וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש על חוק הגיוס החדש: "מעורר קשיים משפטיים משמעותיים"

28.6.2018 / 10:20

לוואלה! NEWS נודע כי היועץ מנדלבליט צפוי להעביר בתחילת השבוע את חוות דעתו המלאה לשרים, לפני שתעלה ההצעה לקריאה ראשונה במליאה. חרף הקשיים שהצביע עליהם, הוא סבור ש"אין מניעה משפטית להניחה בפני הממשלה ולאשרה"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

פרסום ראשון: היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סבור כי הצעת חוק הגיוס החדשה "מעוררת קשיים משפטיים משמעותיים" - כך נודע לוואלה! NEWS. עם זאת, מנדלבליט הבהיר כי "אין מניעה משפטית להניחה בפני הממשלה ולאשרה". מיד אחרי שהופץ נוסח החוק, התקיימו דיונים במשרד המשפטים בנוכחות נציגי היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, ואלה הציגו התנגדויות וקשיים משפטיים ומקצועיים שונים בתזכיר החוק. מנדלבליט צפוי להעביר את חוות דעתו המלאה בפני ועדת השרים לענייני חקיקה בתחילת השבוע.

חוק הגיוס יגיע לאישור בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ביום שני. ש"ס ויהדות התורה הודיעו כי יתנגדו בהצבעה, זאת מתוך הנחה כי הח"כים הערביים ייעדרו מההצבעה וחברי הכנסת של יש עתיד יצביעו בעד, כפי שהצהיר יו"ר המפלגה, ח"כ יאיר לפיד. אם ישנה את דעתו, החרדים ייאלצו להימנע בהצבעה כדי להשיג רוב בקואליציה.

ביום שני בצהריים יסתיימו 21 הימים של תזכיר חוק הגיוס ואז ניתן יהיה להביאו לאישור וועדת השרים לחקיקה, ומאוחר יותר באותו היום לקריאה ראשונה במליאה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר השבוע כי "לאחר הקריאה הראשונה תתקיים התדיינות בין כל מרכיבי הקואליציה על מנת להגיע להסכמה רחבה לקראת הקריאה השנייה והשלישית".

ועדת החוקה - היועמ"ש מנדלבליט מגיע לוועדת החוקה בכנסת. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
קשיים משמעותיים. היועמ"ש בכנסת, אתמול/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

בקואליציה נערך גיוס כללי לטובת ההצבעה הקרובה, נתניהו הנחה את כל שרי הממשלה לבטל את נסיעותיהם לחו"ל בשבוע הקרוב - זאת כדי שיוכלו לתמוך בהצבעה. "יש להצבעה משקל משמעותי על עתיד הממשלה", אמר גורם בקואליציה. "לא אמורות להיות לנו בעיות עם רוב אבל אנחנו עם יד על הדופק". גם לפיד הורה לכל חברי מפלגתו לבטל תכניות או נסיעות לחו"ל, לרבות נסיעה מתוכננת של ח"כ אלעזר שטרן לסין.

התנגדות המפלגות החרדיות למתווה הגיוס מבוססת על הוראתה של מועצת גדולי התורה של סיעת אגודת ישראל, הפלג החסידי ביהדות התורה, שלפיה יש לפרוש מהקואליציה אם חוק הגיוס החדש יאושר, אלא במקרה של תיאום עמם ובכפוף להסכמתם. ההחלטה מחייבת את סגני השרים יעקב ליצמן ומנחם אליעזר מוזס. היא אינה נוגעת לנציגי הליטאים - חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר ולא את חברי מפלגת ש"ס, אולם אלה יישרו איתה קו.

עוד באותו נושא

בעקבות איומים על חייהם: תוגברה האבטחה סביב ח"כ גפני ומקלב

לכתבה המלאה

שלושה שבועות בלבד לקדם את חוק הגיוס

חוק הגיוס מבוסס על המלצות שהגישה הוועדה לבחינת גיוס בני הציבור החרדי במשרד הביטחון. עיקריה נוגעים להוספת מסלולי שירות מותאמים לציבור החרדי שיקדמו השתלבות בתעסוקה. לצדם ממליצים הרחבה של סנקציות מנהליות נגד עריקים ומשתמטים, קביעת יעדי גיוס חדשים לצה"ל ולשירות הלאומי, העלאה שנתית הדרגתית במספר המשרתים וסנקציות כלכליות משמעותיות על אי-עמידה ביעדי הגיוס. הסעיף האחרון הוא זה שמעורר את התנגדות העיקרית של המפלגות החרדיות. נוסח החוק קובע כי אי-עמידה ב-85% מיעדי הגיוס במשך שלוש שנים ברציפות תביא לביטול התיקון לחוק באופן מיידי.

מושב הקיץ של הכנסת צפוי להסתיים בעוד כחודש, ולממשלה יהיו שלושה שבועות בלבד לקדם את חוק הגיוס, בכפוף לשינויים שדורשים החרדים. השבוע אישרה ועדת הכנסת את הקמת הוועדה שתדון בחוק מיד אחרי אישורו בקריאה ראשונה. הוועדה תכלול 13 ח"כים, 7 מהקואליציה ו-6 מהאופוזיציה. בראש הועדה יעמוד יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם. חברי הוועדה הנוספים שנבחרו הם מיקי זוהר, דוד ביטן, אחמד טיבי, אלעזר שטרן, מירב בן ארי, בצלאל סמוטריץ', יואב בן צור, אורי מקלב, עודד פורר, מיכל רוזין, אייל בן ראובן ועמר בר-לב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully