וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל שהשתתפה בטיול שנתי: צה"ל יגייס צעירה שביקשה פטור מטעמי דת

13.6.2018 / 12:19

צעירה שביקשה שלא לשרת בצבא לאחר שהצהירה כי היא דתייה, הופתעה מהשאלות שהופנו אליה בלשכת הגיוס. "מדוע צמים בתענית אסתר?" וצורת הלבוש של אמה, היו רק חלק מהשאלות עליהן נאלצה לענות כשלבסוף, קיבלה תאריך גיוס. עורכת דינה: "שאלות משפילות ומיותרות"

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: הקלטת השאלות הפולשניות לנערות דתיות לפני גיוס)

צה"ל הודה השבוע כי החליט לגייס את ח', נערה בת 18 שביקשה לקבל פטור מטעמי דת רק כי נשאלה בראיון שנערך עמה בלשכת גיוס "מדוע צמים בתענית אסתר" אך לא ידעה להשיב. במסמך שהגיע לידי וואלה! NEWS הודה צה"ל כי שאל את ח' שאלות על איך אמה מתלבשת היות ו"לא ניתן להקל ראש בחשיבותן בבואנו לבחון טענה לקיום אורח חיים דתי". סיבה נוספת שהובילה לגיוסה כפי שמופיע במסמך היא השתתפותה "בטיול שנתי ובמסע ישראלי".

חוק שירות ביטחון קובע כי מיועדת לגיוס לצה"ל שהצהירה בכתב בפני שופט או דיין על כך שהיא "שומרת על כשרות בבית ומחוצה לו" ו"היא אינה נוסעת בשבת" תהא פטורה מגיוס. במשך השנים עשו נערות חילוניות שימוש לרעה בחוק והגישו תצהירים שקריים רק כדי לחמוק משירות בצה"ל. אחד המקרים שהתגלגל לפתחו של בג"ץ הוביל להחלטה לפיה אם התגלה חשש כזה, תהיה לצה"ל סמכות לבחון את אמיתות התצהיר.

עוד בוואלה! NEWS:
"גשם מטפטף על העורף": מזג האוויר הרטוב נשאר ליום נוסף
בניגוד לדברי טראמפ: בקוריאה הצפונית דיווחו כי הסנקציות יוסרו
תכנית השלום של טראמפ קרובה? קושנר וגרינבלט שבים לאזור

אילוסטרציה. שרון בוקוב
הנערה נשאלה שאלות חריגות/שרון בוקוב

בלשכות הגיוס עורכים מאז ראיונות אישיים לנערות שעלה חשש כי שיקרו על אורח חייהן הדתי. בשנים האחרונות גורמים בזרם הדתי-לאומי, בהם ארגון "חותם" מנהל נגד ראיונות אלה קמפיין מתמשך שבמסגרתו נטען כי השאלות שמופנות לנערות בראיונות חורגות מסמכות צה"ל בחוק.

כך במקרה של ח'. האחרונה למדה בבית ספר דתי והיום בתיכון חילוני בטענה כי המסגרת "מסייעת לה להגיע להישגים לימודיים נאותים". היא הגישה בקשה לקבלת פטור מגיוס בשל אורח חייה הדתי ובצמוד אליו את התצהיר לפיו היא שומרת שבת וכשרות. בשל לימודיה בתיכון חילוני, בצה"ל עלה חשש כי התצהיר שקרי וזימנו אותה לראיון בלשכת הגיוס בירושלים.

מסמך בנושא פטור על רקע דתי- אייטם יקי. --, מערכת וואלה! NEWS
המכתב שנשלח לח'/מערכת וואלה! NEWS, --
מסמך שנשלח לצעירה דתיה לאחר שביקשה פטור גיוס. ---, מערכת וואלה! NEWS
מסמך שנשלח לצעירה דתיה לאחר שביקשה פטור גיוס/מערכת וואלה! NEWS, ---

במהלך הריאיון נשאלה ח' באופן חריג על הצורה שבה אמה מתלבשת. היא הבהירה בתגובה כי הוריה שומרים על "אורח חיים דתי" וכי גם הם מקפידים על שמירת שבת וכשרות. לטענתה, נציג צה"ל השיב לה בהתייחס ללבוש אמה כי הוא מפקפק בכך שמדובר במשפחה דתית. ח' לא רק נשאלה על בני משפחתה, אלא גם מדוע שאלות כלליות על אורח חייו של אדם דתי, בהן מדוע צמים בתענית אסתר. כשלא ידעה להשיב לשתי שאלות בלבד הוחלט לגייסה.

עו"ד ורד לוי פנתה בשם ח' לצה"ל וטענה כי "זימונה לראיון נעשה בחוסר סמכות, ובאופן הפוגע בזכויותיה". היא הוסיפה כי "השאלות המפורטות שנשאלה בדבר לבושה של אמה הנן משפילות ומיותרות, כמו גם הקביעה כי לבוש אמה מעמיד בספק את היותה אישה דתית", ולכן ביקשה לקבל את הפטור המגיע לה "בהתאם להוראות החוק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בסיס קליטה ומיון/מערכת וואלה, צילום מסך

בצה"ל דחו את הטענות, הודו כי היא נשאלה על אופן הלבוש של אמה, על צום תענית אסתר אך טענו בתוקף כי מפקד לשכת הגיוס "לא התרשם כי אורח חיים דתי מונע את מרשתך מלשרת".

בארגון חותם שטיפל במקרה של ח' מסרו בתגובה כי "כל רצונה הוא לשרת שירות משמעותי למדינה במסגרת השירות הלאומי. חטאה הגדול הוא שהיא הסבירה את סיבת הצום בתענית אסתר שלא לפי הבנתו של מפקד הלשכה. החדירה לפרטיות של מידת הכיסוי ראש של הוריה של ח' מתאימה יותר למשמרות הצניעות של מאה שערים. אנחנו בחותם נעשה את כל המאמצים לסייע לבנות שנתקלות בניסיונות לערר את הזהות הדתית שלהם כדי שיתגייסו ולא יעשו שירות לאומי, צה"ל מראה פעם אחר פעם שהוא חודר לפרטיות ולא מתכוון לתת לבנות להחליט בעצמן אם הן דתיות או לא".

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • בקו"ם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully