וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לטראמפ: העליון אישר את הצו המונע הגירה מ-5 מדינות מוסלמיות

26.6.2018 / 17:30

ההרכב השמרני של בית המשפט הכריע לטובת הנשיא וסיים לעת עתה את הקרב המשפטי שחסם חלקים מהמדיניות בטענה לאפליה פסולה. טראמפ חגג את הפסיקה - "וואו" - אך ארגוני זכויות אדם גינו

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

בית המשפט העליון בארצות הברית אישר היום (שלישי) את צו ההגירה של טראמפ, המונע כניסת מהגרים מחמש מדינות בעלות רוב מוסלמי. הפסיקה, שהתקבלה ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה, סיימה לעת עתה את המאבק המשפטי בבתי המשפט סביב השאלה אם המדיניות מייצגת אפליה אסור נגד מוסלמים.

טראמפ הכריז ניצחון אחרי שבתי משפט בערכאות נמוכות יותר חסמו את הצו שעליו הכריז בספטמבר כמו גם שתי גרסאות קודמות של הצו. הערעורים הוגשו על ידי מדינת הוואי ומדינות אחרות שבשליטת הדמוקרטים. "וואו", כתב הנשיא בטוויטר אחרי ההחלטה.

הצו הנוכחי אוסר על כניסת מרבית אזרחיהן של איראן, לוב, סומליה, סוריה ותימן. גם ונצואלה וקוריאה הצפונית נכללות בצו, אולם הן לא היו מושא העתירה. צ'אד הייתה בתחילה גם היא ברשימת המדינות, אך הוסרה באפריל. בגרסאות הקודמות נכללו עיראק וסודאן.

ארגוני זכויות אדם גינו את הפסיקה. "היא תיזכר כאחד הכישלונות הגדולים ביותר של בית המשפט העליון", אמר עומאר ג'דוואט, שייצג את הארגון לזכויות האזרח (ACLU).

לקריאה נוספת בנושא
העליון לצד טראמפ: אושר צו ההגירה המונע כניסת מהגרים מ-6 מדינות

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך עצרת של מושל דרום קרוליינה מקמאסטר בקולומביה, דרום קרוליינה, ארה"ב,  25 ביוני 2018. רויטרס
בירך על הפסיקה. טראמפ/רויטרס

הרכב השופטים, שבו רוב שמרני, קבע כי העותרים לא הצליחו להוכיח כי הצו מפר את חוקי ההגירה של ארצות הברית או את התיקון הראשון בחוקה, האוסר על הממשל להעדיף קבוצה דתית אחת על השנייה.

נשיא העליון, ג'ון רוברטס, אמר כי הממשל "הציג הצדקה מספקת" בטיעונו כי המדיניות הכרחית למען הביטחון הלאומי. "לא הבענו עמדה על חוסנה של המדיניות הזו", נימק.

משמעות הפסיקה היא שהנשיא קיבל סמכות נרחבת לקבוע מי מורשה להיכנס לארצות הברית, וכי הוא יוכל להוסיף מדינות נוספות לצו הנוכחי. הנשיא טוען כי המדיניות הכרחית כדי להגן על המדינה מפני מתקפות טרור של גורמי אסלאם קיצוני.

העותרים טענו כי המדיניות של טראמפ מבוססת על עוינותו כלפי מוסלמים, שאותה הביע לטענתם במהלך קמפיין הבחירות שלו ב-2016. בתור מועמד, קרא טראמפ ל"איסור מוחלט על כניסת מוסלמים לארצות הברית".

דעת המיעוט השוותה בין הפסיקה הנוכחית לזו שהתקבלה ב-1944 ואשררה את החלטת הממשל להחזיק אזרחים ממוצא יפני במחנות מעצר, אך רוברטס דחה את ההשוואה ואמר כי מחנות המעצר בזמן מלחמת העולם השנייה היו "לא חוקיים ומעבר לסמכות הנשיאותית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טראמפ מברך על פסיקת העליון

הכרעת העליון התקבלה ברקע הסערה סביב ההגירה מגבולה הדרומי של ארצות הברית, שבמסגרתה הפרידו הרשויות בין ילדים להוריהם כדי להרתיע אותם. עם זאת, בשל לחץ ציבורי כבד, חתם טראמפ על צו האוסר על הנוהג בעודו קורא להחרמת חוקי ההגירה ולגירושים מהירים ללא משפט. בינתיים, הפסיקו סוכנויות אכיפת החוק לשלוח הוריהם עם ילדים לבתי המשפט, בצעד נוסף שמערער את מדיניות "אפס הסובלנות" של הממשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully