וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר באיטליה: הנשיא דחה את הממשלה החדשה, ייתכנו בחירות חדשות

שתי המפלגות הפופוליסטיות, חמישה כוכבים והליגה הצפונית, רצו למנות לתפקיד שר האוצר כלכלן המתנגד לאירו והנשיא בלם זאת. עתה עולות קריאות להדיחו, במקביל להכנות לבחירות חדשות. "קשה להאמין במוסדות ובחוקי המדינה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

איטליה נקלעה למשבר פוליטי חריף, אחרי שהמאמצים להקמת ממשלה נכשלו אתמול (ראשון) עם סירובו של הנשיא סרג'ו מטרלה לאשר את הרכב הקואליציה. הוא דחה את מינויו של פאולו סבונה לתפקיד שר האוצר, בשל עמדותיו האירוסקפטיות ובכך נפל הניסיון של שתי המפלגות הפופוליסטיות להקים ממשלה.

הנשיא עשוי עתה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על בכיר לשעבר בקרן המטבע הבינלאומית, כדי שזה יקים ממשלה זמנית, אולם גברו הסיכויים לבחירות חדשות. מנהיג מפלגת "תנועת חמישה כוכבים", שיחד עם הליגה הצפונית ניסה להקים ממשלה, קרא למשפט הדחה של הנשיא בעקבות החלטתו.

"אני רוצה שהמשבר החוקתי הזה יעבור לפרלמנט ולהעמיד למשפט את הנשיא", אמר לואיג'י די מאיו, על בסיס סעיף 90 בחוקה המאפשר לפרלמנט לדרוש את התפטרות הנשיא על בסיס רוב פשוט. אם ההחלטה עוברת, בית המשפט החוקתי יצטרך להכריע. "אחרי הלילה, קשה להאמין במוסדות ובחוקי המדינה".

מנהיג הליגה הצפונית, מתאו סלביני, קרא לבחירות חדשות. "בדמוקרטיה, אם אנחנו עדיין בדמוקרטיה, יש דבר אחד לעשות, לתת לאיטלקים לומר את דברם", אמר לתומכיו בנאום שנשא במרכז המדינה.

עוד על המשבר באיטליה
בדרך לממשלה פופוליסטית: נשיא איטליה בחר בפרופסור לראשות הממשלה

נשיא איטליה סרג'ו מטרלה אחרי קריסת השיחות הקואליציוניות, 27 במאי 2018. רויטרס
בדרך למשבר חוקתי. הנשיא, אתמול/רויטרס

תפקיד ראש הממשלה הוטל על ג'וזפה קונטה, פרופסור למשפטים שהיה אמור להוציא את איטליה מהמבוי הפוליטי הסתום שאליו נקלעה מאז הבחירות במרץ, שבסופן שום מפלגה לא זכתה ברוב. הוא נועד אתמול עם הנשיא והציג את הרכב הממשלה, אך זה נדחה בשל מועמדותו של סבונה, המתנגד לחברותה של רומא בגוש האירו.

הנשיא, שלפי החוק יכול לדחות מינוי של שר, הצדיק את המהלך שלו. "חוסר הוודאות סביב מעמדנו בגוש האירו הדאיג משקיעים איטלקים וזרים", אמר. מטרלה טען גם כי עמדתו של סבונה מנוגדת לזו של שתי המפלגות עצמן. "ביקשתי למנות דמות עם אוטוריטה מגוש הרוב בפרלמנט, שעמדותיה תואמות לתכנית הממשלה ושאינה תומכת בקו שיוביל בסבירות רבה, או אפילו באופן בלתי נמנע, ליציאת איטליה מהאירו", הסביר נשיא איטליה.

הוא הוסיף כי קונטה דחה "כל פתרון אחר" ואז ויתר על המנדט שלו להקים ממשלה. הנשיא זימן את קרלו קוטרלי, לשעבר מנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית, לפני שיחליט אם לאפשר את הקדמת הבחירות. קוטרלי בן ה-64 עבד בקרן מ-2008 ועד 2013, וזכה בכינוי "מר מספריים" בשל הקיצוצים החדים בהוצאות המגזר הציבורי באיטליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully