וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוהלים, גדרות ויישור חול: המסיבה שמסכנת את החוף האהוב על צבי הים

27.6.2018 / 15:10

הכנות למסיבת חוף סמוך לשפך נחל חדרה, שם צבי ים הנתונים בסכנת הכחדה נוהגים להטיל, הכעיסו את ארגוני הסביבה. "השתלטות על נכס ציבורי, ייתכן נזק ארוך טווח", נטען. העירייה העתיקה את האירוע - אך דחתה את הביקורת: "כל ההיתרים התקבלו"

עריכה: תום זואילי

בחברה להגנת הטבע ובמשרד להגנת הסביבה זועמים בימים אלה על עיריית חדרה בעקבות הכנות נמרצות למסיבות חוף ענקית שתתקיים ביום חמישי - בשטח המוגדר כפארק האהוב על צבי הים. אוהלים כבר הוקמו, חלק נרחב מהחוף גודר, וזאת בין היתר כדי שאפשר יהיה לגבות 250-350 שקלים למשתתף. בחברת "נחלים", החברה לפיתוח התיירות של עיריית חדרה, העריכו עבור אנשי החברה להגנת הטבע כי כ-1,000-1,500 בליינים יגיעו לאירוע.

מיקום האירוע שנבחר הוא שטח חוף חולי טבעי, בעל חשיבות למערכת האקולוגית הימית והחופית. איריס ארבל ואמיר וינר, אנשי החברה להגנת הטבע בחדרה, הסבירו כי "מדובר בשטח רגיש ביותר, שכל הפרעה בו יוצרת נזקים ארוכי טווח לטבע, בייחוד בעונה הזו, מאי-ספטמבר, שהיא עונת הרבייה והקינון של צבי-ים, משני מינים הנתונים בסכנת הכחדה חמורה".

עוד בוואלה! NEWS:
צה"ל תקף חוליית משגרי בלוני תבערה; כעשר רקטות נורו לעבר ישראל
בעקבות איומים על חייהם: תוגברה האבטחה סביב ח"כ גפני ומקלב
בתום חודשיים של מצוד: הרוצח קטוע הרגל מכפר קאסם נלכד - בביתו

דייג אוהב צבים? עשרות צבי ים שנלכדו ברשתות דייגי הכפר ג'סר א-זרקא, שוחררו חזרה לים בסיוע הרט"ג. ערן גילווארג
"מדובר בשטח רגיש שבו כל הפרעה יוצרת נזקים ארוכי טווח לטבע"/ערן גילווארג
אוהלים המסכנים צבי ים שהוקמו לקראת מסיבת חוף בחדרה. החברה להגנת הטבע, אתר רשמי
האוהלים שהוקמו על החוף/אתר רשמי, החברה להגנת הטבע

לחרדתם של אנשי החברה להגנת הטבע, השבוע הם צפו בטרקטור שעסק ביישור החול כחלק מההכנות לאירוע והם חוששים כי "במידה וצבות ים הטילו בלילה שקדם לעבודות הללו, משמעות הדבר כי הביצים שהוטלו הושמדו". הם גם טוענים בשולי הדברים כי מדובר בעבירה נוספת, על איסור נהיגה ברכב בתחום חוף הים.

"זה מטורף", אמרה ארבל לוואלה! NEWS. "מדובר בפגיעה גסה. אני לא יודעת כמה זה הפיך בכלל, הם פשוט שיטחו את החוף. קשה להבין השתלטות כזו של חברה פרטית על נכס שהוא ציבורי".

מטעם החברה להגנת הטבע פנו השניים במכתב בהול לראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה צביקה גנדלמן - המורחק בימים אלה מהעירייה - ולסגניתו חדווה יחזקאלי, עם העתקים למשרד להגנת הסביבה, ליחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה ולמתכננת מחוז חיפה ויו"ר הוועדה המחוזית במינהל התכנון.

אוהלים המסכנים צבי ים שהוקמו לקראת מסיבת חוף בחדרה. החברה להגנת הטבע, אתר רשמי
אוהלים המסכנים צבי ים שהוקמו לקראת מסיבת חוף בחדרה/אתר רשמי, החברה להגנת הטבע

לדבריהם, חברת ההפקות המקימה את האירוע קיבלה את הרישיון לקיומו מעיריית חדרה. "תמוה בעיננו כיצד ניתן רישיון עסק ואישור לאירוע על חוף הים ובפרט כאשר מדובר באירוע פרטי שאיננו מיועד לרווחת כלל הציבור", כתבו בפנייתם. "מבלי להתייעץ עם הגופים העוסקים בשמירת הטבע והחופים, ובפרט המשרד להגנת הסביבה - היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית ורשות הטבע והגנים".

בנוסף לכך, הם טענו כי מדובר באירוע הטעון אישור של הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הולחו"ף) וכי הפעילות הזו מנוגדת למדיניות הוועדה. הם דרשו את סילוק הגידור ועצירת כל עבודה נוספת, ביטול האירוע עד לקבלת כל האישורים הנדרשים כדין, בכלל זה תיאום עם המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים והולחו"ף. פנייה דומה קיבלה יחזקאלי גם משלמה כ"ץ, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה.

רצועת חוף בחדרה שעליה תוכננה מסיבה המסכנת צבי ים. החברה להגנת הטבע, אתר רשמי
רצועת חוף בחדרה שעליה תוכננה מסיבה המסכנת צבי ים/אתר רשמי, החברה להגנת הטבע

סגנית ראש העיר יחזקאלי אמרה כי "המארגנים עומדים בכל התנאים והם קיבלו את כל ההיתרים" וכי "לא צריך להגזים. הם לא חוסמים שום חוף. מי שהתעסק עם זה אצלנו היה מהנדס העיר. המשטרה חייבה אותם לתחם את המקום. אבל למרות הכל המשרד להגנת הסביבה הודיע לנו היום שהוא מתנגד".

"אם אתה שואל אותי אז שם אין צבים", הוסיפה יחזקאלי. "אבל אני לא רוצה להתווכח איתם". לדבריה, אתמול בצהריים כבר הורתה העירייה למארגנים לפנות את החוף ולהעתיק את האירוע לפארק נחל חדרה.

הבוקר אמרה יחזקאלי בשיחה עם וואלה! NEWS: "אני רק חושבת על הצבים המסכנים נעשה לי רע. מתברר שאת הרישיון נתנו להם בעמותת 'נחלים', גוף הסמך של עיריית חדרה. בכירים בעירייה יצאו הבוקר למקום כעת ונראה מה אפשר לעשות כדי שיפרקו את הכול ויעבירו את המסיבה לפארק".

שחרור צבי ים בחוף עתלית  22 באפריל 2018. ערן גילווארג, מערכת וואלה! NEWS
חשש שהושמדו ביצים של צבות ים/מערכת וואלה! NEWS, ערן גילווארג

רוכשי כרטיסים כבר זועמים ברשת על הרשויות והעמותות הירוקות "המשביתות את השמחה" שתוכננה לחוף. בחברה להגנת הטבע הבטיחו לעקוב ולראות שהחוף חוזר לקדמותו, לרשות הרבים ולרשות הצבים.

מרשות הטבע והגנים נמסר כי "בכל יום שבו מתבצעות עבודות בשטח בתקופה זו של שיא עונת ההטלה ובעונה מרובת הטלות, כדוגמת חסימת הגישה לחוף, גדר מקבילה לים אשר מונעות שימוש בחוף, אוהלים שממוקמים על אתרי ההטלה, פינוי חול ויישור החוף כמו גם תאורה, רעש ונוכחות אדם במהלך ליל האירוע - כל אלה יפגעו פגיעה ממשית ועכשווית בסביבה החופית ואתה באוכלוסיית צבי הים הנמצאת בסכנת הכחדה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "המשרד להגנת הסביבה מבהיר כי לאף גוף אין אישור לקיים אירוע המוני על החוף, שהוא נכס של הציבור ושייך לו. נציגי המשרד להגנת הסביבה הגיעו לחוף חדרה ודרשו באופן מיידי ממארגני המסיבה לפרק את המתחם הבלתי חוקי. כמו כן, בכוונת המשרד להגנת הסביבה לבדוק את הנסיבות ולהשתמש באמצעי האכיפה העומדים לרשותו"

מתחילת עונת ההטלה אותרו 11 קיני צבים באזור חדרה

חוף חדרה הצפוני, בין כפר הדייגים מדרום ושפך נחל חדרה מצפון הוא באורך של 1.5 ק"מ לערך. בחלקו הדרומי החוף סלעי ובעל רצועת חוף צרה, וככל שמצפינים מתרחבת רצועת החוף עד לשיא בצמוד לשפך הנחל. ברצועה זו מטילות מידי שנה את ביציהן צבות ים ירוקות וחומות, וכבר השנה הוטלו 3 קינים בחלקו הצפוני על ידי 2 צבות שונות בחוף זה.

הצבות מטילות גם מצפון לאורות רבין ואף מדרום לכפר הדייגים בחוף אולגה המוכרז. למעשה, מתחילת עונת ההטלה 2018 הוטלו 11 קינים: 4 בחוף אולגה המוכרז, 3 בחוף שפך נחל חדרה, ו-4 קינים בחוף שצמוד ומצפון לתחנת אורות רבין, כולם "אוכלוסיית חדרה".

"קינים אלו הוטלו על ידי צבות שבקעו בחופים אלו לפני עשרות שנים, עוד בטרם הקמת אורות רבין או הכרזת החופים, ומנסות ושבות להטיל במה שנשאר מהם", הסביר אקולוג רשות הטבע והגנים ד"ר יריב מליחי.

מסיבת ענק בחופי חדרה עלולה לגרום נזק רב לשטח ולצבי ים הנמצאים בסכנת הכחדה. אתר רשמי
אתר המסיבה המתוכנן בשטח החוף/אתר רשמי

בחוות דעת שהגיש היום ד"ר מליחי ליחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, הוא קובע, כי "ניתן לראות בבירור כי שיא העונה הוא בחודשים יוני-יולי שבהם הוטלו 85% מכלל הקינים מאז 2010". עוד דיווח מליחי כי "בקטע הרחב של החוף, בואכה שפך הנחל, מתבצעות מזה 48 שעות עבודות הכוללות הקמת אוהלים, גידור החוף, פינוי חול ויישורו על ידי כלים מכניים כבדים וכן נסיעה על חוף הים".

לדבריו, "שלושה קינים כבר הוטלו העונה בחוף שפך הנחל, והם חלק ממחזור ההטלה של נקבות המטילות עד חמש פעמים בעונה". ד"ר מליחי קובע עוד כי "לאור זאת, בכל יום שבו מתבצעות פעולות בתקופה זו של שיא עונת ההטלה ובעונה מרובת הטלות, פעולות החוסמת את הגישה לחוף, מונעות את השימוש בחוף, פוגעות באתרי ההטלה ומפריעות לתהליך ההטלה. מדובר בפגיעה ממשית ועכשווית בסביבה החופית ואיתה באוכלוסיית צבי הים הנמצאת בסכנת הכחדה".

בין הפעולות שבוצעו בחוף ואותן מנה מליחי: הקמת גדר מקבילה לים, הצבת אוהלים על אתרי ההטלה המיועדים, פינוי חול ויישור החוף והצבת מכשירים הגורמים לתאורה, רעש ולנוכחות אדם במהלך ליל האירוע.

מעמותת "צלול" נמסר: "עיריית חדרה, שלא בסמכותה, משכירה את הטבע בניגוד לחוק ולכל המרבה במחיר. זאת שערורייה שמובילה לפגיעה בחוף ובטבע, לפגיעה בצבי הים שנמצאים בשיא עונת ההטלה, לעבירה על חוק החופים שאוסר עלייה עם רכב על החול, גידור החוף, קיום אירוע על קו המים, לדחפור שביצע פילוס לשטח ועוד".

בעמותה הוסיפו כי פנו לעיריית חדרה, למשרד להגנת הסביבה ולרשות הטבע והגנים על מנת "לעצור זאת במידי ולקנוס את כל הנוגעים בדבר על הפגיעה והנזק שנגרם. מקומם לדעת שפארק חדרה נמצא בסמוך לחוף וממתין לאירועים מסוג זה".

(עדכון ראשון: 8:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully