וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחוץ לפני הבחירות: ארדואן יורד בסקרים - ומבטיח לבטל את מצב החירום

14.6.2018 / 12:47

כשבוע וחצי לפני הבחירות לנשיאות, סקר חדש מראה כי ארדואן לא ינצח בסיבוב הראשון וכי מפלגתו תאבד את הרוב בפרלמנט. הנשיא אמר כי הוא יסיר את מצב החירום - שהוטל אחרי ניסיון ההפיכה ב-2016 - אך הזהיר כי הוא יושת מחדש במקרה של איום ביטחוני

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מאבד גובה בסקרים ועשוי שלא לנצח בסיבוב הראשון בבחירות בסוף החודש - כך עולה מסקר שפורסם היום (חמישי), שהראה עוד כי מפלגת השלטון תאבד את הרוב בפרלמנט.

ארדואן, לפי הסקר של מכון גזיצ'י, שנערך בין 2 ל-3 ביוני, יזכה ב-47.1% מקולות הבוחרים בסיבוב הראשון, ירידה של 1.6% בהשוואה לסקר שנערך שבוע קודם לכן. הברית בין מפלגת הצדק והפיתוח (AK) שבראשותו לבין המפלגה הלאומנית (MHP) תגרוף 48.7% מהקולות ותאבד את הרוב בפרלמנט בן 600 המושבים שבו היא מחזיקה כיום.

בצל הירידה בסקרים, ארדואן רומז כי הוא יסיר את מצב החירום, שהוכרז אחרי ניסיון ההפיכה נגדו ביולי 2016, אם הוא ייבחר ב-24 ביוני שוב. עם זאת, הוא הוסיף כי הוא יוטל מחדש אם טורקיה תתמודד מול איומים חדשים. "אם אמשיך במשימה אחרי 24 ביוני, הדבר הראשון שאעשה, אינשאללה, יהיה לבטל את מצב החירום", אמר בריאיון לערוץ 24 במהלך הלילה. "ביטול מצב החירום לא אומר שאי אפשר יהיה להחזירו. ננקוט את אמצעי הביטחון התקיפים ביותר אם ניתקל בטרור".

לקריאה נוספת בנושא
ארדואן: סגירת המסגדים באוסטריה מקרבת את העולם למלחמת דת
ארדואן לאזרחי טורקיה: החליפו ללירה את הדולרים או האירו שחסכתם

נשיא טורקיה ארדואן בעצרת בחירות באנקרה, 24 במאי 2018. רויטרס
בדרך להפתעה בבחירות? ארדואן/רויטרס

מצב החירום אפשר לארדואן ולממשלה לעקוף את הפרלמנט בהעברת חוקים חדשים ובדיכוי זכויות אדם וחירויות שונות. מאז יולי 2016, הוא הוארך בכל שלושה חודשים. לפי נתוני האו"ם, יותר מ-160 אלף איש נעצרו תחת מצב החירום ומספר דומה של עובדי ציבור הודח. עשרות כלי תקשורת נסגקו ועשרות עיתונאים ופעילי זכויות נעצרו.

מתנגדיו של ארדואן מאשימים אותו בכך שהוא משתמש במצב החירום כדי להשתיק כל ביקורת על שלטונו. מנגד, הנשיא והממשלה דבקים בכך שזה הכרחי כדי להדוף את האיומים הביטחוניים הנשקפים למדינה וכי מצב החירום אינו פוגע בקמפיין הבחירות. באפריל אמר הנשיא כי המגזר העסקי צריך לתמוך במצב החירום מאחר שהוא מונע פיגועי טרור ושביתות של עובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully