וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ציפור בשווי אלפי שקלים": מאסר לצייד החוחיות הסדרתי

1.2.2018 / 11:40

הנאשם, תושב מזרח ירושלים בן 44, עמד למשפט בפעם השלישית על צייד חוחיות ונאסר לחצי שנה. השופט הדגיש את סכנת ההכחדה ואת חשיבות "הרתעת הרבים". הציידים מכליאים את החוחית עם הקנרית כדי ליצור ציפור "בנדוק" שעלותה מגיעה עד לעשרת אלפים שקלים

צילום: משרד החקלאות הגנת הצומח

בית משפט השלום בטבריה גזר בשבוע שעבר חצי שנת מאסר בפועל וקנס של 12 אלף שקלים על צייד חוחיות. הנאשם, נאדר אבו פרחה בן 44 משכונת ואדי ג'וז שבמזרח ירושלים, נתפס מבצע עבירה זו פעמיים בעבר, כשבפעם האחרונה נגזר עליו מאסר על תנאי של שלושה חודשים. לפיכך, חצי שנת המאסר שהשופט ניר מישורי גזר עליו כוללת שלושה חודשי מאסר שניתנו על הצייד האחרון וכן הפעלת המאסר על תנאי.

מכתב האישום שהוגש, עולה כי בחודש יוני 2014 נתפס הנאשם בשעה שצד שש חוחיות בנחל סער ובעמק יעפורי שבצפון רמת הגולן. אדם שהיה איתו בשעת המעשה הצליח להימלט מהמקום. עורך הדין צביקה כוחן ניהל את התיק נגד הנאשם. השופט מישורי נימק את גזר הדין והדגיש את סכנת ההכחדה של ציפור החוחית: "אוכלוסיית חיות הבר בישראל נתונה בסכנה אמיתית של הכחדה ובפרט ציפור החוחית, וכי מינים לא מעטים נכחדו כבר או עומדים בפני סכנת הכחדה. עיקר סכנת ההכחדה נובעת מפעילות צייד בלתי חוקי הפוגעת ללא אבחנה, ללא מידה וללא פיקוח בחיות הבר השונות".

עוד בוואלה! NEWS:
התשובה של החרדים לבג"ץ הגיוס: חוק המגדיר לימוד תורה "ערך יסוד"
עיריית ירושלים בוחנת קיזוז תמיכה ממוסדות שנוגדים את מדיניותה
סערת החוק הפולני: הסנאט אישר את החוק; יועבר לאישור הנשיא

חוחית זכר. יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
"מניע הצייד הבלתי חוקי של ציפור החוחית הינו כלכלי מובהק". חוחית/החברה להגנת הטבע, יואב פרלמן
"שיקול זה של הרתעת הרבים מקבל במקרה זה משנה תוקף שעה שמניע הצייד הבלתי חוקי של ציפור החוחית הינו כלכלי מובהק"

"אין גם חולק כי הצורך בהגנה על חיות הבר מפני אותם ציידים בלתי חוקיים הינו צורך חשוב ביותר לצורך שימורו של המאזן האקולוגי בארץ ישראל, ולשם מניעת אובדנם של זנים שונים, שחלקם אופייניים ואף יחודיים לאיזור זה", כתב השופט והוסיף, "שיקול זה של הרתעת הרבים מקבל במקרה זה משנה תוקף שעה שמניע הצייד הבלתי חוקי של ציפור החוחית הינו כלכלי מובהק". השופט מישורי ציין כי הנאשם כבר נתפס פעמיים בעבר, הורשע שלוש פעמים בהחזקת חוחיות, וכי על הנאשם נגזר לפני זמן קצר עונש מאסר על תנאי. לדבריו, "בכל אלו לא היה כדי להרתיעו מלשוב לסורו תוך תקופה קצרה".

הנאשם ביצע את ציד החוחיות בשיטת "רשת משיכה". השיטה הנפוצה בקרב ציידי החוחיות: הציידים משתמשים בחוחית, שנוצותיה נמרטו או ששברו את רגליה, כפתיון. לאחר מכן הצייד מצמיד אותה לקרקע, סמוך למקור מים ופורש סביבה רשתות. החוחיות שנמשכות לקול זעקת חוחית הפיתיון, מגיעות למקום ונלכדות ברשת. ישנם ציידים המניחים רמקול נייד המשמיע הקלטה של שירת חוחית, במקום לקבע חוחית חיה.

עוד באותו נושא

שמורת החולה: טיול אל הציפורים שעוצרות בישראל

לכתבה המלאה
נחל סער כיום, בצפון הגולן. רשות הכנרת, מערכת וואלה! NEWS
הנאשם נתפס שלוש פעמים בעת מעשה. נחל סער/מערכת וואלה! NEWS, רשות הכנרת

ציד החוחיות נפוץ מאוד בידי עברייני צייד המגיעים לצפון. הן ניצודות כדי ליצור ציפור כלאיים ששמה "בנדוק" (ממזר בערבית). ציפור הבנדוק היא הכלאה של יופי החוחית עם סלסולה הנעים של ציפור השיר קנרית. מחירי החוחיות נעים בין 150-250 שקלים ומחירה של ציפור בנדוק יפה עם קול שירה נעים יכול להגיע לעשרת אלפים שקלים.

לישראל ולשטחים מוברחות חוחיות שניצודו בירדן והן מועברות על גופם של בני אדם, באמצעות לבוש רשת מיוחד שנתפרו בו תאים, שאותו לובשים מתחת לבגדים. לדברי ליעד לינג, ממונה חקירות ומודיעין במחוז הצפון ברשות הטבע והגנים, "מחיר החוחית והבנדוק נקבע לפי איכות השירה שלו. בנדוקים איכותיים נמכרים אפילו בערב הסעודית".

"רק עונשי מאסר יצליחו למגר את התופעה"

לינג ציין כי ציד החוחיות נעשה בידי אנשים שחוזרים ושבים על מעשיהם. לדבריו, הם מאורגנים היטב. "לרוב שולחים מישהו שיכין את השטח; אותו אדם יחביא 'ערכת ציד' בשיחים ויעביר את נקודת הציון לציידים. הציידים מגיעים ממזרח ירושלים ומהשטחים. לעתים שוכרים צימרים בצפון ומגיעים במכוניות שכורות. יום צייד של 30-40 חוחיות הוא עסק טוב בשבילם", הוסיף לינג. הוא הדגיש כי "כל תכלית ציד החוחיות היא למטרה של סחר, לכן הטלת קנסות ממש לא מרתיעה את הציידים. זה משתלם להם כספית. רק עונשי מאסר יצליחו למגר את התופעה".

שי פרץ מהלשכה המשפטית של רשות הטבע והגנים הגיב לגזר הדין: "אנו ערים להחמרה הדרגתית אך משמעותית ומבורכת, מצד בתי המשפט בענישת עבריינים הצדים ופוגעים בחיות הבר המוגנות. עדנה רבה אנו מוצאים מהרגשת המחויבות של בתי המשפט לענישה מרתיעה ביחס לאלו, כדי להבטיח את הישרדותם של אוצרות הטבע שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully