וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במוקד מסעו של נתניהו לאירופה: לחץ על איראן וחופש פעולה לצה"ל

טל שלו, עם פמליית ראש הממשלה

3.6.2018 / 10:50

ראש הממשלה המריא לביקור בן ארבעה ימים באירופה שבמהלכו ייפגש עם מנהיגי גרמניה, צרפת ובריטניה. נתניהו, שלדבריו נהנה מ"קשר אישי" עם השלושה, יבקש לגייס תמיכה בחופש הפעולה של צה"ל בסוריה ובלבנון, ולקדם לחץ על טהראן - אך עלול להיאלץ להתמודד עם סוגיית עזה

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

ברקע המאמץ המוגבר לבלימת איראן והמתיחות הגוברת בגבול רצועת עזה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא היום (שני) לביקור בן ארבעה ימים באירופה, במהלכו יבקר בגרמניה, צרפת ובריטניה וייפגש עם מנהיגי שלוש המדינות - אנגלה מרקל, עמנואל מקרון ותרזה מיי. במוקד המסע המדיני של נתניהו יעמוד הנושא האיראני, כשהמטרה הישראלית היא הגברת הלחץ הכלכלי על טהראן ובלימת שאיפותיה הגרעיניות כמו גם חיזוק הלגיטימיות הבינלאומית לחופש הפעולה של צה"ל בסוריה ולבנון.

בטרם המראתו אמר נתניהו לעיתונאים שליוו אותו למטוס כי בפגישותיו עם שלושת המנהיגים ידון ב"צורך להמשיך את הלחץ נגד תכנית הגרעין" שלדבריו יש להעצימו. ראש הממשלה הוסיף כי "ייתכן שאין לכך הסכמה כרגע, אבל לאורך זמן לדעתי תתגבש הבנה כזו". לדבריו, הוא נהנה מ"קשר אישי מאוד קרוב ומאוד טוב" עם מרקל, מקרון ומיי והוא "מקווה לגבש מדיניות מוסכמת" יחד עמם בנושא בלימת הניסיונות האיראניים להתבסס בסוריה.

בחודשים האחרונים, על רקע ההיערכות לקראת פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין שנחתם בין איראן והמעצמות ב-2015, נתניהו מוביל קמפיין מדיני נרחב להגברת הלחץ על איראן וגיבוש הבנות שיאפשרו לישראל להמשיך לפעול נגד התוקפנות ומאמצי ההתחמשות האיראנית. הוא מקיים פגישות ושיחות טלפון תכופות עם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ושומר על קשר טלפוני קבוע גם עם מנהיגי שלוש המעצמות באירופה, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת עמנואל מקרון וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים לברלין, 4 ביוני 2018. חיים צח, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ורעייתו בעלייתם למטוס, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח, לע"מ

נתניהו כבר פגש את שלושת המנהיגים האירופיים בתחילת השנה, בשולי הוועידה הכלכלית בדאבוס וכנס הביטחון במינכן, אבל זו תהיה פגישתו הראשונה עמם מאז שטראמפ הכריז על פרישה מההסכם בחודש שעבר. ובעוד שראש הממשלה תמך ועודד ונחשב לכוח המניע מאחורי החלטת ארצות הברית, באירופה התנגדו למהלך בכל תוקף ואף ניסו למנוע אותו, ללא הצלחה.

בסדר העולמי החדש שנוצר אחרי בחירת טראמפ, נתניהו נתפס בעיני חלק ממנהיגי אירופה כמי שיש לו גישה ישירה והשפעה כבדת משקל על הנשיא האמריקני, וכידידו הקרוב של טראמפ הוא מגיע לזירה די עוינת. חילוקי הדעות סביב הסכם הגרעין עם איראן הם רק חלק קטן מהמתיחות הטרנס-אטלנטית שגואה בימים אלה, על רקע החלטת ארצות הברית להטיל מכסים על יבוא פלדה ואלומיניום, מה שפתח מלחמת סחר עם קנדה, מקסיקו ומדינות אירופה.

עוד באותו נושא

נתניהו: אין מקום לשום נוכחות איראנית באף חלק של סוריה

לכתבה המלאה

נתניהו יבקש לגייס תמיכה לעמדת ישראל בנושא הסדרת המצב בסוריה

עתידו של הסכם הגרעין והמשך הלחץ על איראן צפוי לתפוס מקום מרכזי בפגישותיו של נתניהו השבוע, במהלכן הוא גם מתכוון לשוחח עם המנהיגים על חשיפת ארכיון הגרעין האיראני, שלטענת ישראל מוכיח שטהראן לא ויתרה על שאיפותיה לפצצה גרעינית. ירושלים שואפת לשכנע את מדינות אירופה להתקרב לעמדת ארצות הברית להציע "תיקונים" נוספים להסכם הגרעין, בעיקר בדמות סנקציות והגברת הפיקוח על פעילות הטילים הבליסטיים, במטרה להחריף את הלחץ הכלכלי ולהשיב את טהראן לשולחן המשא ומתן ולוותר על תכניות הגרעין שלה.

בצלע השנייה של הנושא האיראני - המאמץ הישראלי למניעת התחמשותה של טהראן והתבססותה באזור - נתניהו מעוניין לנצל את הביקור כדי לחזק את הלגיטימציה הבינלאומית לפעולות צה"ל בסוריה ולגייס תמיכה לדרישות הישראליות במסגרת מגעי ההסדרה לסיום מלחמת האזרחים במדינה.

כוחות צבא אסד נשלחו לקוניטרה ודרעא כחלק מההיערכות להשתלטות על דרום סוריה. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
כוחות סוריים בדרכם לדרעא, בשבוע שעבר/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

הביקור האירופי של נתניהו מגיע בשיאה של פעילות מדינית ישראלית אינטנסיבית מול רוסיה וארצות הברית בנושא המצב בסוריה, ובמקביל לפגישותיו של ראש הממשלה באירופה צפויים נציגי רוסיה, ארצות הברית, וירדן להיפגש בעמאן ולדון בעתיד הסכם הפסקת האש בדרום סוריה. בשבוע החולף שוחח נתניהו עם פוטין וקיים שתי שיחות טלפוניות עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, במקביל לביקורים של שר הביטחון אביגדור ליברמן במוסקבה וראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת בוושינגטון.

פגישתם במוסקבה של שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו, 31 במאי 2018. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ליברמן עם שר ההגנה הרוסי שויגו, בשבוע שעבר/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

במוקד המגעים עמד ניסיון להגיע להבנות בדבר כניסה של צבא סוריה לאזור דרעא, הסמוך לגבול עם ירדן וישראל, בתמורה להתחייבות ליציאת כוחות איראן וחיזבאללה מהאזור אך בירושלים שבים ומכחישים את הדיווחים לפיהם הושגו הבנות עם הקרמלין ומדגישים כי ישראל דורשת "יציאה מלאה" של הכוחות מכל סוריה. "ישראל שומרת ותמשיך לשמור על חופש הפעולה שלה נגד ההתבססות האיראנית בכל שטח שהוא בסוריה", אמר אתמול נתניהו בפתח ישיבת הממשלה.

למרות המיקוד באיראן, עזה עלולה לעלות על סדר היום בפגישות נתניהו

מבחינת ראש הממשלה ופמלייתו, הנושא האיראני ניצב בראש סדר היום לפגישות, אך הדריכות הביטחונית לקראת סבב ההפגנות הצפוי בגבול רצועת עזה ביום שלישי, עשויה להסית את תשומת הלב דווקא לנושא עזה ולנושא הפלסטיני. בשבוע שעבר, אחרי הירי על גן הילדים בעוטף עזה, צרפת, בריטניה וגרמניה גינו את חמאס וגיבו את זכותה של ישראל להגן על עצמה מפני הירי. יחד עם זאת צרפת תמכה בהצעת כווית לגינוי "הכוח המופרז של צה"ל" שעלתה להצבעה במועצת הביטחון של האו"ם בסוף השבוע, ובריטניה נמנעה. בסופו של דבר, ההצעה נפלה בעקבות וטו אמריקני, אבל בריטניה וצרפת לא הצטרפו בתמיכה להצעה החלופית שהעלתה ארצות הברית.

נתניהו יפתח את ביקורו בברלין בפגישה מדינית עם הקנצלרית מרקל, וימריא כבר הערב לפריז, שם ייפגש מחר עם מקרון. זהו ביקורו השלישי של נתניהו בפריז מאז שמקרון נבחר לתפקידו בשנה שעברה, והפעם הם צפויים להשתתף יחדיו באירוע לכבוד שנת ה-70 של המדינה ופתיחת עונת תרבות משותפת לישראל ולצרפת. ביום רביעי, לפני שימריא ללונדון, נתניהו ישתתף באירוע כלכלי לצדו של שר האוצר ברונו לה מר, ובלונדון הוא צפוי לקיים שתי פגישות מדיניות נפרדות עם ראשת הממשלה מיי וכן עם שר החוץ בוריס ג'ונסון.

(עדכון ראשון: 6:30)

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל  במהלך פסגת האיחוד האירופי בסויפה, בולגריה 17 במאי 2018. רויטרס
מרקל, מיי ומקרון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully