וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות עלייה בטביעות ילדים: תקנות בטיחות הבריכות לא נאכפות

23 ילדים ופעוטות טבעו למוות בבריכות מתחילת השנה, לעומת 15 שטבעו במהלך שנת 2017. משרד האוצר אישר את התקציב לאכיפת התקנות אולם לא הביא אותן לידיעת הציבור מפני שאיננו עוסק בכך. במשרד הבריאות פנו לשלטון המקומי בדרישה: "הפעילו אכיפה על גידור הבריכות"

טביעה של בן 80 בבריכה בהרצליה (ארכיון). תיעוד מבצאי מד"א, מערכת וואלה! NEWS
23 מקרי טביעה של ילדים ופעוטות מתחילת 2018/מערכת וואלה! NEWS, תיעוד מבצאי מד"א

טביעות ילדים בבריכות הפכו לאחרונה למכת מדינה. מתחילת השנה טבעו למוות 23 ילדים ופעוטות, לעומת 15 בשנת 2017 - רק בשבוע שעבר טבע פעוט בן שנה וחצי בבריכה ביתית בראשון לציון ופונה במצב קשה לבית החולים וולפסון בחולון. למרות שהרשימה כוללת את קורבנות אסון השיטפון בדרום, שבו נספו תשע נערות ונער, מנתוני ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים עולה כי עד חודש יולי השנה טבעו 13 ילדים לעומת 7 ילדים עד יולי בשנה שעברה. מדובר בעלייה חריגה של כמעט 100% במניין הטביעות.

בשנת 2012 נוסדה "התכנית הלאומית לבטיחות ילדים" שבבסיסה עומד נושא היפגעות ילדים. מטרת התכנית, שפרטיה נחשפו בוואלה! NEWS, היא לקיים שיתוף פעולה בין 16 משרדי ממשלה וגופים לאומיים בראשות משרד הבריאות על מנת לשמור על בטיחות וביטחון ילדים בישראל. בתוך כך, בשנת 2016 הצליחה יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, לתקצב את התכנית ב-50 מיליון שקל וכן ליישמה במשך חמש שנים משנת 2017 ועד 2021.

ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון. אסף בר שי,
דאגה לתקצוב התכנית לבטיחות ילדים. ח"כ שאשא-ביטון/אסף בר שי

מאותה העת מקיימת הוועדה ישיבות מעקב אחר ביצוע התכנית, אולם ריבוי הטביעות שאירעו השנה הובילו לקיום דיונים דחופים בנושא. בדיון שנערך בחודש אפריל, דיווחו המשתתפים על עלייה של 20% בתאונות שונות שהובילו לפגיעה בילדים.

נציג מנהל התכנון במשרד האוצר דיווח כי בשל ההחרפה בכמות הטביעות, אושרו בדצמבר 2017 תקנות המחייבות גידור בריכות פרטיות שעומקן יותר מ-60 ס"מ. על אף התקנות וההסכמה של כל משתתפי הדיון כי יש להחיל אותן על מנת למנוע את האסון הבא, דבר לא נעשה בעניין. הנציג ציין כי למרות שהמנהל הכין את התקנות הוא אינו עוסק באכיפתן ולא הביא אותן לידיעת הציבור.

במשרד הבריאות החליטו להגביר את הלחץ על יישום התקנות וב-1 ביולי, שלח פרופסור איתמר גרוטו, המכהן כמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, מכתב בהול למנכ"ל המרכז לשלטון המקומי שלמה דולברג. במכתב, שהגיע לידי וואלה! NEWS, דרש גרוטו מהרשויות המקומיות להפעיל אכיפה על הבריכות העירוניות והפרטיות. זאת "לאור עלייה משמעותית במקרי טביעות ילדים", כתב גרוטו. הוא ציין כי "אין ספק שמדובר בעלייה מדאיגה שצריכה להדליק נורות אדומות". גרוטו ציין כי "בידי הרשויות המקומיות הסמכות והיכולת לבצע שינוי, אם באמצעות אכיפה ואם באמצעות הסברה להורים תושבי הרשויות".

עוד באותו נושא

אחרי 3.5 שנים: התכנית הלאומית לבטיחות ילדים תצא לדרך השנה

לכתבה המלאה

התקנות שטרם נאכפו

אינפו -  טביעות. מערכת וואלה! NEWS
אינפו - טביעות/מערכת וואלה! NEWS

פרופסור גרוטו שלח שלשום מכתב דומה גם לנשיא התאחדות המלונות בישראל, אמיר חייק, בו ציין כי הוא מבקש שמנהלי המלונות יפיצו דפי מסרים להורים שהוכנו על ידי התכנית הלאומית לבטיחות ילדים. עוד כתב כי הוא מציע שבתי המלון ייזמו פעילויות להעלאת מודעות ההורים והילדים לחופשה בטוחה, בדגש על נושא הטביעות.

ח"כ שאשא-ביטון אמרה כי "אני שבה וקוראת להורים לגלות ערנות ולנקוט במשנה זהירות בכל הקשור לפעילויות ילדיהם בחופשת הקיץ". היא הוסיפה כי נעשות פעולות משמעותיות מצד משרדים רלוונטיים על מנת לצמצם את היקף התאונות שבהן מעורבים ילדים במהלך חופשות והסבירה כי "אמנם להורים יש תפקיד חשוב בהגנה על ילדיהם בחודשי הקיץ, אך כל מי שמוכן ויכול לסייע בהבטחת סביבה מוגנת לילדים, צריך לעשות זאת".

מנכ"לית ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, אורלי סילבינגר, ציינה אף היא כי "באפשרותנו למנוע את המקרה הבא, באמצעות שמירה על הנחיות הבטיחות. חשוב להבין שפעוט יכול לטבוע גם במים שעומקם עשרה ס"מ בלבד ולכן ליד כל מקור מים יש צורך בהשגחה צמודה וללא הסחת דעת". היא הדגישה כי "בריכות פרטיות יש לגדר בצורה שתמנע כניסת ילדים ללא השגחה - בגדר יש להתקין שער נעילה אוטומטית. בריכות ארעיות ומתנפחות יש לרוקן מיד בתום השימוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully