וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל נגד נציב קבילות החיילים: דורש דיון דחוף על הדוח החריף

27.6.2018 / 0:45

לוואלה! NEWS נודע כי איזנקוט הופתע מהדוח השנתי של אלוף (במיל') יצחק בריק, שהתריע מפני פגיעה ברמה המקצועית של צה"ל ומירידה במוטיבציה של קצינים להישאר בקבע. הרמטכ"ל מתכוון להציג נתונים הפוכים בדיון בוועדת החוץ והביטחון

צילום: יותם רונן, עריכה: שניר דבוש

הרמטכ"ל גדי איזנקוט מתכוון להציג נתונים הפוכים מאלו שהציג אתמול נציב קבילות החיילים אלוף (במיל') יצחק בריק ולשכת הרמטכ"ל העבירה מכתב למזכיר ועדת חוץ וביטחון בכנסת במטרה לקיים דיון דחוף על סטטוס מוכנות וכשירות צה"ל למלחמה - כך נודע אתמול (שלישי) לוואלה! NEWS. לדברי גורמי ביטחון הנציב לא הציג לרמטכ"ל ולחברי פורום המטה הכללי את הדוח המלא והם הופתעו מנחרצות דבריו במסיבת העיתונאים שבה נחשפו הנתונים.

בדוח התייחס בין היתר הנציב למצב משרתי הקבע בצה"ל, וציין כי משיחות שערך עם מפקדי פלוגות ועם קצינים בדרגת סרן במערכים שונים בצבא הוא התרשם כי "רבים מהקצינים הטובים שצה"ל מעוניין בהמשך שירותם, אינם בהכרח רואים את עצמם מתחייבים לשירות קבע ארוך". זאת לדבריו, בין השאר, בשל עומס בעבודה ושחיקה, כתוצאה מקיצוצי כוח אדם מ"אי-הורדת משימות בהתאם".

הרמטכ"ל אייזנקוט: "המחוייבות שלנו להחזיר את הבנים הביתה - משימה שטרם הסתיימה". רוני כנפו
איזנקוט/רוני כנפו

בנוסף לכך הצביע הנציב על מצבים שנוצרו לעיתים בהם איש קבע אחד אחראי לעבודה שעשו שלושה אנשי קבע טרם הקיצוץ. "מפקדים זוטרים ביחידות קרביות הנמצאים בתעסוקה העידו לפני כי לעיתים מוטלות עליהם מטלות שאי אפשר לעמוד בהן בשל דילול הכוחות אל מול המשימות", הוסיף אלוף (במיל') בריק. "רבים מהמפקדים לא מעזים לומר למפקדיהם שהם אינם יכולים לבצע את הנדרש מהם בנתונים אלה, שמא יבולע להם. יוצא אפוא כי לעיתים 'החבל נמתח עד הקצה'".

לדבריו, בשל כך סובלים חיילים וקצינים רבים מ"שחיקה, חוסר שינה ואי-ביצוע פקודות" והמצב אף עלול לגרום "לאובדן מוטיבציה להמשיך בשירות הקבע". הנציב הוסיף כי "הצבא עלול להיתפס כבינוני כאשר מרדדים תהליכים ואין מקפידים על ביצוע פקודות. אני מתרשם כי יותר מאשר בעבר, המשפחה הפכה גם היא למרכיב חשוב בהחלטה האם לבחור בקריירה צבאית הדורשת לרוב שירות רחוק מהבית, או שמא מוטב להשתחרר ולהיות קרוב ונגיש למשפחה בכל יום. לדאבוני, אני סבור כי הצבא עדיין לא נערך דיו להתמודד עם בעיה זו".

עוד באותו נושא

המשפט ליד האוטובוס והקצינה עם "הקסמים האישיים": דוח תלונות החיילים

לכתבה המלאה
דוח נקח"ל 2017: ירידה ניכרת ברצון הקצינים להתחייב לשירות קבע ארוך ושימוש מופקר בסמארטפונים. יותם רונן
אלוף/יותם רונן

הנציב אף התריע כי "לא תמיד הטובים הם אלה הרוצים להישאר בשירות לאור תחושתם, ולפיה לעיתים הבינוניים הם אלו הנשארים. ישנם קצינים טובים המרגישים שחלקים מהצבא נעשים רדודים ושטחיים, וכי הם אינם מעוניינים להישאר במסגרת מעין זו". עוד כתב הנציב בדוח, "לפני כשנתיים התרעתי בדוח השנתי שיצא תחת ידי ושהוצג לפני פורום המטכ"ל, לפני שר הביטחון ולפני ועדת החוץ והביטחון על שיש תוצאות קשות לקיצוץ של אלפי אנשי קבע בתוכנית הרב-שנתית 'גדעון'".

לדבריו, באותו דוח קודם הזהיר מפני "פגיעה קשה במערך תומכי הלחימה, בבסיסי ההכשרה וההדרכה והאימונים בדרום הארץ ובאיכות האימונים" וכן מפני "קיצור ההכשרות ופגיעה ברמה המקצועית; פגיעה קשה בכוח האדם בשירות הקבע במחסני החירום; אובדן של מאות מיליוני שקלים בשנה ב'אחזקת שבר', בשחיקת ציוד, בפסילת תחמושת, באובדנים ובפגיעה בביטחון השוטף".

קבילות חיילים נתונים 2017. עיבוד תמונה
קבילות חיילים נתונים 2017/עיבוד תמונה

הנציב אף מתח ביקורת על כך שביחידות רבות של צה"ל אין הקפדה על שגרת הטיפולים בנשק, בציוד הלחימה ובמערך הרכבים הקרביים המשוריינים (רק"מ). "בכלל זה לא תמיד מתקיימים מסדרי בוקר לטיפול בנשק אישי וטיפולים סדורים בטנקים וברק"מ, הן בשגרה והן לאחר אימונים", הוסיף. "באחד מביקוריי אף נחשפתי לכך שאחד מבסיסי האימונים המרכזיים שכר חברה אזרחית לניקוי כלי הנשק לאחר אימונים. חיילים, שאינם מטפלים ברק"מ, בציוד לחימה ובציוד אישי כנדרש בעת שגרה, לא ידעו לעשות זאת בשעת חירום, דבר שיוביל לחוסר כשירות ולחוסר יכולת לעמוד במשימות".

(עדכון ראשון: 19:25)

קבילות חיילים נתונים 2017. עיבוד תמונה
קבילות חיילים נתונים 2017/עיבוד תמונה
קבילות חיילים נתונים 2017. עיבוד תמונה
קבילות חיילים נתונים 2017/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully