וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטלת סנקציות וסמכויות למפקחים: שר הרווחה מקדם חוק לפיקוח על מעונות

13.6.2018 / 21:04

השר צפוי להביא לאישור הממשלה את החוק שאמור להסדיר את הפיקוח במעונות היום לפעוטות, זאת ברקע מחאת ההורים ברחבי הארץ. החוק צפוי להסדיר את רישוי המעונות, ויצייד את מפקחי המשרד בכלים וסנקציות שיסייעו באכיפה. השר כץ: "האסון בפ"ת - נורת אזהרה לכולם"

עריכה: תומר לוי

ברקע הסערה הציבורית בעקבות מותה של הפעוטה יסמין וינטה בפעוטון בפתח תקווה, שר העבודה והרווחה חיים כץ גיבש הצעת מחליטים לקידום מהיר של תזכיר חוק פיקוח על מעונות היום לפעוטות לאישור הממשלה. השר כץ יבקש להעלות את הנושא לדיון בממשלה כבר בישיבתה הקרובה ביום ראשון, זאת אם האוצר יאשר את הצעת החוק לקריאה ראשונה במליאת הכנסת כבר בשבוע הקרוב.

הצעת המחליטים נועדה לזרז את הליך החקיקה בנושא מעונות היום שנמשך מזה כשנה. עלות החוק הינה כ- 700 מיליון שקלים. חוק הפיקוח על המעונות, יקבע הסדר חוקי חדש וכולל לרישוי של מעונות יום לפעוטות בגילאי 0-3 ולפקח על פעילותם, זאת בדומה לדרישתם של הורים רבים להגביר את הפיקוח על מגזר גילאים זה. בהצעת החוק צוין כי מטרתו "להגן על שלומם והתפתחותם התקינה של פעוטות ולהבטיח את זכויותיהם וכבודם של פעוטות וכן הבטחת מתן תנאים נאותים וסביבה טיפולית-חינוכית הולמת ומילוי צורכיהם הפיזיים, הרגשיים, החברתיים והחינוכיים". חוק דומה קודם בעבר על ידי שתי ממשלות אולם הליך החקיקה לא הושלם.

הפגנת הורים להצבת פיקוח בגני ילדים, 10 ביוני 2018. ראובן קסטרו
הפגנות הורים למען פיקוח במעונות היום, אתמול/ראובן קסטרו

"האסון האחרון בפעוטון בפתח תקווה הוא נורת אזהרה לכולנו", אמר שר העבודה והרווחה חיים כץ. "אנו תקווה כי באוצר יבינו את החשיבות הרבה של החוק ויחזרו בהם מסירובם לתקצב את הפיקוח". ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) בירכה אף היא על המהלך. "מחאת ההורים והדיון שקידמנו בכנסת מתחילים לשאת פרי, אמרה. "הממשלה התעוררה והבינה שעברנו את קו פרשת המים ושזה הזמן למעשים - קידום חוק הפיקוח על המעונות. מברכת את השר כץ על התנעת המהלך בתקווה שהאוצר יתעורר וירתם לנושא. אין לנו עוד זמן לבזבז וילדים להקריב. מקווה שכל הגורמים בממשלה ישלבו ידיים ושהקידום יהיה מהיר ויעיל. הממשלה העבירה תקציבים בגובה 500 מיליון שקל לשלל מקומות ועסקנים על חשבון חיי האזרחים. המעונות וחיי הילדים מטרידים כל משפחה בישראל וחבל שלחיים עצמם הממשלה שוכחת לדאוג".

ההסדר החוקי הקיים לרישוי מעונות והפיקוח עליהם הוא מכוח חוק הפיקוח על מעונות, שאינו ייעודי לרישוי ופיקוח על מעונות יום לפעוטות, וחל על מגוון רחב של מעונות, כגון: מעונות יום לקשישים, לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ועוד. באחרונה הועלו טענות לפיהן החוק אינו תואם עוד את הסטנדרטים המקובלים לטיפול וחינוך פעוטות והבטחת התנאים הדרושים לשלומם בטיחותם והתפתחותם התקינה וכן לא נוסח במטרה לענות על הצורך לעידוד תעסוקת הורים בכלל ונשים בפרט. כפועל יוצא, נכון להיום האגף למעונות היום במשרד העבודה והרווחה מפקח בעיקר על מעונות יום שמפעיליהם קיבלו הכרה באמצעות "סמל מעון" וחתמו על הסכם הפעלה עם המשרד.

עוד באותו נושא

אחרי מות הפעוטה בגן בפ"ת: הורים מפגינים ב-20 מוקדים ברחבי הארץ

לכתבה המלאה
שר הרווחה ביטל מיקור החוץ במעונות נוער "תקווה לצעירים". צילום: גדעון צנטנר, גדעון צנטנר
יוזם מהלך חקיקה. שר העבודה והרווחה חיים כץ/גדעון צנטנר, צילום: גדעון צנטנר

במסגרת החוק החדש לראשונה יצוידו מפקחי משרד העבודה והרווחה בכלי אכיפה מנהליים מהירים ויעילים לשם הבטחת בטיחותם ושלומם של הפעוטות, כמו הטלת עיצומים כספיים. בנוסף, למפקחי המשרד תינתן הסמכות לסגירת מעונות, והם יצוידו בכלים להערכת איכות המסגרת. לאחר אישור החוק שיהווה מסגרת לרישוי ואכיפה ינוסחו תקנות מפורטות שיאפשרו פיקוח על מגוון רחב של נושאים במעונות היום, כמו התנאים הפיזיים, בטיחותיים והסביבתיים, סדר היום הטיפולי-חינוכי, מספר אנשי הצוות שיפעלו בכל מעון, הכשרתם והשכלתם, סטנדרטים בתחום התזונה וההיגיינה לרבות תנאי אבטחה וחובת ביטוח.

מהלך החקיקה בא לאחר שבימים האחרונים הורים רבים פתחו במחאה על מנת להגביר את הפיקוח במעונות ולהצבת מצלמות, בעידודם של פוליטיקאים. אתמול הפגינו הורים לילדים ב-20 מוקדים ברחבי המדינה, מקריית שמונה ועד לבאר שבע. הפגנות התקיימו גם בחיפה, בכניסה לגן האם, באשדוד, בגן העיר, ברחובות, מול בניין העירייה, בכפר סבא, בקניון ערים - ואף בגן הוורדים בירושלים מול הכנסת. יו"ר ועד הורי הגנים הארצי אחז אגם, קרא להורים לילדים בגיל הרך "לצאת מהבית ולהצביע ברגליים כמה חשוב לדאוג לפיקוח". לדבריו, "לא נכנע ולא נוותר על מנת שיסמין תהיה הקורבן האחרון לאלימות של אנשי צוות כנגד ילדים. ההורים חייבים לצאת, כל שבוע, עד שחוק הפיקוח וחוק המצלמות יעברו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully