוחרים בהן עושים רווח רב.

חוחית זכר. יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
חוחית/החברה להגנת הטבע, יואב פרלמן

בטבע נוהגת החוחית להתגורר בשולי חורשות או שדות מעובדים לצד האדם ובמרבית המדינות שבהן היא מצויה היא אינה בסכנת הכחדה כלל. לא כך בישראל, בשל הצייד הרב. בישראל החוחית היא ציפור מוגנת והיא אסורה במסחר גידול או צייד. שיטת הצייד המסורתית שלה כאן היא אכזרית ואסורה. הציידים קושרים חוחית נקבה בחוט, פוצעים אותה בשבירת רגל או כנף, או מניחים אותה סמוך לקוצים וסרפדים ומותירים אותה לצייץ לעזרה. לעיתים מניחים עוד רמקול שישמיע ציוצי חוחיות. אלה מזעיקים למקום חוחיות נוספות, בעיקר זכרים והציידים מושכים אז בחוט המפעיל "רשת קופצת" שהונחה סמוך לציפור הפיתיון ולוכדים אותן.

כבר 20 שנה שמערכת אכיפת החוק מכירה את ציד הציפורים עאדל קרם. את חיבתו לחוחיות ואת שיטת הצייד הזו ואחרות הוא רכש עוד בילדותו, באזור חברון, שם עדיין מתגוררת משפחתו. הוא הכיר נערים שהתחביב שלהם היה ציד ציפורים וגם הוא החל לגדל ציפורים בחצר ביתו, בעיקר חוחיות. תחביב גידול הציפורים היה מפלט עבורו מקשיי הרחוב והבית. הוא אוהב להאזין לצלילים ולקולות שלהם אבל השופט מישורי לב טוב לא ממש האמין לו שמדובר רק בסיפוק "צורכי הנאה ומרגוע". השופט אף ציין שקרם צד 32 חוחיות תוך שימוש בשלוש רשתות, החזיק אותן אחר כך בתוך ציפית של כרית, גרם למותה של חוחית ואף סחר ב-12 חוחיות חודשיים לפני האירועים בגינם נשפט. בחיפוש בביתו לא נמצאו חוחיות כלל "והרי באם צד אותן למטרות הנאה בלבד ולא למסחר מדוע לא נמצאו הציפורים בחזקתו", תמה השופט.

עוד באותו נושא

"ציפור בשווי אלפי שקלים": מאסר לצייד החוחיות הסדרתי

לכתבה המלאה
יש ציפורים באוטו? תיעוד: פקחי רט"ג לכדו "על חם" ציד חוחיות בירדן ההררי, סמוך לקיבוץ כפר הנשיא. אתר רשמי
כלוב מלא בחוחיות שניצודו/אתר רשמי

עאדל קרם נלכד "על חם" ב-18 לאוגוסט 2015, על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, כאשר עסק בציד חוחיות בירדן ההררי, סמוך לקיבוץ כפר הנשיא, באמצעות רשת קופצת ורשת משיכה. הוא ניסה להימלט, אבל בסופו של דבר השיגו אותו הפקחים ובחיפוש שנערך במכוניתו, נמצאו בכלוב אחד קטן וצפוף 24 חוחיות. אותן הם מיד שחררו לחופשי.

אחרי חקירה קצרה גם הוא שוחרר ונתפס שוב שלושה שבועות אחר כך, ב-6 לספטמבר, בשעה 06:20 בבוקר בנחל עמוד, כשעסק בציד חוחיות באמצעות פריסת רשתות על גדות הנחל. פקחי רשות הטבע והגנים צפו בו מפעיל שלוש זירות ציד - אחת מדרום לכביש ושתיים מצפון לו. בתום הציד נסע לכפר יאסיף ועוכב כאשר עודנו ברכב. עת התקרב הפקח לחלון הרכב הבחין בציפית כרית, אשר מתוכה בקעו קולות ציפורים, מונחת למרגלות מושב הנוסע, שלצד מושב הנהג. בציפית הכרית נמצאו 32 חוחיות, אשר אחת מהן נמצאה מתה. בביתו בכפר נמצאו שני כלובים ובהם נוצות ציפורים, שרידי מזון ציפורים ולשלשת ציפורים. עוד עלה בחקירה כי כחודשיים קודם לאירוע זה הוא מכר 12 חוחיות בכפר קאסם.

תושב מזרח ירושלים בן 44, עמד למשפט בפעם השלישית על צייד חוחיות ונאסר לחצי שנה. צילום: משרד החקלאות הגנת הצומח, מערכת וואלה! NEWS
ציד חוחיו. אילוסטרציה/מערכת וואלה! NEWS, צילום: משרד החקלאות הגנת הצומח

חודשיים אחר כך, ב-2 לנובמבר, בשעה 07:30 לערך, נצפה קרם שוב כשהוא צד ציפורים באמצעות שלוש רשתות, שוב באזור הירדן ההררי, בסמוך ליישוב כרכום. בסיום הצייד, הוא חזר לרכבו ועזב את המקום. לאחר שהבחין בפקחי הרשות לשמירת שמורות הטבע והגנים הלאומיים מגיעים לעברו ומסמנים לו לעצור, הוא החל בנסיעה מהירה ונמלט מהמקום. בזירת הצייד נתפסו הרשתות. הפקחים תפסו אצלו ארבע ציפורים מסוג חוחית ושתיים מסוג ירקון. פקחי רשות הטבע והגנים שביצעו חיפוש בביתו תפסו אצלו תשע רשתות לציד ציפורים, חוטי קשירה, שני כלובים לציפורים וכן קופסת קרטון שבה היו לשלשלת ונוצות ציפור מסוג בזבוז אירופי.

עוד עלה כי בראשית חודש אוגוסט שבו נלכד קרם ליד מתקן מקורות בנחל געתון, הוא גם עסק בציד חוחיות באמצעות רשת משיכה, וחוחית פיתיון שאותה צד באותו יום וקשר לאבן שהוצבה בסמוך.

"ציד החוחיות הפך ללחם חוקו ועיסוקו העיקרי"

משפטו של קרם החל ב-2016 בגין שלושה חדשים של צייד, מאוגוסט ועד נובמבר 2015. כמות הציפורים שלכד הגיעה לכ-60 חוחיות וציפורים נוספות. "כמות חריגה ביותר וכמעט בלתי מתקבלת על הדעת", טענה התביעה. בשנת 2008 הורשע קרם בחמישה מקרים שונים של עבירות צייד ואחזקת חיית בר ונידון לחצי שנת מאסר, שהומרה לעבודות שירות.

בנוסף לכך, הורשע בצייד ובעבירות על החוק להגנת חיות בר, לרבות ציד בלתי חוקי של חוחיות, ירקונים, בזבוזים וציפורים אחרות - באמצעות מלכודות ורשתות דבק. עבירות שביצע בין השנים 1999 ל-2012. "ציד החוחיות הפך ללחם חוקו ועיסוקו העיקרי", טענה התביעה בעניינו של קרם. "בפרט כאשר מדברים על רצף של כמעט קרוב ל-20 שנה שבהן פעם אחר פעם הוא חוזר לשדות הצייד וצד את הציפורים המוגנות ללא הפסק וללא רחם".

חוחיות המוחזקות בשבי. הראל בן שחר, רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
חוחיות המוחזקות בשבי. אילוסטרציה/מערכת וואלה! NEWS, הראל בן שחר, רשות הטבע והגנים

"מדובר בעבירה של ציד חיית בר מוגנת", הזכיר השופט ניר מישורי לב טוב שגזר על קרם שנת מאסר. "הוא פעל לבדו תוך תכנון מוקדם ולא בלהט הרגע. הוא הכין מראש את הרשתות... פרס אותן בשטח וביצע את אקט הצייד. מכאן כי אשמו של הנאשם הינו מוחלט".

לדברי השופט, "נוכח המרחבים הגדולים שבהם מצויות חיות הבר המוגנות ובהם פועלים עברייני הציד הבלתי חוקי קיים קושי בזיהוי מבצעי העבירות ואיסוף ראיות ישירות לביצוע העבירות כך שלרוב נדרשת הרשות לאסוף ראיות נסיבתיות - עובדה המקשה על הבאתם של עבריינים לדין והרשעתם לא אחת בדין. מכאן גם כי סיכויי איתור העבריינים והבאתם לדין אינה גבוהה ומעודדת ביצוע עבירות לפי החוק להגנת חיית הבר". עוד הוסיף כי "אין דינו של מי שצד חוחית אחת כדינו של מי שצד עשרות חוחיות" וציין כי היקף הציפורים שצד קרם "מתיישב יותר עם כוונות סחר מאשר גידול עצמי לצרכי הנאה".

עו"ד דוניא נעאמנה שייצגה את עאדל קרם מסרה כי בכוונתה לערער על גזר הדין. בשיחה עם וואלה!NEWS הוסיפה כי "עונש מאסר על תנאי בלתי מידתי בעליל ריחף מעל ראשו. כך, הוא נענש ללא הסתכלות עמוקה מה גורם לו משחר נעוריו לבצע שוב ושוב את אותן עבירות. הוא הופנה לשירות המבחן וקיבלנו המלצה טיפולית במרפאה לבריאות הנפש אבל בית המשפט לא התחשב בדרך החדשה שהייתה אמורה לשקם אותו, לא אימץ את הדרך הטיפולית ולצערנו סבר שמאסר הוא 'הטיפול'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully