וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב וצפון קוריאה סיכמו על חידוש החיפושים אחר שרידי החיילים

15.7.2018 / 21:06

שר החוץ האמריקני הודיע כי גורמים מארצות הברית ומקוריאה הצפונית קיימו מגעים ראשונים זה תשע שנים בנושא, אחרי שאלה בוטלו בשבוע שעבר. החזרת שרידי החיילים האמריקנים הייתה אחת מהבטחות של קים בפסגה עם טראמפ

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר היום (ראשון) כי נציגים מארצות הברית ומקוריאה הצפונית סיכמו על חידוש החיפושים אחר שרידי חיילים אמריקנים שנהרגו במלחמת קוריאה. הגורמים משתי המדינות קיימו שיחות על השבת הגופות בפעם הראשונה מזה תשע שנים, ולדברי פומפאו הן יימשכו גם מחר. הן היו אמורות להתקיים בחמישי, אך בוטלו במפתיע על ידי פיונגיאנג. פומפאו הוסיף כי השיחות היו "מועילות" וכי הן הסתיימו ב"התחייבויות נחושות".

השבת שרידי החיילים האמריקנים הייתה אחת הסוגיות שעליהן הסכימו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בפסגה בחודש שעבר בסינגפור. אמר לאחר ביקורו בפיוגניאנג בשבוע שעבר כי חלה התקדמות בנושא, על אף שלאחר עזיבתו הוא הותקף על ידי המשטר בהצבת דרישות "גנגסטריות".

הפנטגון אמר בעבר כי גורמים בפיונגיאנג נתנו אינדיקציות לכך שיש בידיהם שרידים של כ-200 חיילים, אך גורמים אמריקניים המעורים בנושא אמרו בחודש שעבר כי לא ברור מה המשטר עשוי להעביר בסופו של דבר. כמאה ארונות עץ הובאו לאזור הגבול המפורז בחודש שעבר, ואלו ישמשו להעברת השרידים. כ-7,700 חיילים אמריקנים עדיין מוגדרים נעדרים מאז המלחמה, שבה נהרגו 36,500 אנשי צבא אמריקנים.

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ הציג מכתב שקיבל מקים: "אנחנו מתקדמים בצעדי ענק"

טקס השבת שרידי חיילים שנהרגו במלחמת קוריאה במטה פיקוד כוחות האו"ם בסיאול, 13 ביולי 2018. רויטרס
טקס השבת שרידי חיילים דרום קוריאנים במטה פיקוד האו"ם בסיאול, שישי/רויטרס

בסוכנות הידיעות הדרום קוריאנית יונהאפ דווח מפי גורמי ממשל מקומיים וגורמי צבא אמריקניים כי המשא ומתן החל בשעה 10:00 לפי שעון מקומי בעיירת הגבול פנמונג'ום שבאזור הגבול המפורז בין שתי הקוריאות. שלושה כלי רכב של הכוחות האמריקניים במדינה, שנשאו דגלים של האו"ם, נצפו בדרכם לאזור הגבול מוקדם יותר היום.

לפי הדיווח, מי שמייצג את הצד האמריקני בשיחות הוא הגנרל מייקל מיניהאן, שמשמש גם מפקד פיקוח האו"ם בקוריאה הדרומית. מקבילו הצפון קוריאני הוא ככל הנראה מפקד המוצב באזור הגבול המפורז.

עוד באותו נושא

פומפאו, פוטטו: הסיור שהעדיף קים על פני שר החוץ האמריקני

לכתבה המלאה
מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג אונג בחוות צ'ונגקינג בצפון קוריאה 10 ביולי 2018. רויטרס
לא הזכיר את תהליך הפירוז. קים בשדה תפוחי אדמה, החודש/רויטרס

שתי המדינות כבר ניהלו חיפושים משותפים כדי לאתר את שרידי החיילים האמריקנים בין 1996 ל-2005, אך יחסיהן החריפו עם האצת פיתוח תכנית הגרעין של פיונגיאנג. ב-2013, הצפון ניתק את הקשר שלו עם פיקוד האו"ם והכריז כי שביתת הנשק שהובילה לסום מלחמת קוריאה מבוטלת. שתי המדינות נותרו מבחינה טכנית במצב מלחמה, ולא ברור אם הסוגיה עלתה בשיחות בין הנציגים האמריקניים לצפון קוריאנים.

אחרי ביקורו של פומפאו, דווח בתקשורת הצפון קוריאנית כי המשטר הציע לדון בהכרזה רשמית על סוף מלחמת קוריאה, אבל הצד האמריקני הראה מעט מאוד עניין ונתן "תנאים מסוימים ותירוצים". המלחמה התחוללה בין 1950 ל-1953.

על אף הכרזות טראמפ וקים בתום הפסגה, קוריאה הצפונית טרם הציגה מאז צעדים קונקרטיים לפירוק הארסנל הגרעיני שלה. גם במכתב שקיבל נשיא ארצות הברית מהרודן הצפון קוריאני, שאותו הציג ביום חמישי האחרון, לא הוזכר הליך הפירוז ולא במילה אחת.

(עדכון ראשון: 12:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully