וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה על סערת רהט: כשכבר אוכפים במגזר הערבי - נתקלים באלימות

27.5.2018 / 8:57

בית המשפט האריך את מעצרם של אוסמה אבו סיאם ויוסף אל-עוברה, לאחר שעורכי דינם טענו כי השוטרים נהגו באלימות כלפיהם ואף כינו את אחד מהם "ערבי מסריח". המשטרה הודיעה כי התנהלותו של שוטר שהיה במקום תיבדק במח"ש

צילום: חוסיין אלעוברה, עריכה: תומר לוי

בית משפט השלום בבאר שבע האריך הלילה (ראשון) בשלושה ימים את מעצרם של אוסמה אבו סיאם ויוסף אל-עוברה, שנעצרו במהומה שהתקיימה ביום שישי ברהט. במהלך האירוע, שהחל בפעילות משטרתית בעיר, יושבי רכב שנעצר לבדיקת רישיון נהיגה תקפו שוטרים באלות ובאבנים ועשרות תושבים הצטרפו אליהם. בין היתר מיוחסות לחשודים עבירות של איומים, תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות וסיכון חיי אדם בנתיב תחבורה.

במשטרה הגיבו לאירועים ומסרו כי "לעיתים קרובות מדי אנו נתקלים בפורעי חוק המרימים יד על שוטרים אשר מבצעים פעילות אכיפה כדין". עוד נמסר כי "ראוי לגנות ולהוקיע מכל וכל אלימות מכל סוג שהיא, בפרט שהיא מתחילה על רקע פעולת אכיפה שגרתית של המשטרה ביישובי המגזר הערבי, שם מלינים לא אחת על היעדר אכיפה משטרתית לכאורה. והנה למרבה הצער, עוד דוגמה מיני רבות לכך כשהמשטרה אוכפת גם עבירות תנועה מסכנות חיים בישוב ערבי - היא נתקלת באלימות קשה ואכזרית מצד אותם האנשים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השוטרים צריכים להיות עצורים, בושה וחרפה". אל-עוברה בדיון בהארכת מעצרו/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשטרה מסרה כי גם התנהלותו של שוטר שהיה במקום תיבדק על ידי מח"ש ו"אנו נמתין לממצאים בנושא ונפעל בהתאם אליהם".

נציג המשטרה בדיון בעניינו של יוסף אל-עוברה אמר כי מדובר במקרה חמור של אלימות נגד שוטרים. הסנגורית, עו"ד נטלי אטון, ביקשה ממנו להציג את הסרטונים מהאירוע בטענה שלאל-עוברה חמישה תפרים בראשו. עוד היא טענה כי השוטר שעצר את אל-עוברה הוא אותו שוטר שבחודש שעבר הוגשה נגדו תלונה במח"ש בגין מרדף תנועה שניהל.

"מדובר במקרה מזעזע", אמרה אטון. "השוטרים צריכים להיות עצורים, לא הוא. (יוסף) אל-עוברה חטף מכות קשות בתוך הניידת. זו פשוט בושה וחרפה. עוצרים חבר שלו שנסע ללא חגורה, כשהיה בדרך לקנות פיתות. מה קורה פה למשטרה?". עוד הוסיפה כי השוטרים קראו לו "ערבי מסריח".

עוד באותו נושא

מהומה ברהט: עשרות יידו אבנים, שוטר תועד סוטר לעצור; 2 שוטרים נפצעו

לכתבה המלאה
תקיפת שוטרים ברהט בעקבות רישום דוח תנועה. 25 במאי 2018. השואגים לימין, מערכת וואלה!
פינוי פצוע מהמהומה, ביום שישי (צילום: השואגים לימין)/מערכת וואלה!, השואגים לימין

עו"ד מוחמד ראחל, המייצג את אוסמה אבו סיאם, אמר כי החשוד כלל לא היה ברכב המדובר וכי הוא אינו קשור לאירוע. לטענתו, המשטרה התנהגה בצורה אלימה. נציג המשטרה השיב כי הוא מצר על כל אלימות, אבל שום דבר לא קרה ללא סיבה, כשלדבריו התחנה נמצאת בקשר עם מח"ש ומשתפת איתה פעולה בכל עניין.

עורך דינו של סיאם התייחס גם למצבו הנפשי של מרשו. בנוסף אליו, בני משפחתו הציגו הוכחות שלפיהן מדובר באיש הסובל מבעיות נפשיות קשות ושהוא אובחן גם כנכה.

שני שוטרים נפצעו במהומה ברהט, 25 במאי 2018. השואגים לימין, מערכת וואלה! NEWS
(צילום: השואגים לימין)/מערכת וואלה! NEWS, השואגים לימין

בית המשפט קבע בהחלטתו כי קמה נגד שני החשודים עילת מעצר של סיכון ביטחון הציבור, העולה מתיק החקירה וכן מעברם הפלילי. לאל-עוברה עבר פלילי שכולל שתי הרשעות קודמות, האחת בגין עבירות של הפרעה לשוטר, איומים והעלבת עובד ציבור, והאחרת היא עבירת נשק. אבו סיאם הורשע בשנת 2013 בעבירות אלימות, זאת בנוסף להליך פלילי שהתקיים נגדו והופסק בשנת 2011 בעילה של חוסר כשירות לעמוד לדין.

השופט קבע כי מעיון בתיק החקירה ובסרטונים מהאירוע, "במקום התרחש אירוע קשה ואלים על פי תמונות הניידת, שיש בהן כדי לחזק את גרסאות השוטרים". עם זאת הוא הוסיף: "יש לזכור כי גם אם בסופו של יום יימצא ששוטר זה או אחר פעל שלא כדין, אזי זה אינו גרוע מחומרת העבירות של המשיבים". לדבריו הסרטונים שהציגה המשטרה "מתעדים חלקים מאוחרים של האירוע, ולא את ראשיתו ואת התפתחותו. גם השימוש בטייזר, הנראה בסרטונים, מתועד משלב השימוש בו ולא רואים מה הוביל לכך".

במהלך האירוע אחד מהחשודים נקרא לעצור לבדיקה ברחוב אל-סלאם בעיר, שבה עלה כי תוקף רישיון הנהיגה שלו פקע בשנה שעברה. הנהג החל בנהיגה פרועה והשוטרים דלקו אחריו. בשלב מסוים יצאו שלושה מיושבי הרכב כשבידיהם אבנים ואלות, קראו לתושבים נוספים להצטרף אליהם, ותקפו את השוטרים. במקביל החלו עשרות תושבים ליידות לעברם אבנים. השוטרים פונו לקבלת טיפול רפואי כשהם סובלים משברים בגופם. כוחות נוספים הוזעקו למקום וסייעו בפיזור ההמולה.

(עדכון ראשון: 1:54)

שני שוטרים נפצעו במהומה ברהט, 25 במאי 2018. מערכת וואלה!
אבנים ואלות שנתפסו ברהט/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully