וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת פולין נסוגה: חוק השואה ישונה ולא יכלול עונש מאסר

27.6.2018 / 16:30

הבית התחתון בפרלמנט אישר את ביטול הפן הפלילי בחוק, הקובע עונשי מאסר למי שיקשור בין האומה הפולנית או אזרחיה לפשעי הנאצים. "מקווה לשיפור ביחסים עם ישראל", אמר ראש הממשלה, שיכנס מסיבת עיתונאים במקביל לנתניהו בערב

עריכה: יאיר דניאל

הבית התחתון של פולין אישר היום (רביעי) שינוי בחוק השואה השנוי במחלוקת, שלא יכלול עוד עונשי מאסר למי שרומז על מעורבות המדינה או אזרחיה בשואה אלא יסתפק בהליך אזרחי בלבד. עתה החוק בגרסתו החדשה יעבור לסנאט, ולאחר מכן לשולחן הנשיא אנדז'יי דודה, שביקש להתייעץ עם בית המשפט החוקתי לאחר שחתם עליו בפברואר ובכך למעשה הקפיא את החוק. ראש הממשלה מתאוש מורביצקי אמר כי הוא מקווה שהתיקון יוביל לשיפור ביחסים עם ישראל.

החוק, שקבע כי קישור בין פשעי הנאצים לאומה הפולנית ושימוש במונח "מחנות השמדה פולניים" הם עילה להעמדה לדין, גרם למתיחות בין ישראל לפולין וגרר ביקורת מצד ארצות הברית. הגינויים הבינלאומיים לחוק הציתו גל של התבטאויות אנטישמיות במדינה המזרח אירופית, כשראש הממשלה אמר בעצמו בפברואר כי זאת הוכחה לכך ש"העולם מוטה נגד פולין".

ואולם, פניית הפרסה הגיעה ברקע הלחץ שמפעיל האיחוד האירופי על הממשלה הלאומנית בוורשה שמואשמת בפגיעה בעצמאות בתי המשפט שלה. מפלגת השלטון "חוק וצדק" מחפשת לשפר את קשריה עם ממשלו של דונלד טראמפ, שהפעיל לחץ רב על שינוי החוק שהוגדר על ידי מומחים כשכתוב ההיסטוריה.

לקריאה נוספת בנושא
בשל דבריו במצעד החיים: תביעה נגד ריבלין בפולין על הפרת חוק השואה
בעקבות הלחץ של ישראל: פולין מקפיאה את יישום חוק השואה

מצעד החיים בפולין, 12 באפריל 2018. רויטרס
מצעד החיים באושוויץ, אפריל/רויטרס

במהלך הדיון המזורז בשינוי נוסח החוק, אמר ראש הממשלה למחוקקים כי הוא סבור שיש להשית עונשי מאסר על מי שקושר בין פולין לפשעים הנאציים, אך הוא הודה כי על ממשלתו לקחת בחשבון את היותה חלק מהקהילה הבינלאומית. מחוקק במפלגתו, ששמר על עילום שם, אמר לרויטרס כי הלחץ מצד ארצות הברית היה הגורם המכריע בשינוי המפתיע.

עוד לפני השינוי אמר ראש לשכתו מיכאל דוורז'יק בריאיון לרדיו הציבורי כי מטרת החוק הייתה "להגן על שמה הטוב של פולין" והשינוי המסתמן יבטל את ההליך הפלילי.

באפריל האחרון, ארגון ימין קיצוני ביקש לפתוח בבדיקה אם נשיא המדינה ראובן ריבלין הפר את החוק במהלך נאום שנשא במצעד החיים במדינה, אך זה לא הבשיל מעבר לכך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי במהלך הדיון על חוק השואה בבית הנבחרים, וורשה, פולין 27 ביוני 2018. רויטרס
נכנע ללחץ. מורביצקי בפרלמנט, היום/רויטרס

בישראל בירכו על השינוי המסתמן בחוק, לצד קריאות לבטלו לחלוטין. "שמח על ההחלטה להחזיר את חוק הכחשת השואה הפולני לדיון מחודש ומקווה מאוד שייגנז", אמר יו"ר העבודה והמחנה הציוני, אבי גבאי. "את ההיסטוריה אי אפשר לנקות ואי אפשר לשנות".

חברת מפלגתו, ח"כ איילת נחמיאס ורבין, שהובילה את המחאה הפרלמנטרית בעניין אמרה: "אני מקווה שבכך מסתיימת סאגה מבישה נוספת בהיסטוריה של פולין.

לדבריה, "בנושא כאוב כל כך אי-אפשר לדבר על ניצחון ההיסטוריה (והשפיות), אבל אפשר לדבר על רגע משמעותי שבו רק עמידה איתנה על ארועים מסוייטים של עמנו שהתרחשו על עמדת פולין, ומניעת עיוות ההיסטוריה, הובילו להחלטת ראש ממשלת פולין. עלינו לוודא שיוזמה כזאת לא תתרחש שוב בעתיד".

מנגד, יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד אמר כי "תיקון החוק הפולני הוא בדיחה גרועה" וכי "החוק הזה צריך להימחק מספר החוקים של פולין. שיבטלו את החוק השערורייתי ויבקשו סליחה מהנספים".

(עדכון ראשון: 9:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully