וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הביקורת: נדחו ההמלצות להתיר ריבוי נשים בחברה הבדואית

9.7.2018 / 20:11

ועדת השרים למאבק בפוליגמיה בראשות השרה שקד החליטה להחמיר את האכיפה בתופעת ריבוי הנשים. זאת, אחרי המלצות הוועדה הבין-משרדית למיגור התופעה, שנחשפו בוואלה! NEWS והתירו נישואים שניים במקרים מסוימים. נתניהו: "לא מוכן לקבל שום מצב של פוליגמיה בישראל"

עריכת וידאו:אביב אירגז

(בווידאו: דיווח על המלצות הוועדה הבין משרדית לאולפן וואלה! NEWS, בשבוע שעבר)

ועדת השרים למאבק בפוליגמיה בראשות שרת המשפטים איילת שקד החליטה היום (שני) להחמיר את האכיפה בתופעת ריבוי הנשים. זאת, בעקבות המלצות הוועדה הבין-משרדית למיגור תופעת הפוליגמיה להתיר נישואים שניים בחברה הבדואית, שנחשפו בוואלה! NEWS. על פי ההמלצות, יש לאפשר מתן היתר לנישואים שניים במקרים מסוימים, דבר שעורר ביקורת חריפה הן מצד פעילי ימין והן מצד פעילי שמאל וזכויות נשים, שטענו כולם כי ההיתר יעצים את תופעת הפוליגמיה בישראל.

בעקבות הביקורת מימין תקף היום ראש הממשלה בנימין נתניהו את המלצות הוועדה הבין-משרדית בחשבון הטוויטר שלו. "אני לא מוכן לקבל שום מצב של פוליגמיה במדינת ישראל, וזו ההנחיה שלי לוועדת השרים שדנה בנושא. יש פה פגיעה במעמד האישה, ניצול נשים ובנוסף ערעור המאזן הדמוגרפי על ידי ייבוא נשים", כתב. "זה לא מקובל עלי. לצד חיזוק השכבות החלשות במגזר הבדואי, יש להבטיח אכיפה חזקה בנושא".

פוליגמיה מודרנית. מערכת וואלה!
המלצות הוועדה ספגו ביקורת מימין ומשמאל/מערכת וואלה!

בוועדת השרים הוחלט כי יוקם צוות מקצועי שייבחן אילו המלצות של הדוח, שהוגש על ידי מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, יש לאמץ. עוד ייבחנו דרכי היישום של ההמלצות. המלצות הצוות יגיעו תוך כמה שבועות לאישור ועדת השרים למאבק בפוליגמיה. עד כה אומצו כמה הוראות להחמרת האכיפה, שהופיעו בדוח פלמור. בין היתר, תימשך האכיפה הפלילית שהחלה בינואר 2011, אך נדחו ההמלצות המאפשרות לשאת אישה שנייה בעילות מסוימות.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה היום כי "פוליגמיה היא תופעה רעה, בלתי מוסרית בעליל ופוגענית ביותר כלפי נשים באשר הן וכלפי הילדים. מעבר לכך, קיימים גורמים בפזורה הבדואית שניצלו את היד הרכה של ישראל כלפי עבריינות הפוליגמיה, כדי להביא נשים מהרשות הפלסטינית ומירדן".

לדבריה, "מדינת ישראל הפקירה את הטיפול בנושא במשך 70 השנים האחרונות, אך כעת אנו מחויבים למאבק בתופעה. דוח פלמור שם לו למטרה לתת טיפול יסודי בתופעה, ואת הדברים הדחופים שבו אנחנו כבר מאמצים. חשיבות נוספת של הדוח היא יצירת שיח למען כבוד האישה, מעמדה, עצמאותה וקידומה".

ישיבת סיעת הבית היהודי 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
"פוליגמיה היא תופעה רעה ובלתי מוסרית". השרה שקד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

הבוקר, טרם ההחלטה על דחיית כמה מהמלצות הוועדה הבין-משרדית, הציגה שקד יחד עם פלמור את עיקרי הדוח, והסבירה למתנגדים מימין ומשמאל את הכוונות שעומדות מאחוריו. בדיון טענה פלמור כי ההמלצה על אי אכיפת נישואים שניים היא המלצה אחת מתוך שורה ארוכה של המלצות שנכתבו בדוח, שמטרתן להוציא את התופעה מהמחשכים ולהעמיד את האלה המקיימים אותה בפני שורת הליכים משפטיים, שספק אם יוכלו לעמוד בה.

השרה שקד אמרה כי תציג את המלצות הוועדה בוועדת השרים לענייני חקיקה, וכי שם יחליטו אילו מהן יתקבלו ואילו לא. "נציג בוועדת השרים את ההמלצות, שכוללות גם הצעות אופרטיביות כיצד להגביר אכיפה ולזהות את המקומות שהחוק לא נאכף בהם וגם ניתוח מעמיק של מחוללי הפוליגמיה כדי למנוע את המשך התופעה מעתה ואילך", אמרה שקד. לדברי פלמור, "מבחינת אכיפה כבר קיימת הנחיית היועמ"ש, והיא מלווה במעקב וטיפול של בתי הדין השרעיים. יש כבר 12 כתבי אישום שהוגשו ויש תיקים שנמצאים כרגע בחקירה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, מרץ 2018. רויטרס
"פגיעה במעמד האישה". נתניהו/רויטרס

"אנו מכירים את המציאות שבה גבר פוליגמי יכול להונות את הביטוח הלאומי", אמרה פלמור. "מהיום הגבר הזה יידע שהוא חשוף לא רק להעמדה לדין על הונאה כלכלית, אלא תיפתח נגדו במקביל חקירה משטרתית. ההמלצות האלה הן פאזל של פעולות, אבל השורה התחתונה היא שהממשלה 'משכה הנדברייק' אל מול תופעת הפוליגמיה". לדבריה, ההמלצות נכתבו בצורה שתביא לרתימה של ההנהגה הבדואית לצד ההנהגה המוסלמית בישראל שתהיה מוסמכת לטפל בתופעת המשפחות בפוליגמיות בישראל.

"פוליגמיה היא עבירה פלילית במדינת ישראל, זה ברור. אבל מי שרוצה להתעלם מזה שהחברה הבדואית היא חברה מסורתית במעבר, שיתעלם. יש תהליכים שצריך לעשות, יש מענה שצריך לתת", הוסיפה פלמור. "עד היום היו 100% אי-אכיפה. אנחנו משנים את זה, ומבחינת אכיפה אנו במשרד המשפטים כבר פועלים כלפי 95% מהתופעה למעט מקרים הומניטריים, ואנחנו רואים את השינוי. אי אפשר להילחם בתופעה בלי לתת מענה סוציאלי, ומדינת ישראל מספיק חזקה ויכולה לצאת לדרך ולבדוק עצמה פעם בשנה אם זה הצליח".

לדברי פלמור, כשהתופעה הייתה מתחת לשולחן, אף גורם רשמי או לא רשמי לא דיווח על התופעה למשטרה ולא ננקטו צעדים. כעת, עם ההמלצות הנוכחיות, היא טוענה כי יחול שינוי. "הבנו שהרבה רשויות נחשפות לעובדה על הפוליגמיה ולא דיווחו על המצב. זה המצב שאני רוצה להגיע אליו: אם מורה רוצה להתמודד במרכז, והתקבל במשרד החינוך שהגבר פוליגמי, עד היום המשרד התעלם מזה. היום משרד החינוך מחויב להודיע למשטרה, ולכן הוא יחשוב פעמיים אם לשאת אישה שנייה. יש בדוח חשיפה של הרבה משרדים וגורמים שהתעלמו מפוליגמיה ונתנו לה יד".

עו"ד אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים. ראש העין, 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
"יש מענה שצריך לתת". פלמור/ראובן קסטרו

יו"ר הוועדה, עאידה תומא סלימאן, תקפה את ההמלצה למתן היתרים לנישואים שניים ככזאת שרק תחזק את תופעת הפוליגמיה. "היו לנו פגישות ודיונים קשים, שבהם הבעתי את דעתי על מתן היתרים". פלמור חזרה על עמדתה כי מדובר במדיניות אי-אכיפה ולא מתן היתר. לדבריה, מדובר בתכנית ניסוי זמנית שיהיה ניתן להפסיקה תוך שנה. ח"כ תומא סלימאן השיבה לה: "אם אפשר להפסיק, אני מקווה שלא יהיה צריך להתחיל את זה. יש פה התייחסות שמקבעת את התופעה. הרחבת מתן היתרי נישואים שינויים לא עונים על הדרישה להגביל את התופעה".

ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) טענה בדיון כי ההזנחה של המדינה את החברה הבדואית היא הגורם הרשמי לחיזוק תופעת הפוליגמיה. "פוליגמיה היא תופעה משפילה. אני הייתי מהמרת שכל הקאדים השרעיים, או לפחות 90% מהם, לא היו מסכימים שזה ייעשה לבת שלהם. אני רוצה שבית הדין השרעי בעצמו ישנה את החוק שהופך את הסבל של הנשים לשקוף. הייתי רוצה לנהל את השיח הזה בצורה כנה בתוך החברה שלי. שכמו בתוניסיה ובטורקיה יהיה איסור גורף".

ח"כ חנין זועבי, מליאת הכנסת, 28 בדצמבר 2015. יואב דודקביץ'
"תומכת באיסור גורף כמו בתוניסיה ובטורקיה". ח"כ זועבי/יואב דודקביץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully