וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת וואלה! NEWS: אילו רשויות מקומיות יממנו מצלמות בפעוטונים?

בעקבות אירועי התעללות החמורים בגני הילדים, על עיריות רבות ברחבי הארץ מופעל לחץ לפעול כדי למנוע את המקרה הבא. בתל אביב ובירושלים יאשרו תוכנית למניעת התופעה, בהרצליה הודיעו שיותקנו מצלמות ובבאר שבע ימתינו להחלטת הממשלה. הרשימה המלאה

צלמים זמניים מורשים

ארבעה חודשים לפני שאלפי אזרחים ברחבי ישראל יממשו את זכותם הדמוקרטית ויגיעו אל הקלפיות כדי לבחור את ראש הרשות המקומית שלהם, נראה שלנוכח שורת מקרי אלימות והתעללות בפעוטונים ברחבי הארץ, נושא חדש צפוי להופיע במצעי הבחירות של המתמודדים. מאז האירועים הקשים בפתח תקווה, גבעתיים ורמת גן בהם נפלו פעוטות למקרי אלימות קשים, מד הלחץ של רבבות הורים מגיע לשיאים חדשים. ההורים דורשים את הגברת הפיקוח על הגורמים המטפלים בילדיהם. באילו עיריות ערים לחששות והחלו לפעול, ובאילו נרדמו? בדיקת וואלה! NEWS.

העירייה הראשונה שהייתה ערה לחששות ודאגות ההורים היתה עיריית תל אביב, שאישרה תוכנית המרכזת את הטיפול בגילאי לידה עד שלוש. התכנית כוללת: ריכוז הטיפול במנהל החינוך, מתוך הבנה כי המנהל יידע להכיר בחשיבות הצרכים השונים ושמירה על רצף חינוכי מגיל לידה ועד גיל 18. במסגרת התכנית יגדלו היצע המסגרות לגיל הרך, הקצאת נכסים עירוניים לשימוש כמסגרות לגיל הרך.

הפגנת הורים להצבת פיקוח בגני ילדים, 10 ביוני 2018. ראובן קסטרו
הפגנת הורים למען התקנת מצלמות בגני ילדים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

בבירת ישראל, ירושלים הודיעה העירייה שהיא מקימה מחלקה מיוחדת שתתמקד בגיל הרך, כמו כן יפעלו ליצירת מערך הדרכה והנחייה של הצוותים המקצועיים במסגרות היום. כמו כן, בישיבת מועצת העיר השבוע צפויה לעלות להצבעה הצעה של חברת המועצה עינב בר-כהן (סיעת התעוררות) בנושא הבטיחות במעונות היום. בר-כהן מציעה להגדיל את מספר מעונות היום והמשפחתונים הנמצאים תחת פיקוח העירייה.

לפי ההצעה, הגדלת מספר מעונות היום יתבצע באמצעות בינוי מואץ של מבנים חדשים למסגרות לגיל הרך, לצד עידוד מסגרות לא מפוקחות להפוך למפוקחות ויצירת תו תקן עירוני בהתאם לקריטריונים שיגובשו. בין היתר, נכתב בהצעה כי יינתנו, תמריצים, הכשרות, ייעוץ ותמיכה למסגרות שיקבלו תו תקן עירוני. בחיפה הודיעו שנבחנת האפשר להצבת מצלמות במוענות היום והפעוטונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גן "הקטנטנים של יעל" ברמת גן שבו תועדה התעללות/מערכת וואלה!, צילום מסך

באשר לשאר הארץ, נראה שבצפון הארץ ובעמקים ראשי הרשויות לא יקבלו החלטה משמעותית לפני שתתקבל החלטת ממשלה בנושא הצבת המצלמות בגני הילדים. שונה בנוף היא טבריה, שם קיבלה העירייה החלטה עקרונית של קידום הצבת מצלמות אבטחה בכל מעונות הילדים, הפרטיים והעירוניים. העירייה אף פועלת לקידום חוק עזר עירוני שיאפשר פיקוח דומה בגני ילדים עירוניים בגילאים מתקדמים יותר. במגדל העמק, ראש העיר אלי ברדה תומך בהצבת המצלמות במעונות היום ומתכוון לעלות את הנושא בישיבת ההנהלה הקרובה. ברדה, המשמש גם כיו"ר האסיפה הכללית של השלטון המקומי, מתכוון להציע לגבש את עמדת השלטון המקומי ולהנחות באופן אחיד את כלל הרשויות.

גם בעכו טרם התקבלה החלטה לגבי הצבת המצלמות במעונות היום, אולם העירייה תקיים כנס לכלל מעונות היום והגנים הפרטיים בנושא חובת הפיקוח, חוק פעוטות בסיכון וכל הקשור בחובת דיווח וריענון נהלים. מנהל החינוך ימליץ למתנ"סים המפעילים מעונות יום בפיקוח להתקין מצלמות. בג'סר א-זרקא, המועצה המקומית פועלת למען ביטחון הילדים, ומקדמת פעילויות לביטחונם ובטיחותם של הילדים הן בקרב הגננות, הסייעות וההורים על ידי ארגון כנסים וימי עיון.

הפגנת הורים להצבת פיקוח בגני ילדים, 10 ביוני 2018. ראובן קסטרו
הפגנת הורים למען התקנת מצלמות בגני ילדים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

במרכז הארץ הדברים מורכבים יותר. נראה שברוב הרשויות הפנימו שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך וסוגיית הצבת המצלמות במעונות נבחנת בכובד ראש בקרב העיריות. ברשויות רבות פועלים לפתיחת כנסים והדרכות מקצועיות לגננות והסייעות במעונות היום, כמו כן ברשויות רבות ישנה כוונה להתחיל להפעיל "קו פתוח" שבו יתנו מענה גורמים חינוכיים ופדגוגים עירוניים למענות ההורים, יחד עם הזאת העובדה שמעונות רבים אינם בפיקוח הרשויות מקשה על העירייה לפקח באופן מלא על הפעוטונים.

בהרצליה העירייה הודיעה שתציב מצלמות בכל מעונות היום המופעלים על ידי העירייה, כמו כן תפעיל "קו פתוח", עם מנהלת היחידה לגיל הרך והגורמים המקצועיים האחראים על פיקוח על הגנים, על מנת לתת מענה מיידי להורים. לפני פתיחת שנת הלימודים היא צפויה לקיים כנס למפעלי גנים פרטיים בנושאי בטחון הפעוטות.

חשד להתעללות בגן בגבעתיים לאחר ששתיים מצוות הגן נעצרו בחשד שפגעו בילדים, נחשף התיעוד המטריד 21.06.18. צילום: באדיבות ההורים, מערכת וואלה! NEWS
תיעוד ההתעללות בגן הילדים בגבעתיים/מערכת וואלה! NEWS, צילום: באדיבות ההורים

בגבעתיים בה נחשפו שורת מקרי אלימות קשים בפעוטון "גן מתוק", הודיע ראש העיר רן קוניק כי הוא פועל להקמת צוות מפקחים מטעם העירייה שיסיירו בגנים הפרטיים, כמו הוא מתכוון לקדם את נושא הנפקת "רשיון עסק" להפעלת גנים פרטיים ובחינת התקנת מצלמות בתוך גנים פרטיים. בפתח תקווה, העיר שבה מתה הפעוטה יסמין וינטה והסייעת שלה הואשמה שחנקה אותה, הודיע ראש העיר איציק ברוורמן על הקמת יחידת פיקוח שתפקח על הגנים הפרטיים, קיום הדרכות מקצועית וליווי לבעלי גנים פרטיים. מתן שירותים עירוניים הכוללים טיפול וסיוע להורים לפעוטות מגיל לידה ועד גיל שלוש.

ברמת גן, שבה מתקיימת חקירת משטרה בעקבות החשד להתעללות בפעוטון "הקטנטנים של יעל", מקדמת העירייה מערך הדרכות לגננות וסייעות הגנים הפרטיים במימון העירייה. והדרכות מפי צוותי הפדגוגיה העירונים לכל הגנים שיביעו הסכמתם להשתתף.

התמודדות הערים עם ביטחון הילדים בגנים: מפה. עיבוד תמונה
התמודדות הערים עם ביטחון הילדים בגנים: מפה/עיבוד תמונה

בדרום הארץ הודיעה עיריית אשקלון כי הגורמים ממתימים לראות מה יעלה בגורל הצעת החוק הממשלתית. בעיריית באר שבע, הודיעה העירייה כי אין בכוונתה להציב מצלמות במעונות לגילאי לידה עד גיל שלוש. ראש העיר רוביק דנילוביץ', הסביר את ההחלטה בכך שטען כי יש לקדם תקן ארצי משותף למדינה ולמרכז השלטון המקומי. "מדובר במסגרות פרטיות ולא עירוניות. יש לא מעט סוגיות משפטיות שצריכות להיבדק ובעיקר מה מותר ומה אסור. רק לאחר מכן ניתן לקבל החלטה", נמסר מהעירייה.

מהשלטון המקומי נמסר כי: "משרד הרווחה הינו הגוף הממשלתי האמון על פיקוח ורישוי מסגרות לגילאי לידה עד שלוש, ולו מנגנון מוסדר לכך בכל הנוגע למעונות ציבוריים. על כן, הכנסת מעונות היום הפרטיים לגילאים אלו למנגנון הקיים טבעית היא, ועל המדינה לקחת אחריות מסגרות פרטיות אלו. עם זאת, מרכז השלטון המקומי עוסק בהרחבת המענים לצרכי ההורים הבאה לידי ביטוי בהגדלת ההיצע של מסגרות מפוקחות על ידי משרד הרווחה, באמצעות בינוי מעונות יום ויקיים יחד עם משרד הרווחה בסוף החודש שלושה כנסים ארציים שנועדו לסייע בהאצת התהליך בכדי לתת מענה הולם לילדים והוריהם".

בין הרשויות שנשאלו אך לא התקבל מהן מענה: רחובות, אור יהודה, יהוד, רעננה, אלעד, קריית מוצקין, מטה אשר, נהריה, קריית שמונה, עפולה, נצרת עילית וקצרין. ביום חמישי האחרון הפגינו מול משרדי הממשלה בתל אביב כ-200 הורים לפעוטות במחאה על אי הסדרת הפיקוח על גנים ומעונות מגילאי לידה עד שלוש. להפגנה הגיעו גם הוריה של הפעוטה יסמין וינטה, שהמטפלת בגן בו שהתה הואשמה בהריגתה.

הצעדים שנקטו הרשויות - הרשימה המלאה:

ירושלים
- הוחלט על הקמת מחלקה לגיל הרך
- גיבוש מתווה עבודה להדרכה והנחייה של הצוותים המקצועיים במסגרות היום
- בישיבת מועצת העיר השבוע צפויה לעלות להצבעה הצעה להגדיל את מספר מעונות היום והמשפחתונים הנמצאים תחת פיקוח העירייה

הרצליה
- העירייה הודיעה שתציב מצלמות בכל מעונות היום המופעלים על ידי העירייה
- הפעלת "קו פתוח", עם מנהלת היחידה לגיל הרך והגורמים המקצועיים האחראים על פיקוח על הגנים, כדי לתת מענה מיידי להורים
- כנס למפעלי גנים פרטיים בנושאי בטחון הפעוטות

ראשון לציון
- העירייה הודיעה שתציב מצלמות בכל מעונות היום המופעלים על ידה

בת ים
- מועצת העיר בת ים אישרה התקנת מצלמות אבטחה בכל 150 גני הילדים בעיר

פתח תקוה
- הדרכה מקצועית וליווי לבעלי גנים פרטיים.
- טיפול וסיוע להורים לפעוטות מגיל לידה ועד גיל 3.
- העירייה תקים יחידת פיקוח שתפקח על הגנים הפרטיים

רמת גן
- הקמת מערך הדרכות לגננות וסייעות הגנים הפרטיים במימון העירייה
- צוותי הפדגוגיה העירונים יקיימו מערכי הדרכות והשתלמויות לכל הגנים שיביעו הסכמתם.

גבעתיים
- הקמת צוות מפקחים מטעם העירייה שיסיירו בגנים הפרטיים
- הנפקת "רשיון עסק" להפעלת גנים פרטיים
- בחינת התקנת מצלמות בתוך גנים פרטיים

הוד השרון
- הצגת תעודת יושר מהמשטרה, הוכחה להכשרה פדגוגית מעשית של צוות הגן
- גיבוש תנאי סף להפעלת המעון.
- בדיקת היבטי בטיחות, בריאות ותברואה כתנאים הכרחיים לפתיחת גן בעיר
- הצבת מצלמות המתעדות את הפעילות כתנאי לקבלת אישור הפעלה

מודיעין מכבים-רעות
- "תו תקן" ורישיו להפעלת גן

כפר סבא
- בעיר אין מעונות יום תחת אחריות העירייה

קרית אונו
- מעונות היום בקריית אונו פועלים תחת רשת "התחלה חכמה" של החברה למתנסים. המדיניות נקבעת על ידם וטרם התקבלו מהם הנחיות חדשות

רמלה
- הצוותים העירוניים המופעלים על ידי העירייה בגני הילדים, עוברים מדי שנה לקראת פתיחת שנת הלימודים, הכשרות והשתלמויות מקצועיות
- מחלקת גני ילדים העירונית מקיימת באופן סדיר קו פתוח לשאלות הורים
- העירייה בוחנת את סוגיית המצלמות במספר מישורים לרבות המישור המשפטי

נתניה
- קציני ביטחון עירוניים יפקחו על מעונות היום
- הפעלת קו דיווח ישיר לטובת ההורים, במקרה של אלימות בתוך גני הילדים, בנוסף לקבוצת הווטסאפ העירונית
- הגברת ביקורות בגנים העירוניים לגיל הרך במטרה לאתר מקרי אלימות כנגד ילדים ויוצבו מצלמות במידת הצורך
- העירייה תיקח חלק בהכשרה מקצועית של מטפלות לגילאי 0-3
- קיום יום עיון לבעלי מסגרות פרטיות לגיל הרך, בהשתתפות גורמי מקצוע רלבנטיים ובהם פסיכולוגים, משפטנים ואנשי ביטוח

בני ברק
- בגני ילדים עירוניים ישנו פיקוח כפול, הן של משרד החינוך והן של העירייה בצד הפדגוגי והן בהיבט הבטיחותי והאבטחתי
- במשפחתונים ישנו פיקוח קבוע של רכזות עירוניות על כל המשפחתונים בעיר
- האפשרויות להתקנת מצלמות ושילוב אמצעים נוספים, הועלו בישיבה של ועדת החינוך העירונית, שהתכנסה בראשותו של הרב אברהם רובינשטיין ממלא מקום ראש העירייה

חולון
- קיימת מערכת פיקוח של החברת העירונית והחברה למתנ"סים שחלה על קבלת העובדים, ההכשרה המקצועית, התזונה והמזון, נהלי הבטיחות, אישורי בטיחות למתקנים
- העירייה תמשיך ותבחן דרכים נוספות להגברת הפיקוח

רמת השרון
- העירייה מקדמת בחודשים האחרונים הצבת רשת מצלמות בכל מעונות היום ושייכים לעירייה

לוד
- לעירייה סמכות להורות על הכנסת מצלמות שכן המעונות והמשפחתונים לא מופעלים על ידה"

חיפה
- נבחנת אפשרות להצבת מצלמות במשפחתונים

טירת כרמל
- נבחנת אפשרות להצבת מצלמות בגנים

מועצה אזורית חוף הכרמל
- העירייה מסרה כי לא התקבלו הנחיות ממשרד הממשלה להצבת מצלמות, ככל שיגיעו הנחיות המועצה תפעל בהתאם

פרדיס
- המועצה תדון בסוגיית בטחון הילדים

זכרון יעקב
- נבחנת אפשרות לנקיטת אמצעים לטובת ביטחונם של ילדי הפעוטונים

ג'סר א-זרקא
- קידום פעילויות לביטחונם ובטיחותם של הילדים הן בקרב הגננות, הסייעות וההורים ע"י ארגון כנסים וימי עיון

בנימינה-גבעת עדה
מהרשות המקומית נמסר כי היא פועלת על פי הנחיות משרד החינוך. "עם קבלת הנחיות חדשות נפעל בהתאם"

פרדס חנה-כרכור
- קיום השתלמויות מקצועיות למפעילות המעונות והגנים הפרטיים
- בחינת כלים נוספים להגברת הפיקוח והבקרה המקצועיים על פעילות המעונות והגנים הפרטיים

קרית אתא
- "קו פתוח" בין ההורים לגננות ומנהלי הצהרונים
- קיום סדנאות והשתלמויות לגננות ולסייעות על בסיס קבוע

עכו
- קיום כנס לכל מעונות היום והגנים הפרטיים בנושא חובת הפיקוח, חוק פעוטות בסיכון וכל מה שקשור בחובת דיווח ורענון נהלים
- מנהל החינוך ימליץ למתנ"סים המפעילים מעונות יום בפיקוח להתקין מצלמות
- המחלקה לגיל הרך בעירייה זמינה לכל הורה על מנת לספק מידע ולתת מענה

מועצת מעלה יוסף
- קיים קשר ופיקוח רציף עם מפעילי הפעוטונים

קריית ביאליק
- בימים הקרובים יקיים ראש העירייה דיון בנושא.

טבריה
- קידום הצבת מצלמות אבטחה בכל מעונות הילדים, הפרטיים והעירוניים
- העירייה תקדם חוק עזר עירוני שיאפשר פיקוח דומה בגני ילדים עירוניים בגילאים מתקדמים יותר
- כנס הסברה למפעילי הגנים הפרטיים

מגדל העמק
- העירייה תומכת בהסדרת נושא המצלמות והתקנתן בגני הילדים

צפת
- אין כוונה להתקין מצלמות בגנים

אשקלון
- העירייה ממתינה לראות מה יעלה בגורל הצעת החוק הממשלתית

באר שבע
- העירייה לאמתכוונת להציב מצלמות במעונות לגילאי 0-3

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully