וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קצין עם כתם יהיה אחראי למוסר": ביקורת על קידום תנ"צ בכר

29.6.2018 / 22:42

גורם במשטרה מותח ביקורת על החלטת השר גלעד ארדן לקדם את תנ"צ יוסי בכר לתפקיד ראש אגף משאבי אנוש בארגון, זאת על רקע מעורבותו בפרשת העצור עומר אבו ג'ריבאן. "יש בכך מסר בעייתי, זה האיש שאחראי לערכי המוסר של השוטרים". ארדן: "מח"ש והפרקליטות לא ראו מניעה לקדמו"

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

ביקורת קשה במשטרה על החלטת השר לביטחון פנים גלעד ארדן היום (שישי) למנות את תת-ניצב יוסי בכר המכהן כסגן מפקד מחוז תל אביב במשטרה, לראש אגף משאבי אנוש בארגון. בכר, בן 48, נחשב לקצין מעורך מאוד במשטרה ומילא תפקידי מטה באגף המבצעים וכעת עם החלטת השר יועלה לדרגת ניצב.

עם זאת, בעת שכיהן כמפקד משטרת רחובות, אירעה תחת פיקודו אחת מהפרשות החמורות בתולדות משטרת ישראל, אז נהרג העצור עומר אבו ג'ריבאן. בעקבות הפרשה הודחו קצין ושוטר מתפקידם, זאת לאחר שהורשעו בבית המשפט המחוזי בירושלים ונגזרו עליהם 21 חודשי מאסר בפועל בעת שהועבר לשטחי יהודה ושומרון לאחר שנפצע.

מטה משטרת מחוז תל אביב. יותם רונן
מטה מחוז תל אביב של משטרת ישראל/יותם רונן

לטענת השניים, בכר שהיה מפקדם באותה העת, נתן להם את הפקודה להעבירו לשטחי הגדה המערבית. הוא לא הועמד לדין פלילי, אולם בהליך מדין פלילי אולם בהליך משמעתי נרשמה לו הערה פיקודית ומאז הוא שימש רק בתפקידי מטה במשטרה ולא פיקד על יחידה.

במשטרה מתחו ביקורת על החלטת השר, ואמרו כי היא מדיפה 'ריח רע'. "ראש אגף משאבי האנוש של המשטרה הוא האיש אחראי על ערכי המוסר של כל שוטר ושוטרת", הסביר אחד הגורמים בארגון. "הוא האיש שאחראי לבחור מי ראוי להיות שוטר ואחר כך מי ראוי להיות מפקד במשטרה. הוא הקצין שאחראי על כל מערך המשמעת במשטרה. מינוי של קצין שיש לו כתם שחור כזה לתפקיד כזה - זו אמירה לא טובה לכלל שוטרי ישראל".

תחילת הפרשה שהתעוררה מחדש עם ההודעה על המינוי וחוללה סערה בקרב פיקוד המשטרה בחודש מאי 2008. עומר אבו ג'ריבאן גנב כלי רכב ונסע איתו בכביש 6. במהלך הנסיעה אירעה תאונה וכלי הרכב התהפך. ג'ריבאן נפצע פונה לבית החולים שיבא תל השומר ובמשך שבועיים היה מאושפז שם עם פגיעות קשות. לאחר כשבועיים, בעודו מחובר לצנתר בשלפוחית השתן (קתתר), עם חבלות קשות ואי יכולת לאכול בעצמו הוא שוחרר מבית החולים ובתיאום עם פיקוד משטרת רחובות, העיר בה נגנב הרכב, הגיעו שוטרים לבית החולים שיבא ועצרו אותו.

עוד באותו נושא

מסר חיובי לאלשיך? ארדן אישר את סבב מינוי הניצבים לבקשת המפכ"ל

לכתבה המלאה
ערעורם של ברוך פרץ ואסף יקותיאלי, השוטרים שהורשעו במותו של עומר אבו ג'ריבאן. ינואר 2013. טלי מאייר
הורשע בגרימת מוות ברשלנות. יקותיאלי בבית המשפט ב-2013/טלי מאייר

אלא שבשל מצבו הרפואי לא היה ניתן להכניסו למתקן מעצר רגיל והוא היה אמור להיקלט כעצור בבית החולים של שב"ס. בשב"ס דחו את קליטת העצור בשל חוסר מקום. בשלב הזה החליט בכר שהיה מפקד התחנה לגרש את העצור משטחי ישראל ולהעבירו למחסום מכבים. על פי הגרסה שמסר לחוקריו, הוא הנחה את הקצין התורן ברוך פרץ להעביר באמצעות ניידת של התחנה ג'ריבאן לידי שוטרי מג"ב או חיילי צה"ל במחסום כדי שאלו יעבירו אותו לשטחי הגדה המערבית.

מהתחקירים עולה כי בכר התעלם ממצבו הרפואי של ג'ריבאן שרק השתחרר מאשפוז ויכולתו לתפקד באופן עצמאי הייתה נמוכה למדי. ג'ריבאן הועלה על ניידת שעליה פיקד השוטר אסף יקותיאל ובה היו שוטרת שח"מ ומתנדב. כשהגיעו למחסום הם לא מצאו גורם צבאי שיקלוט את ג'ריבאן, וכך השוטר יקותיאל בהתייעצות עם הקצין התורן פרץ החליטו להיכנס לשטחים, ולהשאירו סמוך למחנה עופר בצדי כביש 443 ללא מים ומזון. כעבור יומיים נמצאה גופתו. נתיחה שלאחר המוות העלתה כי הוא מת מהתייבשות.

"אין טלטלה בשום מקום"- ארדן אמר כי ה"סאגה" בנושא מינוי המפכ"ל וכהונתו של אלשיך היא "בעיקר בתקשורת". שי מכלוף
השר גלעד ארדן/שי מכלוף

במהלך חקירת המחלקה לחקירת שוטרים ובמהלך המשפט טענו השוטר והקצין כי ביצעו פקודה שאותה נתן בכר שהיה מפקדם. הם גם טענו אז כי מפקדם בכר וקצין נוספים במשטרה מפקירים אותם לנפשם מול ההליך הפלילי. לאחר משא ומתן בין המדינה למשפחתו של ג'ריבאן פיצתה המדינה את המשפחה בשל רשלנות המשטרה בסכום כולל של 900 אלף שקלים.

מטעם השר ארדן נמסר: "תת-ניצב יוסי בכר הינו קצין משטרה מצטיין שמילא שורה ארוכה של תפקידים בארגון וזוכה להערכה רבה על תפקודו. בשנת 2008, נערכה חקירת מח"ש ובסיומה הוחלט על מתן הערה פיקודית בלבד בשל אחריותו האדמיניסטרטיבית ולא האישית כמפקד התחנה. מאז, המשיך בכר את שירותו במשטרה בשורת תפקידים וקודם לדרגת תת-ניצב. מינויו הנוכחי של הובא לידיעת מח"ש ולידיעת פרקליטות המדינה, שלא ראו שום מניעה להמשיך ולקדמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully