וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחות בקבוקים ושקיות: 72% מהחופים בישראל הוגדרו נקיים

12.7.2018 / 17:52

ממדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה עולה כי חל שיפור של יותר מ-10% בניקיון החופים, לעומת השנה שעברה. בעוד אילת, תל אביב ובת ים הוגדרו כרשויות הנקיות ביותר, מועצת גן רווה הוגדרה שוב כבעלת החוף המלוכלך ביותר

חוף כזיב. גידי בטלהיים, המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
חוף אכזיב/מערכת וואלה! NEWS, גידי בטלהיים, המשרד להגנת הסביבה

מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה העלה כי 72% מהחופים שנבדקו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד". זאת לעומת 60.61% מהחופים בתקופה המקבילה אשתקד.

במדד הקודם שהתבצע בחודש שעבר עלה כי 71% מהחופים דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד". מתחילת השנה כ-65% מהחופים נמצאו נקיים לפחות שלושה רבעים מהשנה. אחת הסיבות לשיפור נקיון החופים הוא שילוש תקציב עידוד הרשויות לנקיון החופים הלא מוכרזים על ידי המשרד להגנת ל-8.6 מיליון שקלים, ומסתמן כי התוצאות לא איחרו לבוא.

סגן מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית המשרד להגנת הסביבה, פרד ארזואן, אמר בשיחה לוואלה! NEWS כי "תופעת הפסולת בים ובחופים מהווה בעיה גלובלית ופוגעת בחופי העולם כולו בהם ישראל, בקצב של משאית זבל בדקה". לפי הערכות שונות, מדי שנה מושלכים לימות ולאוקיינוסים כשמונה מיליון טונות של פסולת פלסטיק, בישראל נמצא כי עד 90% מהפסולת הימית היא פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה.

חוף הילטון חוף גייז. בן קלמר
חוף הילטון תל אביב/בן קלמר

תוכנית "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה פועלת החל משנת 2005 במטרה לשמור על חופי הים הלא מוכרזים נקיים במהלך כל השנה. מדד חוף נקי הוא כלי המשמש להערכה אחידה ואובייקטיבית של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים, בים התיכון ובמפרץ אילת. עם פתיחת עונת הרחצה, המשרד להגנת הסביבה מסר לנופשים, למטיילים ולחוגגים כי עליהם "לאסוף אחריהם את שאריות הפסולת והכלים החד פעמיים ולהימנע מזיהום ומלכלוך חופי ישראל".

60% מהפסולת בים ובחופים בישראל מגיע מהציבור המבלה בחופים ומשאיר אחריו לכלוך כגון בקבוקי שתייה, כלים חד פעמיים, קשיות שתייה, שקיות ניילון, בדלי סיגריות, שאריות מזון ועוד. פסולת נוספת מצטברת בחופים משפכי נחלים או מפלט ים, שכולל במקרים רבים פסולות שנשטפו מחופים אחרים ונסחפו בזרמי הים, לעתים למרחקים ארוכים. על פי הסטטיסטיקה, 70% מהרשויות המקומיות יעמדו במדד "נקי או נקי מאוד" ב-70% מהמדידות במהלך השנה.

עוד באותו נושא

חטיפת הילד מקלנסווה: "אחיו נחטף לפני כשנה והושב אחרי כמה שעות"

לכתבה המלאה
חוף גן רווה. דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
החוף המלוכלך בישראל, גן רווה/מערכת וואלה! NEWS, דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה

הרשויות החופיות הנקיות ביותר במדד הן רשות הטבע והגנים המפעילה כמה חופים שנמצאו נקיים מאוד ועיריות שחופיה אף הם נמצאו נקיים מאוד בהם ראש הנקרה, בצת, אכזיב, כזיב, שבי ציון וחצרות יסף במטה אשר; עכו דרום; קריית חיים צפון בחיפה; הבונים, בית ינאי, נחל פולג דרום, גן לאומי שפך נחל שורק, גן לאומי פלמחים, באר טוביה, ניצנים דרום וגן לאומי אשקלון שבסמכות רשות הטבע והגנים; לגון צפון בנתניה; הרצליה דרום; הצוק, תל ברוך בתל אביב-יפו; חוף בת ים; ניצנים צפון, זיקים דרום בחוף אשקלון; ובאילת החופים מפרץ השמש, חברת החשמל, חוף אלמוג שמורה פתוחה צפון ודרום. פעם נוספת, גן רווה היא הרשות החופית המלוכלכת ביותר. האחריות לניקיון החופים הנבדקים היא בידי הרשויות החופיות.

הפסולת בים ובחופים מהווה מפגע אסתטי, בריאותי ובטיחותי לציבור, לבעלי חיים ימיים ויבשתיים כאחד. שקיות ניילון וחלקי פלסטיק צפים במים או מצטברים בקרקעית הים, ופוגעים ביצורים ימיים שונים כגון הכרכות סביב סנפירים, ואף חנק או חסימות מעיים של בעלי חיים הטועים לחשוב שמדובר במזון.

ניצנים דרום. דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
חוף ניצנים דרום/מערכת וואלה! NEWS, דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה
חוף באר טוביה. דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
חוף באר טוביה/מערכת וואלה! NEWS, דרור אריאלי, המשרד להגנת הסביבה
חוף הבונים. דורון ניסים, רשות הטבע והגנים
חוף הבונים/רשות הטבע והגנים, דורון ניסים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully