וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמרו כן להפלות: המבצר הקתולי שהפך לאי של ליברליות

27.5.2018 / 12:14

"המהפכה השקטה" באירלנד התחוללה בתום שינוי עמוק שעברה החברה השמרנית בעברה, שחווה ליברליזציה סוציאלית שהובילה גם לאישור נישואים חד-מיניים. הכנסייה כבר לא רלוונטית, והרוב המוחץ שהצביע בעד ביטול השליטה על נשים הרות עשוי להשפיע על מקומות נוספים באירופה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הרוב המוחץ שהצביע בעד ביטול המגבלות ההדוקות על הפלות באירלנד מסמל את המהפך שחווה האי בשנים האחרונות, עם התפוגגות ההשפעה של הכנסיה הקתולית הכול-יכולה עד לא מכבר. המגמה אינה חריגה למרבית מדינות המערב, שבהן הולך ונעלם תפקידה של הדת בחיי היומיום למעשה מאז מלחמת העולם הראשונה, אך ברפובליקה זה לקח מעט יותר זמן.

הקתוליות נקשרה בלאומיות האירית מאז ימי המאבק בכיבוש הבריטי הפרוטסטנטי, וזו אפיינה גם את פעילות מחתרת ה-IRA בשנות פעילותה לאיחוד האי תחת שלטון אחד. ואולם, המאבק העקוב מדם תם לפני 20 שנה ובאותה תקופה החלו להיחשף פרשות מין בתוך הכנסיה, שבמסגרתן ניצלו כמרים מינית ילדים שהיו תחת חסותם. בהדרגה, החלה הפרדה בין הדת למדינה עד לרמה כזו שבראשה עומד כיום הומו מוצהר.

לקריאה נוספת בנושא
היסטוריה באירלנד: ניצחון מוחץ לתומכים בהפלות במשאל עם

חגיגת תוצאות משאל העם נגד הפלות בדבלין, אירלנד. רויטרס
הדור הצעיר אמר את דברו. חגיגות לאחר תוצאות משאל העם בדבלין, אתמול/רויטרס

"המהפכה השקטה", כפי שכינה ראש הממשלה ליאו ורדקר את הכרעת העם במשאל, לא הייתה קצרה. מארגני משאל העם נאבקו בחלק מחוקת אירלנד, המכונה "התיקון השמיני", שהתקבל במשאל עם ב-1983. הוא קבע כי לאם ההרה ולעובר יש את אותן הזכויות, ועל כן ההפלות היו אסורות הלכה למעשה, אולם המצב הזה הוביל אלפי נשים הרות מדי שנה לנסוע לבריטניה כדי לעבור את התהליך כשאלפי נשים נוספות הזמינו באינטרנט באופן לא חוקי גלולות למניעת היריון.

רק ב-1995, וברוב דחוק, אישרו באירלנד את הזכות להתגרש, אך 20 שנה לאחר מכן הייתה זו היא שעשתה היסטוריה כשאישרה במשאל עם נישואים חד-מיניים, הראשונה בעולם. בפרק הזמן הזה נדחקה הצדה הכנסייה הקתולית, עד שכלל לא השמיעה את קולה במהלך משאל העם האחרון מחשש שכל התערבות שלה רק תפגע עוד יותר במעמדה הרעוע. שמה הוכתם לעד אחרי שנחשף כי הפעילה מעונות לנשים לא נשואות שהביאו ילדים לעולם, כשבמקרים רבים הם נלקחו מהן באופן כפוי לאימוץ.

חגיגות ביטול ההגבלות על הפלות בדבלין, אירלנד, 26 במאי 2018. רויטרס
רק ב-1995 בוטל האיסור על גירושים. חגיגות בדבלין, אתמול/רויטרס

הדור הצעיר, שלא הולך עוד למיסות, הצביע בהמוניו בעד ביטול התיקון השמיני, כשקבוצת הגיל היחידה שהתנגדה לשינוי הייתה בני 65 ומעלה, שמקרבם תמכו במצב הנוכחי 60% מהנשאלים. רק מחוז אחד - דונגאל, שבצפון המדינה - הצביע נגד, אך גם זה בפער קטן של כ-4%.

עד לסוף השנה, הבטיח ראש הממשלה הצעיר שעשה היסטוריה גאה בעצמו כשנבחר לתפקיד, תעבור החקיקה שתאפשר לנשים לעבור הפלות עד לשבוע ה-12 להיריונן, ללא מגבלות. נכון להיום, ורק בזכות תיקון שעבר ב-2013, נשים יכלו לעבור הפלות רק במקרים שנשקפה לחייהן סכנה, אך לא במצבים שבהם ההיריון היה תוצאה של אונס או גילוי עריות.

בין השבוע ה-12 ל-24, הפלה תהיה אפשרית רק במקרים של מומים קשים בעובר, של סכנה לחיי האם או של סכנה לפגיעה קשה בבריאותה של האם. לאחר 24 שבועות, הפלה תהיה אפשרית רק במקרים של מומים קשים בעובר.

לרופאים המסרבים לעשות הפלות תישמר הזכות לעשות זאת מטעמי מצפון, אך אלו יחויבו להעביר את אותן נשים הרות לרופאים אחרים. ב-2012, מהגרת מהודו מתה כתוצאה מסיבוכים בהיריונה אחרי שהרופאים סירבו לבקשת ההפלה שלה. הטרגדיה עוררה דיון ציבורי ער, עד להחלטה להעלות את הסוגיה למשאל עם.

ראש ממשלת אירלנד חוגג את "המהפכה השקטה"

בטווח הקצר, הרפורמה באירלנד תשפיע מידית על צפון אירלנד, שבה ההליך עדיין אסור כמעט לחלוטין וייתכן שתחל עכשיו תנודה דרומה, לעבר הגבול. הגורמים השמרניים בצפון אירלנד כבר הביעו דאגה מההתפתחויות בחלקו השני של האי.

בטווח הארוך, גם במעוזים האחרונים של הכנסייה הקתולית באירופה, כמו פולין ומלטה, עשויה להתעורר מחאה נגד המשך החזקת ידיהן של הנשים בכבלים העוצרים בעדן מלהחליט על גופן בעצמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully