וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנכנס לערי אפגניסטן: טליבאן לא ימשיך את הפסקת האש

17.6.2018 / 17:13

הנשיא קרא לארגון להמשיך ולנצור את האש עם תום עיד אל-פיטר, אך זה הודיע כי ימשיך בלחימה. החשש הגדול עתה הוא מכך שאנשיו יסתתרו במרכזים האזרחיים שאליהם נכנסו במסגרת ההפוגה ההיסטורית. "זאת הייתה טעות חמורה"

צילום: רויטרס

טליבאן דחה היום (ראשון) את קריאתו של נשיא אפגניסטן אשרף ראני להאריך את הסכם הפסקת האש ההיסטורי, שיפוג הלילה בחצות. זאת בצל החשש מפני מה שיתרחש עם חידוש הלחימה בין הצדדים, אחרי שלוחמי הארגון נכנסו ללא הפרעה למרכזי הערים הגדולות ביומיים האחרונים, כשהם מצטלמים עם כוחות הביטחון ועם תושבים.

מבקרי היוזמה של הנשיא, שכללה גם שחרור אסירים ומתן סיוע רפואי לשבויי טליבאן, טוענים כי הוא אפשר לארגון, המבקש להשיב את משטר ההלכה שהופל ב-2001 עם הפלישה האמריקנית, לצאת כשידו על העליונה.

במקביל, אירע פיגוע קטלני נוסף במזרח המדינה, כשמחבל מתאבד התפוצץ בסמוך למבנה הממשל של מחוז ננגרהאר והרג לפחות 18 בני אדם. שום ארגון לא קיבל אחריות, אך זהו אזור הפעולה של "המדינה האסלאמית" (דאעש), שאינו חלק מהפסקת האש. באותו מחוז, נהרגו אתמול 36 בני אדם בפיצוץ מכונית תופת של דאעש בכינוס של אנשי טליבאן וכוחות הביטחון.

לקריאה נוספת בנושא
טליבאן וממשלת אפגניסטן חגגו הפסקת אש היסטורית - עד שהגיע דאעש

פינוי פצוע מזירת פיגוע במזרח אפגניסטן, 17 ביוני 2018. רויטרס
דאעש ממשיך להכות. פינוי פצועים מזירת הפיגוע היום/רויטרס

לדברי אמרוללה סלאח, פוליטיקאי וראש שירותי ביטחון הפנים לשעבר, זאת הייתה "טעות חמורה" לתת ללוחמי טליבאן להיכנס לשטחים שבשליטת הממשלה. "אין לנו את המנגנון לעמוד בפני הפרות הפסקת האש של טליבאן", אמר לרויטרס, עוד בטרם הכרזת הארגון.

ראני זכה לשבחים מצד חלק מהפוליטיקאים מבית ומצד גורמים בקהילה הבינלאומית, אך חברי פרלמנט המתנגדים לצעד שלו אמרו כי הוא לא התייעץ לפני הכרזתו וכי הוא יישאר ללא מוצא במקרה שטליבאן ידחה אותו. בהודעת דובר טליבאן נאמר כי הלוחמים צפויים לעזוב את הערים שאליהם הם נכנסו לפני השקיעה, אך רבים חוששים כי יהיה קשה לאמת זאת.

דיפלומטים מערביים בקאבול אמרו כי הם מפרסמים אזהרות נסיעה חדשות לכל רחבי המדינה. "טליבאן תמיד יכול לנצל את הפסקת האש כהזדמנות לתקיפת זרים", אמר דיפלומט מערבי. "לאף אחד אין מושג כמה אנשי טליבאן מסתתרים עכשיו באזורים אזרחיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תושבים עושים סלפי עם לוחמי טליבאן, קאבול, אפגניסטן, 16 ביוני 2018. רויטרס
לוחמי טליבאן מצטלמים עם תושבים בקאבול, אתמול/רויטרס

כבר עתה נוכח טליבאן בשטחים נרחבים במדינה, עם ירידת היקף הכוחות הזרים ל-15,600 מ-140 אלף ב-2014, והממשלה לא רואה באופק ניצחון בשדה הקרב. עם זאת, בפעם היחידה שבה התנהלו שיחות ישירות בין הצדדים ב-2015, הם קרסו כמעט מיד לאחר תחילתם. ארצות הברית רוצה שפקיסטן, המואשמת בכך שהיא מארחת בשטחה את בכירי טליבאן האפגני, יפעילו לחץ על הארגון כדי להביאו לשולחן המשא ומתן.

גם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו התייחס להתפתחויות באפגניסטן, ואמר כי שיחות השלום צריכות לדון בתפקידם של "הכוחות והשחקנים הבינלאומיים". לדבריו, "ארצות הברית מוכנה לעבוד יחד עם הצדדים כדי להשיג הסכם שלום והסדר פוליטי שיוביל לסיום המלחמה הזאת". טליבאן, שהכחיש מוקדם יותר החודש כי הוא מנהל שיחות סודיות עם ממשלת אפגניסטן, מתנה את תחילת המשא ומתן בעזיבת הכוחות הזרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully