וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארגונים הומניטריים לנתניהו: "אסור לאפשר את הטבח בגבול סוריה"

5.7.2018 / 22:51

במכתב שהעבירו הארגונים הם קראו להרחבת פעולות הסיוע ואף להצבת מעטפת ביטחונית על הפליטים, לנוכח ההסלמה בלחימה בדרום המדינה. "לקבל החלטה ערכית וחד-משמעית"

באדיבות ארגון "לא עומדים מן הצד"

ארגונים הומניטריים הפועלים בישראל פנו היום (חמישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו ולכמה חברי כנסת בדרישה לאשר את הרחבת הסיוע המועבר לפליטים מסוריה, ואף לספק להם מעטפת ביטחונית, זאת על רקע ההסלמה בלחימה במדינה. "אנו קוראים לקבלת החלטה ערכית חד משמעית האומרת: מדינת ישראל לא תאפשר טבח עקורים, משפחות, נשים וילדים על גבולנו ובסמוך אליו", כתבו הארגונים.

בשבועות האחרונים חלה הסלמה בלחימה בין צבא אסד למורדים בדרום סוריה, ומשפחות שלמות נסות מאימת ההפגזות והחורבן - חלקם אף לגבול ישראל. בארגונים קראו למקבלי ההחלטות לאשר להם לספק סיוע נרחב יותר לפליטים. "הציבור הישראלי עוקב בכאב לב אחר הקרבות והרג החפים מפשע, ובאמצעות ארגוני הסיוע נרתם בהמוניו, מגיש סיוע הומניטרי, תורם כסף ואף מעורב באופן פעיל להקלת סבלם של קרבנות המלחמה מעבר לגבול", נכתב. "אנו, אזרחי ישראל, הצלחנו להניח בצד את החרדה הקיומית מן 'האויב' ולראות את פני האדם מן העבר השני של הגדר".

שיירת רכבי או"ם סמוך לגבול סוריה ישראל, 4 ביולי 2018. אמיר בוחבוט
שיירת רכבי או"ם סמוך לגבול ישראל, השבוע/אמיר בוחבוט

עוד הוסיפו הארגונים בפנייתם כי "ברגעים אלה אנו ניצבים בפני דילמה היסטורית, ערכית ומוסרית העומדת לפתחנו גורל תושבי רמת הגולן הסורית והעקורים המצטרפים אליהם כעת. אל לנו, למדינת ישראל, להפנות עורף לאזרחים העקורים בהם טיפלה, סייעה ואף הצילה את חייהם, ולאפשר טבח על הגדר שלנו ולנגד עינינו. זהו מצב חסר תקדים וזו שעת הכרעה, בה המדינה והציבור נדרשים להכריע מתוך אושיות קיומנו ההיסטורי והמוסרי ולהצהיר: לא נאפשר טבח אנשים על הגדר של מדינת ישראל".

המראות הקשים מהקרבות בסוריה השסועה, בהם מעורבים בין השאר גם חיל האוויר הרוסי ושליחי המשטר האיראני, מעידים על חומרת המשבר ההומניטרי המתעצם מעבר לגבול, ועל החשש לחייהם של הפליטים הרבים. לאורך כל שבע שנות המלחמה, מדינת ישראל עוקבת בדריכות אחר הנעשה, בוחרת במדיניות מושכלת של אי התערבות מחד, ומאידך ממשיכה להושיט סיוע הומניטרי, כל זאת, לצד שמירה על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל.

בין עשרות הארגונים ההומניטריים החתומים על מכתב, חתום גם הארגון "לא עומדים מן הצד", שהוקם ע"י שש נשים מירושלים ומגוש עציון בדצמבר 2016, ביניהן רותי דורון, לילך כהן, אורטל מוסצ'י, גילית קויפמן-יבלונוביץ', בת-עמי שורק, עליזה רז-מלצר ויטבת פייראייזן-וייל. "הקמנו את הארגון בגלל התחושה שאיננו יכולות להמשיך להתעלם מהטרגדיה המתרחשת בסוריה, זו שהאו"ם הגדיר 'האסון ההומניטרי הגדול ביותר מאז מלחמת העולם השנייה', לא יכולנו להישאר אדישות לזעקת הנשים והילדים מעבר לגדר", אמרו.

עוד באותו נושא

רבבות פליטים וסיוע לדרוזים: האם צה"ל ערוך למשבר בגבול סוריה?

לכתבה המלאה
פליטים סורים שנמלטו מאזור הקרבות בדרעא שבדרום סוריה. רויטרס
פליטים נמלטים מאזור דרעא שבדרום סוריה, השבוע/רויטרס
"כשאני חושבת על מה שעלול להתרחש אל מול עינינו אני נרעדת. אסור לנו לאפשר לזה להחמיר"

את התקציבים הן מצליחות להשיג באמצעות קמפיין גיוס המונים ברשת. בדף הקמפיין הן הסבירו כי "היה לנו ברור שנפנה את הכוחות שלנו לנשים ולילדים, שהם תמיד הפגיעים ביותר. היינו בטוחות שיש לפעול, גם אם מדובר בהקלה חלקית, זמנית, מקומית, כי יש משמעות לכל אנחת רווחה של אימא, כל חיוך של ילד. איתרנו בשטח צורך גדול במוצרי יסוד: חיתולים, תחליפי חלב אם, מוצרי היגיינה, ביגוד חורף ועוד". לדבריהן, ההמונים שהתגייסו סייעו אף בפרסום מאמציהן, שינוע הציוד והעברתו למחנה פליטים באי לסבוס שביוון.
"אנחנו לא נכנסות לתכני הסכסוך הפנימי בסוריה ולמורכבות ההיסטורית של היחסים בין מדינת ישראל לסוריה, אלא מתעקשות להפנות מבט אישי וציבורי אל הנשים והילדים, שאיבדו הכול בשנות המלחמה אכזרית והעקובה מדם שייצרה יותר מ-11 מיליון עקורים ופליטים", ציינו מקימות הארגון. "הערך העומד לנגד עינינו בכל רגע הוא החובה המוסרית והאנושית - כבני אדם, כיהודים, כשכנים, כאימהות - להושיט יד ולעשות כל אשר ביכולתנו כדי להקל על סבלם".

"פתחנו במבצע חירום מיוחד לאיסוף אוהלים עבור מי שנותר בלי כל קורת גג ושוב אנחנו נפעמות מטוב הלב של הישראלים שתורמים ומבקשים לסייע לפליטים", הוסיפה פייראייזן-וייל ממקימות הארגון. "קיבלנו הרבה אוהלים משומשים. אתמול התקשר אלי ילד שקיבל שני אוהלים חדשים לבר המצווה שלו. הוא שמע על המצב והחליט לתרום את שניהם למען העקורים. חניכי תנועת הצופים החליטו לעשות פעילויות חירום לסיוע בגיוס ואנחנו מקבלים תגובות חמות מכל עבר. מי שלא יכול לתרום אוהל - תורם כסף שמשמש כולו לרכישת האוהלים והציוד ההומניטרי הנחוץ. זה נשמע אולי כמו קלישאה אבל גם כאן, כל שקל מצטרף ביחד ומסייע. כשאני חושבת על מה שעלול להתרחש אל מול עינינו אני נרעדת. אני ומצפה שמדינת ישראל תעשה כל שביכולתה, בלי לסכן את עצמה, כדי למנוע מאסד ורוסיה לטבוח באזרחי סוריה, הלב נקרע מהקולות והמראות שאנחנו שומעים משם. אסור לנו לאפשר לזה להחמיר".

אזרחים נמלטים מאזור הקרבות ליד דרעא שבדרום סוריה. רויטרס
"אסור לאפשר לזה להחמיר". פליטים נמלטים מדרעא שבדרום סוריה, השבוע/רויטרס

ארגון נוסף שחתום על הפנייה הוא "האגודה לפיתוח בינלאומי - סיד ישראל". "כגוף ששם לו למטרה לקדם את העשייה ההומניטרית של ישראל ושל ישראלים בעולם, אנו רואים בהתארגנות ובקריאה המשותפת של ארגוני הסיוע הישראלים, דוגמה לאופן בו חלקים שונים ומגוונים בציבוריות הישראלית מתגייסים כדי לסייע", אמר אלון בר, מנכ"ל הארגון. "אלו ארגונים מימין ומשמאל, מיהודה ושומרון, הגליל וממרכז הארץ. זהו מודל לאופן בו הציבור הישראלי יודע וצריך להתייצב כקול מוסרי חד וברור, ברגעים בהם העולם כל כך זקוק לקולות כאלו, במיוחד לנוכח הזוועות והמשבר בסוריה, שמתחוללים ממש על סף ביתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully