וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש עיר שלישי ברציפות בחדרה חשוד בשחיתות: "זה הסריח זמן רב"

לאחר מעצרו של צביקה גנדלמן ובכירים בעירייה בחשד לשחיתות אמר אחד מראשי סיעת האופוזיציה במועצת העיר כי בעבר התלונן במשטרה על התנהלות הרשות המקומית. "תמיד אותם אנשים מעורבים מאחורי הקלעים, רק הפוליטיקאי מתחלף". יש עתיד: "גנדלמן הושעה זמנית מתפקידיו במפלגה"

צילום: צלמי וואלה!NEWS ואילוסטרציה, עריכה: שניר דבוש ויאיר דניאל

ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן הוא הבכיר שנעצר היום (שני) בחשד לעבירות מרמה והפרת אמונים. אחד ממתנגדיו, עו"ד אוהד מרחב החבר במועצת העירייה מטעם האופוזיציה לסיעת השלטון, כינה את הפרשה שנחשפה הבוקר "יום עצוב לעיר" והוסיף כי הוא עצמו הגיש בעבר תלונות על התנהלות העירייה והעומד בראשה. "לצערנו אנחנו למודי ניסיון", אמר. "אני מזכיר לך שראש עיר אחד שלנו אף ישב בכלא. תמיד איכשהו אלה אותם אנשים שמעורבים מאחורי הקלעים, רק הפוליטיקאי מתחלף".

לדבריו, עוד אין לדעת כיצד תתפתח הפרשה החדשה. "אני מאחל לראש העיר ולעיר שהדברים יתבררו כלא נכונים ושהכול ייגמר בלא כלום", הוסיף חבר האופוזיציה. "אבל מצד שני אני מזכיר שאנחנו כארבעה חודשים לפני בחירות ולמהלך כזה משטרת ישראל הייתה צריכה לא רק אומץ אלא מן הסתם גם עומק חקירה רב".

ממפלגת יש עתיד שבה חבר גנדלמן נמסר כי הוא חברותו תושעה עד לבירור החשדות נגדו. "הנוהל ביש עתיד חד וברור: איש ציבור שנפתחה נגדו חקירה פלילית ישעה את עצמו מכל תפקידיו באופן מידי וחברותו במפלגה תופסק עד לבירור העניין", מסרו במפלגה. "אנחנו מקווים שהחשדות יתבררו כשווא". בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו ב-2013 לאחר בחירתו של גנדלמן אמר עליו לפיד כי "הוא מביא איתו יושרה ופוליטיקה חדשה במקום קומבינות וכתבי אישום".

צביקה גנדלמן מועמד לראשות העיר חדרה, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
ראש עיר שלישי החשוד בשחיתות. גנדלמן/שלומי גבאי

הפוסט שפרסם לפיד ב-2013 ובו התגאה בבחירתו של גנדלמן:

חבר האופוזיציה הוסיף כי "הלב נחמץ" בעקבות מעצרו של גנדלמן ושל הבכירים הנוספים בעירייה, על אף שבכוונתו להתמודד על ראשות העיר באוקטובר הקרוב. "תקרא מה אומר מבקר המדינה על שימוש בכוח השלטון והטבות כאלה ואחרות", אמר. "אבל לא 'עזרה' כזו רציתי. הייתי רוצה 'פייר פייט'. הייתי רוצה לנצח בדרכים דמוקרטיות מקובלות ולא באמצעות מעצרים. זה לא סוד שהגשתי לא מעט תלונות על התנהלות העירייה והעומד בראשה, בין היתר ללהב. אני מקווה שהן מתבררות. התלוננתי לא אחת על מינוי מקורבים. אני מקווה שהמשטרה תגיע לאמת".

עורך דין ליאור אפשטיין מסר בשמו של גנדלמן כי "במקום שהתשובה תלויה בניתוח משפטי לא בטוח שמעצר הוא כלי שמשרת פתרון נכון לציבור". לדבריו, "חובה לחקור וחובה לבדוק, שום אדם אינו מעל החוק. השאלה הקשה היא טיב המכשירים והכלים של החקירה. האוטומטיות של מעצר ויצירת הדהוד תקשורתי לא בהכרח נכונה לנו כחברה. אזרחי המדינה ותושבי העיר הם בעלי המניות האמיתיים וכלפיהם חלה החובה, ולהם הסמכות לבחור ולהחליט. כרגע כל פרסום הוא אינפורמציה מחושבת וקמצנית בין שהיא באה מהסנגור, מהדוברות החקירתית או מעיתונאים".

"חיכינו לרגע הזה, חוקר יאח"ה ביקר בעירייה לפני שלושה חודשים"

בכיר בעירייה אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי הופתע לקבל הבוקר 15 שיחות שונות וחשב תחילה כי מדובר בפיגוע, חלילה. "האמת היא שחיכינו לרגע הזה", הוסיף. "לפני שלושה חודשים כבר ביקר בעירייה חוקר של יאח"ה, הציג תעודה ואסף מסמכים. הבנו שיש משהו שמתבשל והוא בעצמו אמר שמופעל על יאח"ה לחץ אדיר לצאת עם משהו. לפני שנתיים שני עובדים מסרו עדות שלא באזהרה. תמיד באותם עניינים".

לדברי הבכיר, גנדלמן "רחוק מהדברים האלה כמו מאש. לא רוצה שוחד, לא מבקש שוחד, לא לוקח שוחד. הוא לא חתם על שום היתר או אפילו מסמך אחד בלי שאישר מהנדס העיר ויועמ"ש. החתימה של ראש עיר היא תמיד פורמלית".

בניין העירייה בשרון בו נעצרו בכירים בשחיתות. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
תושבים שהגיעו לקבל שירות מצאו את חוקרי המשטרה. בניין העירייה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל
בניין העירייה בשרון בו נעצרו בכירים בשחיתות. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
חוקרי המשטרה בבניין העירייה, היום/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

חוקרי המשטרה הגיעו לבניין העירייה ותפסו מסמכים הדרושים לחקירה של כ-15 עובדים בעירייה וכן את מחשביהם האישיים של גנדלמן ושל ראש לשכתו. העובדים במקום הורשו להיכנס אבל קבלת הקהל למשרדי העירייה הופסקה. החוקרים תלו על דלת הכניסה שלט המודיע כי המקום סגור - ורק כעבור כשעתיים הוא נפתח שוב. "היה ברור שזה יקרה", אמרה ריקי תושבת העיר בשמונה השנים האחרונות. "הבנייה פה זה משהו היסטרי. בשנים האחרונות קבלנים בונים בכל חור, בכל מגרש. עם תשתיות וחניות או בלי. זה הסריח כבר זמן רב".

לדבריה הגיעה כדי לשלם לאחת ממחלקות העירייה ומצאה את דלת הבניין סגורה. "הם לא נתנו סיבה, לא אמרו עד מתי זה כך", הוסיפה. "שמועות לא טובות מתפזרות פה. שמעתי שראש העיר עצור. אני מקווה שייגמר בכלום". תושב אחר שהגיע למקום הוסיף כי "כל העיר שמחה. ראש העיר תמיד היה אומר 'תראו אותי ותזכרו מה היה פה קודם'. הוא היה מתנקם באנשים שתמכו בראש העיר הקודם. הנה היום שלו בא".

בניין העירייה בשרון בו נעצרו בכירים בשחיתות. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
ראש עיר שלישי ברצף שחשוד בשחיתות. בניין העירייה בחדרה, היום/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

יזם נדל"ן מוכר הפועל בעיר כינה את הפרשה החדשה "מביכה" ואמר כי גנדלמן נבחר "בהבטחות ליושר ושקיפות, ושוב עולים אותם חשדות המוכרים מתקופה אחרת. איכשהו הכול נשמע כאילו ראש העיר אמנם השתנה אבל שום דבר בעצם לא השתנה". הוא הוסיף כי אחרי ששני ראשי הערים הקודמים נחשדו בשחיתות - אחד מהם אף נשלח למאסר, אך החדשות נגד האחרון שבהם לא הבשילו לכדי כתב אישום - "אפשר לקוות בשביל ראש העיר הזה שגם הפעם זה ייגמר בכלום".

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה למעצרו של גנדלמן כי על הפרקליטות להכריע בהקדם בתיק "על מנת להבטיח מערכת בחירות נקייה ודמוקרטית ואת אמון הציבור ברשויות ובנבחריו". עוד נמסר מהתנועה כי "ברשויות המקומיות ממשיכים לספור את הימים עד ליום הבחירות, אך במקביל נאלצים לספור גם את ראשי הרשויות שממשיכים להיות חשודים במעורבות בפרשות שחיתות. עם כל יום שמושכת הפרקליטות את ההכרעה בחקירות שכבר נפתחו גדל החשש שביום הבחירות ימצאו עצמם התושבים כשהם נאלצים לבחור באדם - שיכול מאוד וימצא עצמו מאחורי סורג ובריח מיד לאחר הכניסה לתפקיד".

קבלן שטען כי מיזמים נלקחו ממנו תבע את העירייה על עשרה מיליון שקל

בחודש שעבר הגיש ח', קבלן שעבד בעבר עם עיריית חדרה, תביעה בסך עשרה מיליון שקל נגד ראש העיר, בכירים נוספים ונגד העירייה עצמה, בטענה כי פעלו להפלותו במכרזי בנייה בשל קרבתו הפוליטית לכאורה לראש העיר הקודם. בנוסף לכך טען ח' כי מיזמים שבהם כבר החלה הבנייה נלקחו ממנו בשל רצונו של גנדלמן להיטיב עם מקורביו - ובשל טענתו לקרבה בין הקבלן לראש העיר הקודם.

בניין העירייה בשרון בו נעצרו בכירים בשחיתות. יואב איתיאל, מערכת וואלה! NEWS
תושבת חדרה מול דלת העירייה הסגורה, היום/מערכת וואלה! NEWS, יואב איתיאל

בין היתר הוזכרו בתביעה, שהגיש עו"ד אילן בומבך, שלושה גני ילדים ובית ספר שבנתה החברה של ח'. "חרף ההתחייבות המפורשת של העירייה להעברת הפרויקטים לידי התובעת", נכתב בכתב התביעה, "ובעיצומן של הכנות אחרונות לביצוע - הכוללות שכירת עובדים, חוזים עם קבלני משנה וקניית חומר וציוד רב - קיבלה התובעת לתדהמתה דוא"ל במסגרתו התבקשה התובעת להחזיר את תיקי המכרז". אותה הודעה נשלחה חודשיים לאחר בחירתו של ראש העיר ולטענת ח', היא הייתה חלק מ"תכנית לחיסולו".

בנוסף לכך טען הקבלן כי אותם פרויקטים הועברו לקבלנים אחרים בעיר עבור תשלום גבוה יותר מזה שהוא עצמו הציע. לדבריו, בפער של חמישה מיליון שקל יותר, לטובת אותם קבלנים. חבר קואליציה במועצת העיר מסר במסגרת התביעה תצהיר לפיו שוחח עם גנדלמן על העבודות שביצעה החברה של ח' ואמר כי הוא עושה עבודה טובה. לדבריו, ראש העיר טען בתגובה כי "ח' לא יעבוד יותר בעיר" וכי "נגמרה התקופה שלו, צריך לרענן ולהביא קבלנים אחרים".

(עדכון ראשון: 10:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully