וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה הבית המזוין שלנו": כשממשל טראמפ גילה את מסמך הגרעין עם ישראל

בניו יורקר דווח כי נשיא ארה"ב הצטרף לשלושת הנשיאים הקודמים וחתם על המכתב הסודי, אך בדרך התלהטו היוצרות מאחר שהממשל לא יודע מודע לכך. עוד דווח כי נתניהו לא סמך על אובמה, למרות החתימה. "כולנו היינו משוגעים"

באדיבות ערוץ 10

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הבטיח שלא ללחוץ על ישראל לוותר על הנשק הגרעיני שלה, כשהוא ממשיך את המדיניות של שלושת הממשלים הקודמים - כך דיווח הלילה (שלישי) המגזין ניו יורקר. לפי הדיווח, ההבטחה הושגה בתום פגישה בין גורמים ישראליים בכירים לבין היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין, אך הוא פוטר מתפקידו בהמשך אותו יום בשל קשריו עם רוסיה.

המשלחת הישראלית, שכללה את השגריר רון דרמר, ביקרה בבית הלבן ב-2017 ונפגשה עם גורמים בממשל טראמפ כדי לדון, בין היתר, בחתימה על המכתב הסודי. לפי הדיווח, לא ברור אם סוגיית הנשק הגרעיני של ישראל היא סוגיה העוברת בין הממשלים השונים מאחר שגורמי הממשל אמרו כי אנשיו של ברק אובמה לא עדכנו אותם על הנושא.

פגישה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורה"מ ביבי נתניהו, בבית הלבן, וושינגטון 5 במרץ 2018. רויטרס
נתניהו וטראמפ בפגישתם בבית הלבן, מרץ/רויטרס

דרמר, כך דווח, לחץ להעביר את המכתב לחתימת הנשיא עוד לפני פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו באותו החודש, אך העניינים התלהטו ואחד מיועציו של טראמפ אמר: "זה הבית המזוין שלנו". בהמשך, טראמפ אכן חתם על המכתב, ובכך הצטרף לאובמה, לג'ורג' וו. בוש ולביל קלינטון, שהיה הראשון לעשות זאת ב-1998. עם זאת, גורם ישראלי אמר לניו יורקר כי נתניהו לא סמך על אובמה. "עם אובמה, כולנו היינו משוגעים", אמר.

לפי המכתב, שהחליף את ההבנות בעל פה שהושגו בין ראשת הממשלה גולדה מאיר לנשיא ריצ'רד ניקסון ב-1969, ארצות הברית לא תלחץ על ישראל לוותר על הארסנל הגרעיני הלא מוצהר שלה כל עוד היא עומדת בפני איומים קיומיים במזרח התיכון. נתניהו, כך דווח, לחץ על קלינטון להחליף את ההסכם הלא כתוב באחד כזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully