וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעצמות והאיראנים הסכימו: "נמשיך בשיחות להציל את הסכם הגרעין"

6.7.2018 / 18:50

שרי החוץ בריטניה, גרמניה, רוסיה צרפת וסין נפגשו עם מקבילם האיראני כדי לדון במאמצים להשאיר את טהראן בהסכם הגרעין, זאת לאחר פרישת ארה"ב. האיראנים שבו על דרישתם לפיצוי מלא בעקבות הפרישה, בעוד שבאירופה קראו להם לחדול מאיומי הפרישה

עריכה: איתי עמרם

שרי החוץ של בריטניה, סין, צרפת, גרמניה ורוסיה נפגשו היום (שישי) עם מקבילם האיראני מוחמד ג'וואד זריף בווינה שבאוסטריה. מדובר בפגישה הראשונה שקיימו שרי החוץ לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע על פרישת ארצו מההסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות. שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני הודיעה בהמלך היום כי המעצמות ואיראן הסכימו להמשיך בשיחות להצלת הסכם הגרעין.

במהלך הדיונים שהתקיימו היום ניסו שרי החוץ של המעצמות לגרום לאיראן להישאר בהסכם, חרף איומי ארצות הברית. שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, אמר כי לא סביר שמדינות אירופה יצליחו לגבש חבילה כלכלית להצלת הסכם הגרעין עם איראן עד נובמבר, וקרא לטהראן להפסיק לאיים שתפרוש מההסכם. "הם חייבים להפסיק לצמיתות את איומיהם להפר את המחויבויות שלהם", אמר לה דריאן. "עליהם להפסיק עם האיומים כדי שנוכל למצוא פתרונות לפיצוי כלכלי הולם לאיראן".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני בוועידה על הסכם הגרעין בווינה, אוסטריה, 6 ביולי 2018. רויטרס
לחדול עם האיומים. הוועידה בוינה, היום/רויטרס

האיראנים מצדם שבו על טענתם לפיה מעצמות המערב צריכות לפצות אותם באופן מלא על הסנקציות האמריקניות נגדה כדי לשכנעם להישאר בהסכם. "אנחנו מוכנים לכל תרחיש אפשרי", אמר בכיר איראני. "התמוטטות ההסכם תגביר את המתח במזרח התיכון. כדי להציל את ההסכם, המדינות האחרות החתומות עליו צריכות לפצות על הסנקציות של ארצות הברית".

שר החוץ של גרמניה הייקו מאס השיב בעקיפין לטענות האיראנים ואמר כי מעצמות המערב לא יוכלו לעמוד בדרישת האיראנים ולפצותם באופן מלא. כמו כן, הוא הזהיר את טהראן כי עזיבת הסכם הגרעין מ-2015 תוביל לנזק רב יותר לכלכלתה. כמו כן, שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר כי ארצו וסין מעוניינות לשמר את הסכם הגרעין עם איראן.

עוד באותו נושא

רוחאני לאירופה: חבילת הפיצויים על פרישת ארה"ב לא מספיקה ומאכזבת

לכתבה המלאה
שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן בוועידה על הסכם הגרעין בווינה, אוסטריה, 6 ביולי 2018. רויטרס
שר החוץ של צרפת לה-דריאן בפגישה בווינה, היום/רויטרס

במרכז האסטרטגיה של האיחוד להשארת האיראנים בהסכם: הלוואות בנקאיות אירופאיות, אמצעי מיוחד להגנה על חברות האיחוד האירופי מהסנקציות המשניות של ארצות הברית, והצעות להקמת נציבות שממשלות האיחוד האירופי יעבירו כספים ישירות לבנק המרכזי של איראן, כדי למנוע קנסות אמריקנים. "עשינו התקדמות מסוימת כולל התקדמות בנושא הנפט, אבל זה לא צפוי לענות על הציפיות האיראניות".

שר החוץ של איראן זריף כתב בחשבון הטוויטר שלו לאחר הפגישה כי "כל הצדדים התחייבו להבטיח לפעול לטובתה של איראן" וכי ארצות הברית נותרה מבודדת. לדבריו, "אנחנו נעים בכיוון הנכון בצעדים קונקרטיים לקראת יישום התחייבות ההסכם בזמנן". עוד הוסיף זריף כי איראן "חזרה והדגישה את זכותה להגיב להפרות מצד ארצות הברית במקרה שהצעדים לתיקון ההסכם לא יועילו".

(עדכון ראשון: 14:45)

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני בוועידה על הסכם הגרעין בווינה, אוסטריה, 6 ביולי 2018. רויטרס
"יהיה קשה לפצות באופן מלא". ועידת שרי החוץ בווינה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully