וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוח המבקר לחקירה הפלילית: הדרך לכתב האישום נגד שרה נתניהו

21.6.2018 / 14:51

בתחילת 2015 גילה המבקר שפירא חשדות לאי-סדרים במעון רה"מ. הממצאים שהועברו ליועמ"ש דאז וינשטיין העלו חשדות לתיקוני חשמל, העסקת מטפלת ורכישת רהיטים שלא כחוק. לאחר סיום חקירת המשטרה, החליטה הפרקליטות להגיש כתב אישום בעבירות מרמה על הזמנת ארוחות בניגוד לנהלים

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

הפרקליטות החליטה היום (חמישי) על הגשת כתב אישום נגד שרה נתניהו בפרשת המעונות. במסגרת הפרשה נאשמה אשת ראש הממשלה כי פעלה לנפח הוצאות כספיות כשהזמינה למעון ראש הממשלה ארוחות רבות-משתתפים במסעדות יוקרה בהיקף של יותר מ-350 אלף שקלים, לכאורה תוך עקיפת הנוהל שאוסר על הזמנת מזון בזמן שבמעון מועסקת מבשלת. העבירות שבהן נאשמה הן קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ומרמה והפרת אמונים. יחד איתה נאשם גם מי שהיה באותה תקופה סמנכ"ל משרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף.

באמצע שנת 2015 החליט היועמ"ש דאז יהודה וינשטיין לפתוח בחקירה פלילית נגד שרה נתניהו לאחר שמבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא חשף את אי-הסדרים והעביר אותם לוינשטיין. בתחילת הדרך כללה פרשת המעונות עוד כמה תתי-פרשות, מלבד הזמנת הארוחות. בין היתר נחקרה נתניהו בחשד שחשמלאי בשם אבי פחימה, שהכיר את בני הזוג נתניהו על רקע היותו פעיל ליכוד, ביצע עבודות בביתה הפרטי של משפחת נתניהו בקיסריה, לכאורה בניגוד לנהלים. חשד נוסף היה כי נתניהו העסיקה מטפלת שסעדה את אביה לפני מותו, והטילה את ההוצאות על כספי משלם המסים, וחשד שלישי נגע לרהיטי גן שנרכשו כביכול עבור מעון ראש הממשלה הרשמי בירושלים, אף בפועל הועברו לביתם הפרטי של בני הזוג בקיסריה.

שרה נתניהו. אביב חופי,
החקירה הפלילילת החלה בשנת 2015. שרה נתניהו/אביב חופי

בסוף שנת 2015 נחקרה נתניהו באזהרה. במאי 2016 העבירה המשטרה את סיכום החקירה לפרקליטות מחוז ירושלים, אולם באופן חריג לא פרסמה אם נמצאה תשתית ראייתי בחשדות שיוחסו לסיידוף ולנתניהו. בחודשים שלאחר מכן בוצעו השלמות חקירה, ובספטמבר האחרון, כשנה וחצי לאחר שהועברו המלצות המשטרה, הודיע היועמ"ש אביחי מנדלבליט כי הוא שוקל להעמיד לדין את נתניהו וסיידוף בכפוף לשימוע.

לפי הודעת משרד המשפטים מספטמבר האחרון, נתניהו וסיידוף פעלו יחד כדי ליצור "מצג שווא שלפיו במעון הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים לא מועסקת מבשלת, למרות שבפועל לאורך כל התקופה הועסקו במעון מבשלות". כך, על פי כתב האישום, עקפו את הנוהל האוסר על הזמנת ארוחות ממסעדות כשישנה מבשלת, וקיבלו מימון להזמנת ארוחות מוכנות ושפים ממסעדות יוקרה שיבשלו במעון ראש הממשלה.

עוד באותו נושא

מרמה והפרת אמונים: כתב אישום הוגש נגד שרה נתניהו בפרשת המעונות

לכתבה המלאה
פרשת המעונות מעודכן. עיבוד תמונה
פרשת המעונות מעודכן/עיבוד תמונה

בהודעה הסביר מנדלבליט כי לא נמצאו די ראיות כדי להעמיד לדין את נתניהו בתתי-הפרשות האחרות, מלבד הזמנת הארוחות. לגבי סיידוף נמסר אז כי נשקל להעמידו לדין גם בשל כך שלפי החשד הורה לזייף חשבוניות שהוצאו לשפים שבישלו במעון, כך שיראה כאילו בארוחות נכחו יותר אנשים מאלו שהוזמנו בפועל. זאת, לכאורה, כדי לעקוף את הנוהל שקובע עלות מקסימלית לכל מנה שמוזמנת למעון. בנוסף נמסר לסיידוף כי הוא צפוי לעמוד לדין בגין העסקת החשמלאי פחימה ובגין העסקת מלצרים, לכאורה שלא כדין, במעון הרשמי. לגבי נתניהו, בפרקליטות סברו כי לא נמצאו די ראיות כדי להוכיח ברף הפלילי כי ידעה על כך.

השימועים לסיידוף ולנתניהו נערכו בינואר האחרון. פרקליטיה של נתניהו הטילו את האחריות של ניפוח ההוצאות במעון על אב הבית לשעבר מני נפתלי. טענות אלה הועלו גם במסגרת הדיונים בתביעת הדיבה שהגיש נפתלי נגד מקורבי נתניהו - והדיונים בה נעצרו מאז כדי לא לפגוע בהליך הפלילי נגד רעיית ראש הממשלה.

עזרא סיידוף בבית הדין במחוזי לעבודה בירושלים, מאי 2015. נועם מושקוביץ
נאשם גם הןא בעבירות מרמה והפרת אמונים. סיידוף/נועם מושקוביץ

טענה נוספת שהעלו מקורבי נתניהו ועורכי דינה של המשפחה היא כי הזמנת השפים אירעה בתקופה שבמעון לא הועסקו מבשלות. זאת, בניגוד לעמדת הפרקליטות לפיה הארוחות הוזמנו למרות שהיו מבשלות במעון, ונתניהו פעלה יחד עם סיידוף כדי להסתיר את העובדה הזאת. בנוסף העלו טענה לפיה הנוהל האוסר על הזמנת ארוחות כאשר מועסקת במעון מבשלת, ככל שהיה כזה, חסר תוקף משום שהותקן על ידי "ועדת השלושה" שהיתה אחראית על אישור ההוצאות במעון רה"מ, אך לדבריהם לא היתה מוסמכת לקבוע נוהל כזה.

בשימוע שנערך לסיידוף הוא הטיל לפחות חלק מהאשמה על אשת ראש הממשלה. לפי דיווח בחדשות 10, סיידוף הגיע טען כי פעל בהוראתה. "פניתי בהוראתה של שרה למסעדות והזמנתי שפים. איך אפשר להגיד לא לשרה נתניהו?", אמר סיידוף בעדותו, לפי הדיווח. "אני לא הזמנתי את החשמלאי בסוף השבוע אלא מזכירותיה של הגברת נתניהו - לבקשתה". כמו כן, אמר: "אני לא אחראי לגברת שרה נתניהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully