וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השתתף בחקירת קלינטון: טראמפ בחר בשופט שמרן כמועמדו לעליון

10.7.2018 / 4:18

הנשיא הציג את שופט הערעורים ברט קבנאו כמחליפו של השופט אנתוני קנדי הפורש. אם יצלח את הסנאט, הוא יקבע את אופיו השמרני של בית המשפט לשנים רבות ועלול להכריע בסוגיית ההפלות. טראמפ: "הוא מחויב לצדק". קבנאו: "שופט צריך לפרש את החוק ולא לכתוב אותו"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הלילה (שלישי) כי בחר בשופט בית המשפט הפדרלי לערעורים ברט קבנאו כמועמדו למשרת שופט בבית המשפט העליון. זאת, לאחר שהשופט אנתוני קנדי הודיע בחודש שעבר על פרישתו מכס השיפוט. הוא יהיה השופט השני שממנה טראמפ במהלך כהונתו, שיקבע את אופיו השמרני של העליון למשך שנים רבות.

"שמעתי פעמים רבות כי מלבד החלטות של מלחמה ושלום, החלטה על מינוי שופט לעליון היא ההחלטה החשובה ביותר שנשיא יכול לקבל", אמר טראמפ על קבנאו, שהיה בצוות החוקרים של התובע המיוחד בפרשת מוניקה לוינסקי והנשיא ביל קלינטון. "השופט קנדי שירת את עמנו במשך ארבעה עשורים ואני רוצה להודות לו".

עם הצגתו את קבנאו אמר טראמפ כי הוא "מחויב לצדק, בוגר של אוניברסיטת ייל, לימד בייל, בהרווארד ובג'ורג'טאון. הוא משפטן מבריק ונחשב לאחד המוחות החדים של זמננו". קודם לכן אמר כי ביקש ללכת בדרכו של הנשיא רונלד רייגן שמינה את השופט קנדי מתוך תפיסה כי "מה שמשנה הוא לא עמדתו הפוליטית של שופט אלא אם הוא יכול לשים אותה בצד כדי לבצע את משימתו ולפעול על פי החוק".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מציג את השופט ברט קבנאו, מועמדו לבית המשפט העליון, 10 ביולי 2018. רויטרס
טראמפ וקבנאו, הלילה/רויטרס

בדבריו לאחר ההודעה על מינויו אמר קבנאו כי הוא מחזיק ב"פילוסופיה ישירה". לדבריו, "שופט צריך לפרש את החוק ולא לכתוב אותו. שופט צריך לפרש את החוקה". בפתח נאומו אמר כי הוא חש כבוד למלא את מקומו של קנדי בבית המשפט.

עוד הזכיר קבנאו את אמו שלימדה בבתי ספר שבהם היה רוב לתלמידים שחורים ואמר כי למד ממנה על החשיבות של שוויון לכל אזרח אמריקני. קבנאו, בן 53, נבחר לתפקיד שופט לפני כעשר שנים ועבד בעבר תחת השופט קנדי.

עוד באותו נושא

הימין פותח שמפניות: טראמפ ימנה שופט עליון חדש ויעשה היסטוריה

לכתבה המלאה

ההכרזה של טראמפ על קבנאו (מתוך חשבון הטוויטר של הבית הלבן):

בית המשפט העליון של ארצות הברית בוושינגטון, לקראת סגירתו עקב פגרת הקיץ, יוני 2016. AP
בית המשפט העליון האמריקני בוושינגטון הבירה/AP

עבור טראמפ מועמדותו של קנבאו לעליון היא בהזדמנות פז לעצב את פני בית המשפט העליון למשך עשרות שנים קדימה: השופט קנדי נחשב במידה רבה ללשון המאזניים, בבית משפט החצוי בין ארבעה שופטים שמרנים וארבעה שופטים ליברלים.

אם טראמפ יצליח לאשר את המינוי בסנאט, הרי שהכף בבית המשפט תטה לעבר הצד השמרני, דבר שייחשב להישג משמעותי מאוד עבור הנשיא, חודשים ספורים לפני בחירות אמצע הקדנציה. ההשלכות של המינוי הן לשנים רבות קדימה משום שמשרת שופט עליון בארצות הברית היא לכל החיים. בשנה שעברה מינה טראמפ את ניל גורסץ' לשופט בעליון - ובחודש אפריל אשתקד אושר מינויו בסנאט ברוב של 54 תומכים מול 45 מתנגדים.

כעת יעבור המינוי לשורה של שימועים והצבעות בסנאט. הרפובליקנים יעשו ככל שביכולתם כדי לאשר את המינוי לפני בחירות אמצע הקדנציה בחודש נובמבר הקרוב. אם אכן יצליחו, הדבר ייחשב להישג משמעותי מאוד עבור טראמפ, וצפוי להעניק מומנטום לקמפיין הרפובליקני בבחירות לקונגרס.

לרפובליקנים, המחזיקים ברוב המושבים בסנאט, יש יכולת לאשר את המינוי מבלי להזדקק לקולות הדמוקרטים. עם זאת, ישנו סימן שאלה לגבי נוכחותו בהצבעה של הסנאטור ג'ון מקיין החולה בסרטן, בשל מצבו הבריאותי. בנוסף, שתי סנאטוריות מן המפלגה הרפובליקנית, ליסה מרקאוסקי וסוזן קולינס, תומכות בזכותן של נשים לבצע הפלות, והן לא יתמכו במועמדות של קבנאו לפני שיוודאו כי לא יתמוך בביטול הפסיקה ההסטורית "רו נגד ווייד" שהתירה ביצוע הפלות בארצות הברית.

(עדכון ראשון: 3:30)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מציג את השופט ברט קבנאו, מועמדו לבית המשפט העליון, 10 ביולי 2018. רויטרס
טראמפ, קבנאו ומשפחתו, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully